هدیه به مدرسه منازعه در منزل واختلال روانی دانش آموزان

هدیه به مدرسه منازعه در منزل واختلال روانی دانش آموزان

گروه اجتماعی:همه‌ساله در دو مقطع زمانی یکی در آستانه پایان امتحانات مدارس و دیگری در آستانه آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان موضوع دریافت وجه اجباری و اختیاری از اولیا در مدارس دولتی به بهانه کمبود بودجه مطرح می‌شود.
امسال نیز با اتمام امتحانات ترم نخست تحصیلی، برخی مدارس دولتی از اولیای دانش‌آموزان خواسته‌اند مبلغی را بابت کمک و همیاری به‌حساب مدرسه واریز کنند که این امر با خود نگرانی‌هایی را برای خانواده‌هایی که دارای درآمد کم یا متوسط هستند به‌دنبال دارد.
دریافت این وجوهات با عنوان »کمک به مدرسه« برای اولیایی که به امید آموزش و پرورش رایگان، فرزندان خود را به‌مدارس دولتی فرستاده‌اند، غیر مترقبه به‌نظر می‌رسد، چرا که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.مدارس موجود در جامعه کنونی ما به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از مدارس دولتی که تکلیفشان مشخص بوده و تحصیل در آنها کاملاً رایگان است.
مدارس هیأت امنایی در واقع شاخه‌ای از مدارس دولتی به‌شمار می‌روند که توسط هیأت امنا اداره می‌شوند و دریافت وجه تنها برای فعالیت‌های فوق برنامه‌ بوده و نباید اجباری باشد.
مدارس غیردولتی هم که بر حسب موقعیت مکانی و مقطع تحصیلی و امکاناتی که ارائه می‌دهند از اولیای دانش‌آموزان شهریه‌های چند صد هزار تومانی یا چند میلیونی دریافت می‌کنند.
پس با این حساب تنها مدارسی که بابت تحصیل و ثبت‌نام دانش‌آموزان هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند همان مدارس دولتی و معمولی هستند و این درحالی‌ است که درخواست وجه از دانش‌آموزان و مشروط کردن اعطای کارنامه به پرداخت وجوه اجباری، نوعی ناامنی روانی در دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
یکی از والدین که برای پرداخت وجه با عنوان کمک به‌ مدرسه برای دریافت کارنامه دخترش در دبستان حاضر شده‌بود در مورد اختیاری یا اجباری بودن پرداخت هدایای نقدی به مدرسه گفت: تمام مسئولان اعلام می‌کنند که پرداخت هدیه به‌ مدرسه اختیاری است اما اصراری که مدیر مدرسه بر این موضوع دارد نشان می‌دهد که اجباری است.وی با بیان اینکه علت ثبت‌نام کردن در مدارس دولتی کاسته شدن از بار هزینه‌های سنگین است، افزود: پرداختن هدیه به مدرسه شاید برای اقشار کم درآمد کار دشواری باشد زیرا مخارج یک خانواده تنها در هدیه به مدرسه خلاصه نمی‌شود و هزینه‌های سنگین زندگی فشار زیادی را بر خانواده‌ها وارد می‌کند.
مادر یکی از دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدرسه دولتی با اشاره به وضعیت معیشت سخت زندگی خویش ، گفت: همسر بنده دارای شغل کارگری است و همانطور که همه می‌دانید با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور در مدت سه‌ ماه یک‌هفته نیز سرکار نرفته‌است، بنابراین پرداخت هزینه تحصیل برای دو فرزند ما علاوه بر هزینه زندگی موجب شده‌است تا از نظر روانی دچار اختلال شوم و به‌دلیل استرس‌هایی که بر ما وارد می‌شود موجب درگیری و نزاع بین من و همسرم شده‌است.
