معاون سياسي امنيتي استاندار:

ورود و خروج بی‌ضابطه فرآورده‌های طیور به آذربایجان غربی ممنوع شد

ورود و خروج بی‌ضابطه فرآورده‌های طیور به  آذربایجان غربی ممنوع شد

گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: به هیچ نباید فرآورده های طیور مثل مرغ و تخم مرغ، بدون مجوز و بدون داشتن گواهی بهداشت، به استان وارد و یا از استان خارج شود.
علیرضا رادفر در جلسه ستاد استانی کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان که در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت: آذربایجان غربی یکی ازقطب‌های تولید فرآورده‌های طیور در کشور است بنابراین ضرورت کنترل ورود و خروج فرآورده‌های طیور در این استان باید مورد توجه دستگاه‌های مرتبط و متولی باشد.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان در سطح رخداد بیماری است و نه طغیان بیماری.
وی تصریح کرد: اما لازم است اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مسئول آذربایجان غربی برای جلوگیری از تشدید این بیماری به دقت انجام شود.
وی اظهار داشت: به هیچ نباید فرآورده‌های طیور مثل مرغ و تخم مرغ، بی مجوز و بدون داشتن گواهی بهداشت، به آذربایجان غربی وارد شود و یا از استان خارج شود.
رادفر گفت: توجه و اهتمام ویژه مسئولان ذیربط در بحث مقابله و پیشگیری از این بیماری بسیار اهمیت دارد بنابراین باید اهمیت و حساسیت موضوع به درستی درک شود.
وی افزود: باید برای مقابله و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان، اقدامات قاطع در سطح استان آذربایجان غربی آغاز شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: باید استمرار پایش ها به‌ویژه در محیط‌های روستایی در صدر برنامه‌ها قرار گرفته و همزمان در صورت مشاهده کانون‌های آلوده به بیماری آنفلونزای پرندگان این کانون ها سریعا معدوم و پاکسازی شود و در این راستا باید از طریق صدا و سیما و رسانه ها اطلاع رسانی های لازم به سرعت انجام شود.
*شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان در بین شهروندان آذربایجان غربی مشاهده نشده است
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: تا کنون هیچ‌گونه نشانه‌ای از وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین شهروندان آذربایجان غربی مشاهده نشده است. کامیار داهیم دراین جلسه اظهار داشت: هیچ موردی از وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین شهروندان استان گزارش نشده است.
وی افزود: در صورت احتمال وجود این بیماری در بین شهروندان دارو و واکسن کنترل بیماری تهیه شده و آماده مصرف است.
داهیم گفت: در برخی روستاهای آذربایجان_غربی وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تأیید رسیده است.
وی تصریح کرد: تعدادی از کانون‌های روستایی و طیور بومی روستایی آذربایجان غربی در اثر جابجایی و انتقال مرغ‌های غیربومی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده شده بودند که به سرعت شناسایی و معدوم شدند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: تا کنون در مرغداری‌های صنعتی استان موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده و گزارش نشده است.در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: به منظور مقابله و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در سطح استان و همچنین کشور، شکار ممنوع است.
پرویز آراسته افزود: کنترل قاچاق پرندگان از نقاط دیگر به استان تشدید شده اما ممکن است در این پروسه بیماری‌ها نیز انتقال یابد که باید در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج داده شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی گفت: پایش مستمر منابع آبی شامل تالاب‌ها دریاچه پشت سدها و رودخانه‌ها برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است و البته هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان بر اثر این نوع مشاهده نشده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


4 + هفت =