اختصاصي آرازآذربايجان //

هین بستان از من و تبلیغ کن!

هین بستان از من و تبلیغ کن!

وحید حاج سعیدی
گروه تحلیل : حقیقت امر یکی از عادات ناپسند و مذموم حقیر مطالعه آچار کشی روزنامه های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته است تا ببینیم وعده های مسئولان تا چقدر محقق شده است.
البته نه اینکه خدای ناکرده به عملکرد مسئولان شک داشته باشیم تنها جهت اطمینان خاطر و تائید عملکرد عزیزان این کار را می کنیم! چند سال قبل حدود سال ۹۱ قرار شد تبلیغات تلویزیونی سر و سامان پیدا کند و هیات دولت آئین نامه اجرای ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان را تصویب کرد که بر اساس آن استفاده ۱۷ مورد از جمله استفاده از صفات مطلق و اغراق آمیز ، ادعاهای غیر قابل اثبات ، استناد به تقدیر نامه و تائیدیه ، بی ارزش جلوه دادن خدمات دیگران ، تبلیغ کالای بدون مجوز و … در تبلیغات تلویزیونی ممنوع شده است.اما با گذشت چند سال نه تنها اتفاقی نیفتاد بلکه غلظت و دوز چاخان تبلیغات تلویزیونی بیشتر هم شد! گاهی اوقات این مدل تبلیغات و خواص جادویی و منحصر به فرد آدم را یاد باب اسفنجی می اندازد که خطاب به دوستش می گفت:»پاتریک ما دیگه پول دار شدیم قوانین فیزیک روی ما تاثیر ندارن!«کفشهایی که شما با آن احساس خستگی نمی کنید، روغن های لایت که هر چه بخورید، کلسترول شما بالا نمی رود، شامپو ضد ریزش مو که در عرض چند ماه موهای ریخته شده را نیز مرمت می کنند، روغن ترمز های جادویی که روی یخ معجزه می کنند ، دیگ هایی که غذا در آن بهتر پخت می شوند، شامپویی که سفیدی مو را به طور دائم به سیاهی تغییر می دهند، شامپو با روغن هسته انار( یعنی خود انار هم نمی داند که به هسته اش روغن مالیده اند!) و هزاران حقه بازی و دغل بازی دیگر که ۱۷ مورد قبلی را در مقابل آنها باید لنگ بیاندازند!بماند که در تیزر_های تبلیغاتی شانس گرایی، مصرف گرایی، ترغیب به مکالمه بیشتر، استفاده از پوشش و البسه مربوط به دهه چهل ، استفاده از ادبیات گفتاری گاراژ و چاله میدان، حقه بازی و فریب دیگران، شوخی های نامتعارف و …. هم از جمله ترفند های تبلیغات چی ها در جلب مشتری بیشتر است که واقعاً نوبر است. هر چند تبلیغات در اعصار و قرون گذشته هم وجود داشت و کافی بود سر همیان زر را کمی شل کنید تا کالای شما به نحو احسنت معرفی شود مولوی در این خصوص می فرماید : » هین بستان از من و تبلیغ کن!« و فعلاً کد های دستوری و اپلیکشین ها با قرعه های کشی های شبانه روزی بر صدا و سیما ریاست می کنند!
البته یک وقت تصور نکنید که سلامت و آینده بچه های مردم، شعور و شخصیت مخاطب و یا جویده شدن اعصاب برای صدا و سیما مهم نیست و فقط به کسب درآمد بیشتر فکر می کنند ؛ صد البته چنین نیست و انشاالله گربه است!
با این وجود بنده شخصاً دعاگوی وجود نازنین عزیزان دست اندر این رسانه چند صد هکتاری هستم که با وجود چالش های مالی گسترده و نوسانات دلار که خرید فیلم ها و سریال های کره ای – ژاپنی را مختل کرده است، به همین مختصر قرعه کشی های بی وقفه و تبلیغات سوفسطایی در خصوص شامپو، روغن، دیگ، پاتیل، قابلمه، ماهیتابه، سماور، چاقو، رنده در کنار خرید و فروش علوفه و خوراک دام با دلار ۴۲۰۰ تومان بسنده کرده اند و همین که زبانم لال گلاب به رویتان آفتابه مسافرتی، قلیان، فندک، ذغال، پیپ، جای سیگاری، تنباکو، سوسیس، کالباس و … تبلیغ نمی کنند و خواص دارویی و جادویی برای این اقلام نمی تراشند، پرچم شان بالاست!

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 2 =