آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

سایه سنگین واردات برسرآذربایجان غربی

سایه سنگین واردات برسرآذربایجان غربی

مریم رسولی
گروه گزارش : واردات بی‌رویه کالا علاوه بر اینکه پای کالاهای بی‌کیفیت چین را به کشور باز کرده بلکه واحدهای تولیدی نیزازعواقب چنین بی‌تدبیری در زمینه واردات در تنگنا قرار دارند و روز به روز بر تعداد واحدهای راکد آذربایجان غربی افزوده می‌شود.به گزارش آرازآذربایجان، استان ما یکی از استان‌های مرزی کشور است که به دلیل همجواری با چهار کشور و دارا بودن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با این کشورها، می‌تواند زمینه توسعه‌یافتگی خود را بیش از پیش فراهم کند و با افزایش میزان تولیدات و صادرات آنها بر پویایی اقتصادی خود مهر محکمی بزند.
ولی آنچه امروزه شاهد آن هستیم سوءاستفاده برخی افراد سودجو برای قاچاق کالا است که در این خصوص در سال‌های گذشته اقدامات قابل توجهی از جمله انسداد مرزی اجرایی شده است که نتایج مثبت اجرای چنین طرح‌هایی در استان کاملا مشهود است.در این میان واردات بی رویه کالا از سایر کشورها امروزه به عمده مشکل استان تبدیل شده است به طوری‌که واردات کالا واحدهای صنعتی استان را با رکود مواجه کرده است و هزینه‌ای که باید صرف حمایت از بخش تولید شود صرف واردات کالا می‌شود.
رونق اقتصادی هر منطقه در سایه فعالیت کارگاه‌های اقتصادی آن منطقه است که این موضوع در استان آذربایجان غربی مورد کم لطفی قرار گرفته است به طوری‌که روز به روز شاهد افزایش تعداد واحدهای راکد در استان هستیم.
*واردات کالا روز به روز کارگاه‌های تولیدی را لاغرتر می‌کند
نادر صفدری، صاحب یکی از کارگاه‌های تولیدی ارومیه در این خصوص گفت: متاسفانه واردات کالا زمینه رکود و در نهایت تعطیلی واحدهای تولیدی استان را سبب شده است.
وی با بیان اینکه واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود باید ممنوع شود، تصریح کرد: در حالی که توان تولید واردات انواع کالا در کشور را داریم دلیل ندارد عده‌ای برای سود بیشتر چنین کالاهایی را وارد کنند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید دولت در راستای حمایت از تولید ملی گام بردارد و جلو واردات بی‌رویه کالا را بگیرد، گفت: روز به روز واحدهای تولیدی و تولید ملی لاغرتر شده و واردات و عوامل ضربه به اقتصاد کشور چاق‌تر می‌شوند.
صفدری با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های آذربایجان غربی در این زمینه بهره گرفته شود، گفت: با واردات کالاهای مشابه تولید داخل که عمدتا کیفیت پایین دارند و به همین دلیل نیز ارزانتر عرضه می‌شوند رغبت مردم برای استفاده از کالاهایی با قیمت پایین که وارداتی هستند بیشتر می‌شود.وی با تاکید بر فرهنگسازی در این زمینه، اعلام کرد: از فقدان فرهنگ در استفاده از کالاهای مرغوب و تولید داخل نیز رنج می‌بریم چرا که عده‌ای افراد سودجو در سال‌های بسیار زیاد به مردم القا کرده‌اند که کالای خارجی مرغوبتر است ولی تا کنون نتوانسته‌ایم در برابر چنین تبلیغاتی ایستادگی کرده و مزیت‌هایی که تولیداتمان دارند را برای مصرف کننده معرفی کنیم.
صفدری تصریح کرد: در صورت حمایت مسئولان نه تنها می‌توانیم میزان واردات را کاهش دهیم بلکه می‌توانیم به عنوان صادرکنندگان بزرگ مطرح شویم که در این میان فقط منتظر همت و تلاش مسئولان هستیم.
* افزایش ۲۵ درصدی واردات کالا از گمرکات آذربایجان غربی
ناظر گمرکات آذربایجان غربی در این خصوص به گفت: سال گذشته شاهد رشد ۲۵ درصدی میزان واردات از طریق گمرکات آذربایجان غربی بودیم.
پرویز تقوی با اشاره به میزان واردات از نظر ارزش ریالی، تصریح کرد: میزان واردات از نظر ارزش ریالی در این مدت ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به میزان واردات کالا از گمرکات استان در سال گذشته، اعلام کرد: سال گذشته ۵۶۲ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۵۱۵ کیلوگرم کالا وارد استان شده است که ارزش دلاری این کالاها ۷۵۵ میلیون دلار است.تقوی میوه، ماشین‌آلات مکانیکی، لوازم برقی و مصنوعات آلومینیومی را از جمله کالاهای وارداتی به استان اعلام کرد.
