حفظ سلامت روان مردم آذربایجان غربی در شرایط بد اقتصادی

حفظ سلامت روان مردم آذربایجان غربی  در شرایط بد اقتصادی

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:استرس، ترس و نگرانی امروزه در زندگی خیلی از مردم در کلان شهرها از جمله ارومیه مسئله شده است به طوری که بیماری ناشی از این وضعیت معضل‌های مختلف مانند سکته قلبی را هم به دنبال داشته است، به طوری که امروزه در گوشه و کنار بسیاری از کلان شهرها برای خود قربانی می گیرد.
شاید بتوان گفت که به لحاظ شرایط خاص اقتصادی، کم برخورداری و به طور کلی محروم بودن این استان، معضل های روحی از این دست در استان ما بیشتر باشد.
سختی های مربوط زندگی شخصی، نداشتن منبع درآمد مناسب و کافی به خصوص برای جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند مواردی است که مردم مناطق مختلف کشور به ویژه استان ما با آن دست و پنجه نرم می کنند به طوری که دغدغه مشکلات اقتصادی، تامین امرار و معاش مشکلات اجتناب ناپذیری در سراسر کشور به ویژه استان ما به وجود آورده است به ویژه اینکه در زمینه درآمد جزو استان های آخر است.
اگرچه برنامه ریزان و دست اندرکاران اقتصادی در دهه_های اخیر همین طور سال های گذشته برای ایجاد شغل و بهبود یافتن شرایط اقتصادی مردم تلاش زیادی کرده اند اما این سری کارها به نظر کافی نیست چون که تاثیر چندان مثبت و زیادی نداشته است.
به طوری که با قاطعیت می توان گفت مشکلات اقتصادی به معنای واقعی کلمه روان مردم را آزار می دهد، بنابراین برای آرامش فکری مردم تا زمان رفع مشکلات باید تلاش شود.
امروزه برای رفع مشکلات مردم به خصوص در استان کم برخوردار آذربایجان غربی باید به صورت جدی گام برداشت، چرا که مسائل مالی باعث تحمیل استرس و نگرانی می شود.
پس باید توجه کرد که مشکلات ریشه ای را نمی توان با شعار و حرف برطرف کرد بلکه باید آستین همت را بالا بزنیم، به شکل بسیجی گونه برای رفع مسائل گام برداریم.
نباید اجازه دهیم جوانان لایق و شایسته شهرمان برای یافتن کار مناسب و درآمد مکفی در تحصیلات خود درجا بزنند و اظهار یاس و ناامیدی کنند.در این نوشتار در حد توان روش_های مختلف برای مقابله با بروز بحران استرس و تنش یادآوری خواهد شد که بهترین آنها آسان گرفتن زندگی است، بنابراین مردم خوب استان ما برای اینکه روح و روان خود را آزار ندهند و دچار ناراحتی قلبی نشوند بهتر است ضمن تلاش برای رفع مشکلات موجود تا حد امکان خود را با شرایط تطبیق دهند و زندگی را برای خودشان، همسر و فرزندشان سهل بگیرند.
برای کنار آمدن با چاله ها، فراز و نشیب های زندگی همچنین داشتن زندگی شیرین بایستی افکار منفی را از خود دور کنیم حتی از دید و بازدید با افراد منفی‌باف هم خودداری کنیم.
همچنین در استان کم برخوردار ما لازم است یک سری مهارت های زندگی به مردم آموزش داده شود تا به عنوان مثال در مشکلات و پیشامدهای ناگوار زندگی شان همچنین در حوادث غیرقابل پیش بینی با نگاه مثبت به پیرامون خود بنگرند همچنین با درس گرفتن از مشکلات فراروی خود، زمینه را برای پیشرفت و پیروزی آینده در زندگی شخصی و اجتماعی فراهم کنند.رو در رویی با مشکلات زندگی و پشت پا زدن به آنها هنری است که مردم مناطق مختلف کشور باید آن را فرا گیرند اما این نکته در استان ما به لحاظ ساختار فرهنگی و اجتماعی آن بیشتر حائز اهمیت است.
همواره و همه مردم اعم از فقرا و اغنیا لازم است که دو روی سکه را مشاهده کنند چون در این صورت می توان لحظه های آرام و دلنشینی تجربه کرد.
همواره آحاد مردم اعم از پیر و جوان همچنین زن و مرد لازم است که دو روی سکه را مشاهده کنند یعنی مشکلات را ببینند و هم به معنای واقعی کلمه شاد باشند.
تسلیم شدن در برابر مشکلات زندگی آن هم در استانی همچون آذربایجان غربی مسایل و دغدغه ها را بیشتر می کند پس باید علاوه بر تلاش برای نشاط روحی هم اهتمام شود.
داشتن تفکر عقلانی و سالم می تواند انسان را از دنیای پرتنش و استرس به سمت آرامش فرا بخواند در این صورت انسان متوجه خواهد شد که اسیر استرس نشده و قدرت این را داشته است که زندگی را به کنترل خود در آورد و به عنوان یک قهرمان با مشکلات اقتصادی، فرهنگی و کاری مقابله کند. ولی همه این موارد و نکات دلیل بر این نمی شود که مقامات و دست اندرکاران در رفع مشکلات و دغدغه های مردم کوتاهی کنند به این بهانه که باید مهارت مقابله با مسائل را کسب کنند.
اشتغال، ازدواج، تورم، مسکن، هزینه های سرسام آور زندگی از جمله مواردی است که به طور جدی برای مردم مشکل روحی و روانی ایجاد می کند بنابراین ضمن اینکه آحاد مردم بر تنش ها و دغدغه ها بردباری می کنند لازم است که مقامات حداقل برای جلب رای مردم به آنها خدمت کنند.
به ویژه مردم استان ما به توجه مضاعف نیاز دارند که این توجه در واقع حق مردم این خطه است زیرا برای پاسداری از مرزهای جغرافیایی، عقیدتی و فرهنگی این مرز و بوم مشغول هستند ولی متاسفانه در طول ۳۸ سال گذشته مورد بی مهری قرار گرفته اند که امید است این غفلت ها جبران شود.
به ویژه اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته ایم حتی اگر تلاش برای عمران و آبادانی هم جهت کسب آرای ملت باشد باز هم نیکو بوده و باری از دوش این مردم بردبار صبور و پرتلاش برمی دارد پس این انتظار وجود دارد که در روزها و ماه های باقی مانده اقدام در خوری انجام شود تا از محنت و مشکلات مردم حتی به اندازه ذره ای کم شود.
به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف پیشرفت قابل قبولی داشته ایم ولی برای اینکه آرامش در زندگی مردم موج بزند می طلبد که برای رفع مشکلات معیشتی شان اقدام اساسی شود چون در این صورت به آرمان انقلاب که حمایت از مستضعفان است به معنای واقعی کلمه جامه عمل پوشانده و تنش روحی را از آنها دور کرده ایم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 15