هم اندیشی مسئولان برای حل مشکلات واحدهای کنسانتره استان

هم اندیشی مسئولان برای حل مشکلات واحدهای  کنسانتره استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – ظرفیت ها و توانمندی های حوزه کشاورزی آذربایجان غربی موجب شده تا مشتریان زیادی برای محصولات واحدهای کنسانتره میوجات استان در دنیا وجود داشته باشد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است.
شرایط کنونی اقتصادی استان آذربایجان غربی ایجاب می کند که صیانت از تولید و بهبود محیط کسب و کار و روان سازی امور واحدهای تولیدی از مهمترین محورهای فعالیت سازمان های متولی استان قرار گیرد و در همین راستا باید کوشید تا سلسله جلسات تخصصی طرح و بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان براساس رشته فعالیت های مختلف صنعتی برگزار گردد.
به نظر می رسد باید این جلسات با هدف عارضه یابی و شناخت نقاط ضعف و تهدید های فراروی توسعه صنعتی استان، اتخاذ راهکارهای اجرایی رفع موانع، ایجاد زمینه تفکر فرابخش مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی و ارتقا جایگاه صنعت آذربایجان غربی در اقتصاد کشور برگزار شود.
احصا واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال جهت فعالسازی مجدد آنها، ایجاد بستر مناسب برای ارتقا ظرفیت تولید واحدهای پویا، شناسایی طرح های قابل سرمایه گذاری متناسب با توانمندی های استان، مذاکره با شرکت های سرمایه گذاری از جمله اقداماتی است که برای رونق اقتصادی استان باید شکل بگیرد.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که تشکیل انجمن های تخصصی صنعتی و معدنی در استان آذربایجان غربی بسیار راهگشاست و تشکیل ۱۷ انجمن تخصصی صنایع و معادن همگن در استان یکی از مهم ترین محورهای فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت است که به منظور ترویج و حمایت از تشکل های تخصصی صنعتی و معدنی و جلب مشارکت واحدهای تولیدی در اداره امور مرتبط با حوزه فعالیت خود صورت می گیرد.
این در شرایطی است که در حال حاضر استان آذربایجان غربی با ۱۹ کارخانه و واحد تولیدی کنسانتره سیب و انگور، مهم‌ترین تولیدکننده کنسانتره در کشور محسوب می‌شود.
این استان با داشتن ۳۰ درصد از سهم تولیدکنسانتره کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. محصولات صنعتی استان آذربایجان غربی عمدتاً در دسته صنایع مصرفی تولید می‌شوند. سهم گروه صنایع غذایی و آشامیدنی نیز در این صنعت غالب است. این امر همراه با توسعه بخش کشاورزی استان که نهاده‌های اصلی این گروه صنایع را تأمین می‌کند و همچنین نزدیکی به بازارهای خارجی نشان می‌دهد که قابلیت‌ها و امکانات استان برای استقرار و توسعه این گروه از صنایع بسیار گسترده بوده و در طرح آزمایش استان نیز این گروه از صنایع از عملکرد ملی برخوردار شده‌اند.
استان آذربایجان غربی بدلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان های برتر تولیدات کشاورزی و به خصوص محصولات سیب و انگور است.
ولی این دو محصول آذربایجان غربی علی‌رغم کیفیت بالا و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها حمایت نمی‌شود و برخی اوقات دیده می شود که واردات میوه محصولات تولید داخل را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند.
تولید انواع میوه‌های گوناگون در استان های مختلف در کشور باعث شده که در شرایطی که میوه‌ تولید داخل می‌تواند حرف اول را در کشور و جهان بزند دلیلی به واردات میوه نیست.
باغات استان شرایط عالی برای تولید دو میوه استراتژیکی سیب و انگور دارند و کیفیت تولید این محصولات به گونه‌ای است که توانایی تأمین بازار داخل و جهان را دارد اما متأسفانه حمایت جدی از آن نمی‌شود و برخی اوقات می بینیم که کشاورزان با مشکل فروش این محصولات دست و پنجه نرم می کنند.
بر اساس آمار موجود سالانه بطور متوسط یک میلیون تن سیب از باغات استان برداشت می شودکه ۳۰% از این مقدار تحت عنوان سیب زیردرختی که اصطلاحاً سیب صنعتی نامیده می شود جهت تولید کنسانتره و فرآورده های دیگر نظیر سرکه، آب میوه، مربا و چیبس از سوی کارخانجات صنایع تبدیلی استان و سایر استانها جذب و پس از تبدیل به فرآورده های مذکور قسمت اعظم آن به کشورهایی اروپایی و آسیایی صادر می گردد.
بر اساس آمارهای اعلامی، واحد های تبدیلی استان، مشتریان زیادی برای محصول کنسانتره میوجات آذربایجان غربی در دنیا وجود دارد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است و با وجود این ظرفیت های فوق العاده به نظر می رسد باید مسئولان بیش از پیش به مسایل و مشکلات کشاورزان و باغداران سیب و انگور استان رسیدگی کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش تقاضای بازارهای جهانی علت افزایش صادرات کنسانتره آذربایجانغربی است و در حال حاضر ۱۹ کارخانه تولیدکنسانتره میوه در آذربایجانغربی فعالیت دارند و این کارخانه ها سالانه ۹۰ هزار تن کنسانتره میوه تولید می کنند.
سالانه حدود یک میلیون تن سیب درختی از باغهای استان برداشت شده که بیش از۵۰ درصد آن جذب کارخانه های کنسانتره استان می شود. طبق آمار رسمی ، ۳۴ کارخانه تولید آبمیوه نیز در استان فعالیت دارند که سالانه حدود۱ میلیارد و۵۰۰ هزار پاکت آب میوه تولید می کنند و این تعداد تولید با توجه به سایز و حجم پاکت ها متفاوت است.
این در حالی است که سرمایه در گردش و نقدینگی بزرگ ترین مشکل واحدهای کنسانتره در آذربایجان غربی است و بحران بوجود آمده مالی درخصوص این کالا باعث گردیده جو نامطلوبی بر فضای کشاورزی و صنایع تبدیلی منطقه و به خصوص کارخانجات و واحدهای کنسانتره حاکم گشته و تولید کنندگان را مستاصل نماید.
به نظر می رسد اقداماتی نظیر اختصاص اعتبار جهت خرید سیب درختی از طریق سازمان تعاون روستایی، فراهم نمودن زمینه صادرات بیش از پیش این کالا به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی، اجرای طرحهای تنظیم بازار در ایام پایانی سال و نوروز هر سال از طریق عرضه مستقیم سیب درختی و مرکبات می تواند در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور و استان راهگشا باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 16