همایش سراسری کوه اورین برگزار شد

همایش سراسری کوه اورین برگزار شد

گروه خبر: به گزارش آراز اذربایجان، این همایش که به میزبانی شهرستان خوی و به صورت منطقه‌ای برگزار شد استان‌های شمال غرب کشور حضور داشتند.
در این صعود حدود ۶۰۰ کوهنورد از استان های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان حاضر بودند.قله اورین خوی با ارتفاع ۳ هزار و ۶۵۰ متر بعد از کوه چهل ‌مر شهیدان دومین کوه بلند آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود و یکی از کوه‌های فنی در زمینه کوهنوردی به شمار می‌آید و بیست و یکمین کوه بلند ایران، در شمال غربی ترین نقطه از این شهر با ۴۲ کیلومتر فاصله و در بخش کردنشین قطور در مختصات جغرافیایی به طول ۳۳٫۴۴ و عرض جغرافیایی ۳۳٫۳۸ واقع شده است.اورین کلمه ترکی است، که هم اکنون نیز مورد استفاده وسیع در کشور ترکیه می باشد .(evrenevren ) به معنی عالم و فلک در ترکی استانبولی است و در همین زبان اورین به معنای مکان بلندی که بالای آن دیده نشود بکار می‌رود. این کوه منتهی الیه غربی قشون شاه اسماعیل در جنگ چالدران بود و جنگ چالدران از کوه اورین به بعد صورت نگرفت. بعد از کوه آرارات، اورین بلند ترین کوه این منطقه محسوب می‌شود.
از وجود برخی چشمه‌های آب گرم در دامنه این کوه،و سنگ های گدازه بیرونی اطراف کوه ، کاملا واضح است که این کوه آتش فشانی خاموش است که هنوز درون گدازه‌هایی در آن در حال فعالیت جزیی هستند.
برای رفتن به این کوه باید از روستای پسک عبور و پس از طی جاده‌ای خاکی نرسیده به روستای بدلان به طرف سر بالایی حرکت باید کرد ، این سربالایی تا رسیدن به روستای حصار ادامه دارد که حدود ۱۷ کیلومتر است.در این مسیر پیچ تند و سنگلاخی به نام گچی قیران (بز کشنده) وجود دارد که صعب العبور ترین پیچ مسیر به شمار می رود.طبیعت روستای حصار بسیار بکر و کوه هایش پوشیده از علف و گیاهان سر سبز و مرتعی بسیار زیبا برای دام است. اختلاف دما در اورین با شهر بین ۷ تا ۱۰ درجه است.صعود به آن هموار بوده و مسیر صخره‌ای در راه صعود وجود ندارد.
در مسیر صعود رودها و جویبار های زیبایی که از ذوب برف های اورین ایجاد شده اند به همراه دشت های آلاله و بابونه بسیار شیرین و گوارا است که سختی صعود را از انسان دور می‌کند.درارتفاعات حوضچه‌های زیبایی دیده می‌شود.در کنار پناهگاه، معبر تنگ و خطرناکی قرار دارد که مسیر ایلات روستای قیل لی است که می تواند شما را تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر، کناردامنه و حوضچه اورین برساند.طول این مسیر ۷ کیلومتر است رانندگی در این مسیر بویژه در بارندگی بسیار خطر ناک می باشد و باید از خودرو های شاسی بلند مثل لندرور، جیپ و… استفاده کرد. هر چند استفاده از این معبر در کل توصیه نمی‌شود. برای تماشای طبیعت بکر اورین و دیدن سرسبزی‌های آن بهترین زمان صعود ۲۰خرداد به بعد است چرا که به علت برودت هوا، بهار دو ماه دی تر از شهر خود را نمایان می‌کند . این همایش به همت هیئت کوهنوردی شهرستان خوی و همراهی هیئت کوهنوردی استان برگزار می‌شود و فرمانداری و شهرداری خوی و هلال احمر نیز از این برنامه حمایت کردند.۲۰۰ کوهنورد از آذربایجان‌غربی در این صعود شرکت داشتند و تیم هیئت کوهنوردی آذربایجان‌غربی در قالب حدود ۲۲ نفر که ۱۰ نفر آنان را کارگروه بانوان تشکیل می‌دهند در این برنامه حاضر شدند.پناهگاه اورین خوی از پناهگاه‌های سازماندهی شده کشور است که بیش از ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد و از امکانات رفاهی برخوردار است که کوهنوردان شب را در این پناهگاه سپری کردند.این پناهگاه مجهز به تخت خواب و یخچال و گاز و وسایل پخت و پز می باشد که به طور کلی سوییت کاملی است،که تا پاسی از شب کوهنوردان در چله تابستان(بویژه پنج شنبه شب ها) با نشستن در کنار آتشی که از سرما روشن می کنند،و صرف چای دودی،لحظات پر خاطره ای برای خود خلق می کنند.
سلیمان رضازاده مسئول پناهگاه که چندین سال است مسئولیت پناهگاه اورین خوی را برعهده دارد زحمات بسیار زیادی برای نگهداری و پذیرایی مناسب از کوهنوردان متحمل شد و زحمات چند روزه وی باعث شد تا کوهنوردانی که شب را درپناهگاه سپری کردند از امکانات خوبی بهره مند شوند.
همایش سراسری صعود مشترک به قله اورین چندین سال است که برگزار می شود و امسال طبق معمول همه ساله مورد استقبال کوهنوردان قرار گرفت.طبیعت بکر، شرایط اقلیمی و آب و هوای مطبوع از ویژگی های خاص این کوه بوده و در فصول مختلف سال گردشگران بی شماری اعم از کوهنوردان، عاشقان طبیعت، دانشجویان و دانش آموزان از اقصی نقاط کشور برای تفریح و بازدید های علمی و پژوهشی به دامنه های مختلف و روستاهای اطراف آن مسافرت می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 40