وعده افزایش یارانه ابزاری برای عوام فریبی

وعده افزایش یارانه ابزاری برای عوام فریبی

گروه گزارش: اصل پرداخت یارانه اگر ضوابط، معیارها و راهکارهای روشنی برای تخصیص آن به طبقات محروم و کم درآمد جامعه تدوین می‌شد، روش مناسبی در جهت تامین عدالت اجتماعی و کاهش سنگین بار معیشت خانواده‌های کم درآمد و محروم تلقی می‌شد ولی اینکه حتی طبقات مرفه و پردرآمد جامعه و دهک‌های با درآمد بالا هم از آن بهره‌مند شوند، نه تنها کمترین توجیهی ندارد بلکه دقیقاً به منزله نقض غرض است.
لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در دولت مورد تجدیدنظر قرار گرفته تا آخرین اصلاحات و نکات تاثیرگذار و تکمیلی در آن لحاظ شود. لابد مجلس هم دیدگاه‌هائی درباره بودجه دارد که تلاش می‌کند بودجه ۹۸ را مطابق شرایط اقتصادی – اجتماعی کنونی به گونه‌ای اصلاح و تکمیل کند و به تصویب نهائی برساند تا بیشتر گره گشا و کارآمد شود.
یکی از محورهای اصلی و کلیدی بودجه به منابع تامین درآمدهای مورد انتظار بر می‌گردد که علاوه بر آن، باید به محل مصرف درآمدها و کاهش هزینه‌ها نیز توجه خاصی شود. موضوع یارانه‌ها همواره یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های دولت، مجلس و بسیاری از آحاد مردم بوده و هست. دولتمردان همیشه گلایه کرده‌اند که در تخصیص بودجه و منابع درآمد برای تامین هزینه‌های پرداخت یارانه مشکلات فراوانی دارند و حتی تصریح می‌کنند که روز پرداخت یارانه روز عزای آنهاست.
اصل پرداخت یارانه اگر ضوابط، معیارها و راهکارهای روشنی برای تخصیص آن به طبقات محروم و کم درآمد جامعه تدوین می‌شد، روش مناسبی در جهت تامین عدالت اجتماعی و کاهش سنگین بار معیشت خانواده‌های کم درآمد و محروم تلقی می‌شد ولی اینکه حتی طبقات مرفه و پردرآمد جامعه و دهک‌های با درآمد بالا هم از آن بهره‌مند شوند، نه تنها کمترین توجیهی ندارد بلکه دقیقاً به منزله نقض غرض است. متاسفانه برای سالهای سال، بیش از ۹۵ درصد افراد جامعه از این پرداخت دولتی بهره برده‌اند و این رقم اکنون به حدود ۷۵ میلیون نفر رسیده است. حتی بعضی از اموات و افراد خارج نشین از یارانه استفاده می‌کنند!
این سوال اکنون مطرح است که چه باید کرد؟ متاسفانه مجلس در بسیاری از موارد با یک مصوبه کوتاه و مبهم سعی کرده توپ را در زمین دولت بیندازد و برخی دهکهای درآمدی را مستثنی کند و دولت هم با بهانه‌های مختلف، از اجرائی کردن آن طفره رفته است. هدف باید این باشد که هیچگونه اجحافی به مردم و بودجه بیت ‌المال نشود. نه مستحقی بیهوده حذف شود و نه فرد برخورداری بیهوده یارانه بگیرد.
با تاسف باید اعتراف کرد که ذهنیت غلط و انحرافی بعضی از دولتمردان گذشته، موجبات زمینه سازی ناخوشایندی شده که اکثرمردم چنین رقمی را حق طبیعی خود می‌دانند و به هر قیمت ممکن خواستار دریافت آنند. آنروز که این ارقام به عنوان هدیه امام زمان(عج) و کمکی برای خدمت به آن حضرت و سرمایه‌ای برای تمهید مقدمات ظهور حضرتش معرفی می‌شد، افرادی معترض شدند و گفتند این یک عوام فریبی آشکار است ولی اهمیتی به آن داده نشد.
همان جماعت انحرافی هنوز هم به رفتارها و ادعاهای عوام‌فریبانه سرگرمند و می‌گویند اگر به قدرت باز گردند، یارانه‌ها را ۲۰ برابر می‌کنند! درحالی که دولت برای تامین منابع پرداخت همین یارانه ۴۵ هزار تومانی هم دچار مشکل است.
پرداخت یارانه و ارائه کمک‌های نقدی و کالا به طبقات محروم و کم درآمد جامعه در برخی کشورها هم رایج است ولی محور اصلی نحوه انتخاب دهکهای نیازمند و تنظیم کردن فهرست نیازمندان به گونه‌ای است که چنین کمکی صرفاً به نیازمندان واقعی و نه تمامی جمعیت کشور تعلق گیرد و مطمئن باشیم که هیچ نیازمندی نیست که یارانه نگیرد و هیچ فرد برخورداری هم به غیر حق، از چنین کمکی سوءاستفاده نمی‌کند. مشکل اینجاست که سهم بهداشت و درمان در این طرح به طور جدی پیگیری و پرداخت نمی‌شود.
درحالی که بسیاری از محرومین و افراد کم درآمد به خاطر هزینه‌های پزشکی از مراجعه برای رفع مشکلات بهداشتی درمانی پرهیز می‌کنند و مصلحت نیست جایگزین هزینه‌های پزشکی به صورت نقدی به همگان تخصیص یابد که نقض غرض است و نیازهای درمانی برطرف نخواهد شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، لازم است دولت، مجلس و سایر ارکان نظام که نقش و تاثیری در این مقوله دارند یا باید داشته باشند، در این مقوله به جمع بندی و تقسیم کار مناسبی دست یابند که در فهرست پرداختی‌ها به دهکهای درآمدی جامعه تجدیدنظر جدی و اطمینان بخشی صورت گیرد و در عین حال در یک روند نظارت شده و با برنامه ریزی مناسب، کاستن از این فهرست ۷۵ میلیون نفری عملیاتی شود. بعلاوه در فهرست موارد مصرف یارانه‌ها هم باید تجدیدنظر شود تا برای مثال سهم بهداشت و درمان در مقیاس عمومی جامعه افزایش یابد و خدمات درمانی ارتقاء و توسعه داشته باشد. همچنین با منطقی کردن فهرست نیازمندان واقعی، می‌توان در مورد رقم پرداختی هم تجدیدنظر کرد تا آنکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، یارانه‌‌ها سهم بیشتری در تامین نیازهای اولیه محرومین و افراد کم درآمد را برعهده گیرد.
استانی کردن تصمیم گیری درباره مشمولین یارانه‌ها نیز هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. راه چاره این است که بطور جدی برای حذف یارانه افراد پردرآمد به صورت متمرکز اقدام شود و یارانه فقط به افراد نیازمند پرداخت گردد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰ ب.ظ

دیدگاه


+ 4 = پنج