*وجود ۱۲۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و یا غیرفعال در آذربایجان غربی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: ۲ هزار و ۹۸۴ واحد تولیدی در استان وجود دارد که تعدادی از آنها دارای مشکل هستند.
جعفر صادق اسکندری با اشاره به تعداد واحدهای نیمه فعال و راکد استان، تصریح کرد: یک هزار و ۲۶۴ واحد صنعتی استان نیمه فعال و یا غیرفعال هستند.
وی تعداد واحدهای نیمه فعال استان را ۴۰۰ واحد عنوان کرد و افزود: در این میان ۸۶۴ واحد نیز کلا از ادامه فعالیت انصراف داده‌اند.
اسکندری با بیان اینکه باید با کمک به واحدهای نیمه فعال نسبت به فعالیت آنها اقدام شود، خاطرنشان کرد: در صورت مساعدت، واحدهای نیمه فعال را می‌توان فعال‌تر کرد.
وی عمده صنایع راکد استان را در بخش غذایی و آشامیدنی، فلزی، رنگ و محصولات چوبی عنوان کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه عمده مشکلات واحدهای استان سرمایه‌ در گردش است، گفت: از آن دست از واحدهایی که امکان فعال‌سازی آنها وجود دارد حمایت می‌کنیم که در این خصوص سال گذشته ۷۶ واحد نیمه فعال استان که قابلیت فعال‌سازی داشتند از برچیده شدن نجات یافتند.
اسکندری با اشاره به واحدهای صنعتی استان شامل واحدهای فعال، نیمه فعال با قابلیت فعال شدن، برچیده شده و نیمه فعال راکد که در صورت مساعدت نیز امکان فعال شدن آن وجود ندارد، ادامه داد: از نیمه فعال با قابلیت فعال شدن حمایت می‌کنیم.وی ادامه داد: باید قبل از ایجاد واحد صنعتی نسبت به استقرار آن در استان به خوبی مطالعه و نیازسنجی شود و عمدتا مطالعه و نیازسنجی طرح‌ها مشکل‌دار است که این امر زمینه مشکلات را در آینده فراهم می‌آورد.وجود یک هزار و ۲۶۴ واحد صنعتی استان نیمه فعال و یا غیرفعال هستند، افزایش ۲۵ درصدی واردات و عدم جلوگیری از روند رو به رشد واردات آذربایجان غربی همه گویای مشکلات بخش صنعتی استان است و بدون شک صرفا ارائه آمار در جلسات و محافل مختلف توسط مسئولان دردی از دردهای صنعت استان را دوا نمی‌کند، انتظار می‌رود مسئولان استان نسبت به کاهش میزان واردات، حمایت از تولید داخل و فرهنگسازی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند تا شاهد از سرگیری فعالیت واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی استان باشیم.
*کنترل واردات بی‌رویه کالا در آذربایجان‌غربی
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: متاسفانه واحدهای تولیدی استان وضعیت خوبی ندارند و در این خصوص با مشکلات متعددی مواجه هستیم.
نادر قاضی‌پور با بیان اینکه ۹۵ درصد بخش صنعتی استان در دست بخش خصوصی است، تصریح کرد: این امر نشان از علاقه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است.این نماینده خواستار اهتمام جدی مسئولان حوزه صنعت به واحدهای تولیدی شد و افزود: واگذاری تسهیلات بانکی برای رفع نیمه فعال بودن یک واحد کافی نیست چرا که عمدا واحدهای صنعتی استان بنا به هر دلیلی، وقتی نیمه فعال می‌شوند یعنی سرمایه در گردش بسیار اندکی دارند و واگذاری تسهیلات و بازپرداخت وام‌هایی که به این واحدها واگذار می‌شود عملا برای چنین واحدهایی غیرممکن است.
وی اعلام کرد: در چنین حالتی واحدهای نیمه فعال نیز غیرفعال شده و با کلی بدهی به بانک‌ها وضعیتشان نامشخص می‌شود.عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید حمایت‌ها به صورت ریشه‌ای باشد که مهم‌ترین آنها توجه به بحث واردات بی‌رویه کالا به استان است و دومین موضوع نیز حمایت واقعی از واحدهای صنعتی است و واگذاری تسهیلات در چنین مواقعی معنی ندارد.قاضی‌پور گفت: حمایت واقعی یعنی کمک به بازاریابی مناسب تولیدات داخلی و این امر می‌تواند کمک قابل توجهی به بخش صنعت استان کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


4 × = شانزده