رئيس دانشگاه اروميه:

وحدت حوزه و دانشگاه در حد مطلوبی نیست

وحدت حوزه و دانشگاه در حد مطلوبی نیست

گروه خبر: رئیس دانشگاه ارومیه اظهار کرد: وضعیت وحدت بین حوزه و دانشگاه چندان مطلوب نیست چون دانشگاه نتوانسته چند روحانی موثر تربیت کند.
دکتر حسن صدقی، در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: در حکومت جمهوری اسلامی ایران فرهنگ و ارتقای ارزش های دینی در راس تمامی امور اجرایی و آموزشی کشور است.
وی افزود: طبق دستورات و رهنمود های رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) باید تمامی مراکز آموزشی در راستای ارتقای سطح باورهای دینی مردم حرکت کنند و در این راستا وظیفه حوزه های علمیه و دانشگاه ها خدمت در راستای اشاعه دین و ترویج ارزش‌های اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها به توسعه علم مشغول هستند که اگر همراه با ارتقای ارزش های دینی باشد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران محقق می شود یعنی حوزه های علمیه را نمی توان بدون توجه به جنبه های علمی کشور اداره کرد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بدون توجه به ارزش های اسلامی و دینی اداره نمی شوند.
صدقی افزود: باورهای ضعیف علمی به درد جامعه نخورده و در جامعه اسلامی مفید واقع نمی شود بنابراین یک عالم دینی ناآگاه به مسائل علمی دنیا نیز نمی تواند در این مقطع زمانی این مجموعه را اداره کند.
رئیس دانشگاه ارومیه ادامه داد: بنابراین ارتباط دانشگاه با حوزه های علمیه یعنی ارتباط علم با دین، پس ارتباط مستقیم این دو مقوله می تواند به صورت آسان در جامعه پاسخگو باشد به ویژه در این مقطع زمانی که هم نیاز به کسب علم و دانش در دنیا هستیم و هم نیازمند خداباوری و حق پروری که بسیار مهم هستند.
وی در خصوص راهکارهای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه گفت: رهنمودهایی که ولی فقیه همواره در دیدارهای خود برای دانشگاهیان و حوزویان می فرمایند بسیار مهم است چون ایشان به تربیت نیروی انسانی با باورهای دینی بالا تاکید داشته و ارتباط مستقیم بین اساتید و مدرسان دانشگاه ها با حوزه های علمیه را خواستار هستند.
صدقی تاکید کرد: در همین راستا توجه به ارزش ها و باورهای اسلامی برای جلب نیروی کار در محیط های دانشگاهی به ویژه مدرسان نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: با توجه به برخوردهای سیاسی در مقاطع مختلف و اینکه اساتید را بر مبنای سیاست های جامعه انتخاب کنیم باعث ضرر و زیان می شود، ضایع می شود چون برای مثال بدون توجه به ارزش های دینی و اسلامی و تنها با توجه به ابعاد سیاسی استادی را به عنوان عضو هیئت علمی و مدرس می‌پذیریم در حالی که اساتید دانشگاهی همانند استاندار نیستند که امروز با این دولت و فردا با دولت دیگر کار کند.
رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به موانع و مشکلات جامعه در وحدت بین حوزه و دانشگاه افزود: سیاست از موانع و مشکلات پیش رو در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه است چون سیاست منبعث از نگاه دولت به دانشگاه ها است، پس یکی نگاه سیاسی صرف و یکی نگاه مذهبی صرف باعث می شود که وحدتی بین این دو نهاد حاصل نشود.
وی تاکید کرد: دولت باید در راستای سیاست های کلی نظام به پیش روند تا دانشگاه ها درست می شود چون در طول ۳۵سال گذشته تاکنون دانشگاه ها درست نشده اند یعنی چند سال سیاست زده و چند سال بشدت مذهبی شده اند پس دولت ها نباید دیدگاه های خاص افراد را وارد دانشگاه کنند تا سیاست های کلی نظام تحت تاثیر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه ارومیه اظهارکرد: وضعیت وحدت حوزه و دانشگاه در حال حاضر چندان مطلوب نیست چون برای مثال دانشگاه ارومیه در طول ۳۶سال گذشته نتوانسته به تعداد انگشت شمار روحانی موثر در ارتباط بین حوزه و دانشگاه تربیت کند پس تمامی اینها نوعی قصور است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 11