وی با اشاره به اینکه فرزندان ما با دیدن منازعه بین من و همسرم غصه‌دار شده و این موضوع بر روی وضعیت تحصیلی و روحی آنها نیز اثر منفی دارد، تأکید کرد: اگر قرار باشد تا کمک به مدرسه به‌صورت اجباری باشد ما نیز مجبور می‌شویم تا از ادامه تحصیل دختران‌مان باز بمانیم زیرا تحمل اشک فرزندان‌مان و خرد شدن آنها در برابر دیگر همکلاسی‌هایی که وضعیت متوسطی دارند و امکان پرداخت این وجوهات برای آنها میسر است برای ما گران تمام می‌شود.پدر یکی از دانش‌آموزان مقطع سوم دبستان نیز با گله‌مندی از دریافت پول‌هایی با عنوان کمک به‌مدرسه ، گفت: بنده یک کارمند ساده با حداقل درآمد هستم که با داشتن سه فرزند صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارم تا آنها در برابر دوستان و هم‌کلاسی‌های خود تحقیر نشوند و انگیزه ادامه تحصیل در آنها وجود داشته‌باشد.وی با بیان اینکه فرزند نخست من دانشجوی یکی از دانشگاه‌های سراسری در تهران است که علاوه بر هزینه تحصیلی او باید هزینه تحصیل را برای دو فرزند دیگرم که در مقطع دبستان و متوسطه اول درس می‌خوانند نیز بپردازم، اظهار کرد: اگر توان پرداخت هزینه تحصیلی برای فرزندانم را داشتم قطعاً آنها را در مدارس نیمه‌دولتی و یا غیرانتفاعی ثبت‌نام می‌کردم اما به امید تحصیل رایگان آنها را به‌مدارس دولتی فرستادم و وقتی موقع دریافت کارنامه آخر ترم با عناوینی مانند دریافت کمک به مدرسه روبه‌رو می‌شوم واقعاً از پرداخت آن عاجز و درمانده هستم.
خزایی با اشاره به اینکه ظاهراً آموزش و پرورش رایگان در حد یک شعار و به‌عنوان یکی از اصول اجرانشده قانون اساسی باقی مانده‌است افزود: با وجود اینکه وزارت آموزش و پرورش دریافت وجه اجباری توسط مدارس دولتی را غیرقانونی اعلام می‌کند اما مدارس نیز به بهانه کمبود بودجه به دریافت وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه هنگام اعطای کارنامه پایان ترم ادامه می‌دهند.یک کارشناس با بیان اینکه دریافت وجوه اجباری از خانواده‌ها در مدارس دولتی کاری غیرقانونی‌است، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه وجهی به التزام از کسی دریافت نشود، بنابراین دریافت پول با عناوین کمک به‌مدرسه به‌صورت اجباری جایز نیست.محمد‌ناصر زندی با تأکید بر اینکه اجبار خانواده‌ها برای دریافت این وجوه از نظر ما محکوم است، تصریح کرد: خانواده‌ها بر اساس آگاهی و توقعاتی که در حوزه فرهنگی و آموزشی جهت ارتقای کیفیت تحصیلی فرزندان خود دارند می‌توانند به‌صورت داوطلبانه و اختیاری مساعدت‌های لازم را داشته‌باشند.وی با بیان اینکه ظرفیت بودجه و اعتبارات محدود آموزش و پرورش باید با همکاری و مساعدت خانواده‌ها و خیران جبران شود، افزود: به‌دلیل توانمندی محدود دولت در زمینه اعتبارات و بودجه به آموزش و پرورش در صورتی‌که این همیاری‌ها از طریق انجمن اولیا و مربیان و به‌صورت اختیاری باشد علاوه بر ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان در راه تهیه امکانات به‌روز و اولیه آنها مصرف می‌شود.
سال‌های سال است که این فرایند دریافت‌ها و پرداخت‌های اجباری در مدارس دولتی مسئله‌ساز بوده و هست و با وجود تأکیدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه اعطای هدایای نقدی به‌مدارس دولتی از جانب اولیای دانش‌آموزان کاملاً اختیاری بوده و هیچ‌کدام از مدیران مدارس حق دریافت وجه نقدی اجباری با عنوان هدیه به مدرسه را ندارند، اما بر خلاف این تأکیدها برخی از مدارس پرداخت هدیه به مدرسه را اجباری اعلام کرده و حتی در قبال ارائه کارنامه تحصیلی ترم اول دانش‌آموزان این وجوه را دریافت و در صورت عدم پرداخت هدیه به مدرسه از دادن آن خودداری می‌کنند.
نکته قابل توجه اینجاست که این پول‌هایی که برای به‌ اصطلاح کمک به مدارس از خانواده‌ها یا به‌صورت اجباری و یا اختیاری دریافت می‌شود به راستی در چه راهی هزینه‌ می‌شود چرا که با بازدید از برخی از مدارس فرسوده بودن و مستهلک بودن بسیاری از وسایل تحصیلی در این مدارس به‌چشم می‌خورد و فضای فیزیکی در برخی از این مدرسه‌ها به‌شکلی است که دل هر بیننده‌ای را به‌ درد می‌آورد و این در حالی‌ است که موقعیت مکانی مدرسه نقش بسیار مهمی در ایجاد مدارس سالم و ایمن داشته و همچنین دقت در ویژگی‌های فیزیکی مدارس و کلاس‌های درس سبب بالا رفتن انگیزه‌ دانش‌آموزان برای یادگیری و افزایش کیفیت تدریس معلمان می‌شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 6