نگاه ویژه اعتباری دولت سیزدهم به بهزیستی آذربایجان غربی/ اعتبارات ملی ۲.۷ برابر شد

نگاه ویژه اعتباری دولت سیزدهم به بهزیستی آذربایجان غربی/ اعتبارات ملی ۲.۷ برابر شد

آراز آذربایجان، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به نگاه ویژه اعتباری دولت سیزدهم به این نهاد و ارائه خدمات به مددجویان و توان‌خواهان در استان گفت: در همین راستا، اعتبارات ملی این نهاد در یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه پیش از آن، ۲.۷ برابر شده است.
پروین محمدپوری ایرنا افزود: در یکسال گذشته، هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال اعتبار ملی در بهزیستی آذربایجان غربی جذب شد.
وی اضافه کرد: همچنین در بخش جذب اعتبارات استانی، رشد قابل ملاحظه‌ای طی این مدت داشته‌ایم و با بیش از ۲ برابر شدن ارقام این بخش نسبت به یکسال پیش از آن، به ۲۹۶ میلیارد ریال رسید.
وی با اشاره به افزایش فعالیت‌های این نهاد در راستای توسعه خدمت‌رسانی به مددجویان اظهار کرد: در یک سال گذشته با افزایش ۲۴ درصدی، تعداد مستمری بگیران تحت پوشش اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی به بیش از ۱۲۸ هزار نفر رسیده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از سیاست های اجرایی این نهاد واگذاری مسکن به مددجویان است، ادامه داد: در یکسال گذشته ۴۸۹ واحد به مددجویان این نهاد واگذار شده که ۴۲۰ درصد افزایش در این حوزه را شاهد هستیم.
هزینه‌کرد ۲۵ میلیارد تومانی برای مسکن مددجویان
محمدپوری اعتبار هزینه شده جهت احداث مسکن مددجویی را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: این رقم قابل مقایسه با یکسال پیش از آن نیست.
وی با اشاره به اینکه مشارکت های مردمی یکی از مهمترین بخش‌های درآمدی این نهاد را شامل می‌شود، گفت: در یکسال گذشته ۵۳ میلیارد تومان توسط مردم به این نهاد کمک شده که ۳۲ درصد افزایش نسبت به یکسال پیش از آن را نشان می‌دهد.
محمدپوری دیدار چهره به چهره با مددجویان و اقشار نیازمند را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در قالب سیاست های دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: در این مدت پنج‌هزار نفر دیدار در این راستا داشته‌ایم و در این خصوص شاهد افزایش ۳۵۰ درصدی هستیم.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی تجهیز مراکز مداخله در بحران را از جمله اقدامات بسیار خوب این نهاد در یکسال گذشته عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیز حدود ۱۴ میلیارد ریال هزینه شده که ۲ برابر یک سال پیش از آن است.
غربالگری ۱۷۱ هزار کودک در آذربایجان غربی
وی، غربالگری شنوایی و بینایی کودکان زیر ۶ سال را با هدف پیشگیری از معلولیت بینایی و شنوایی از جمله مهم‌ترین وظایف بهزیستی دانست و اضافه کرد: در این راستا طی این مدت بیش از ۱۷۱ هزار کودک زیر ۶ سال غربالگری شدند که ۳۴ درصد بیشتر از یک سال پیش از آن است.
وی ادامه داد: این غربالگری ها مهمترین گام در راستای پیشگیری از بروز معلولیت در جامعه به خصوص کودکان و نوزادان است.
ارائه آموزش و مشاوره به ۵۳۰ هزار نفر از مردم
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در کنار اقدامات پیشگیرانه هدفمند به این نهاد ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای از جمله اقدامات مهم به شمار می رود، اظهار کرد: در یک سال گذشته ۵۳۰ هزار نفر از جامعه هدف و مردم استان شامل این آموزش ها و مشاوره ها شدند که ۴۱ درصد رشد را شامل می شود.
محمدپوری با اشاره به اجرای طرح های عمرانی مختلف برای توسعه خدمت رسانی به جامعه هدف در استان طی یک سال گذشته افزود: در این مدت مجوز احداث ۴ پروژه دریافت شد که شامل تکمیل فاز دوم مجتمع شهید باکری ارومیه، احداث مجتمع شهید جباری خوی، احداث مجتمع خدمات حمایتی سردشت و احداث اورژانس اجتماعی کوی سالار ارومیه بود.
وی ادامه داد: همچنین تعمیر و تجهیز مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست شیرخوارگاه مهر ارومیه، تعمیر و تجهیز مرکز مداخله در بحران، اخذ سند تک برگ برای مجتمع روستای طلاتپه از جمله دیگر اقدامات در حوزه عمرانی به شمار می رود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی بررسی پرونده فرزندان و تحت نظارت در بستر خانواده را از جمله مهمترین اقدامات حوزه معاونت امور اجتماعی این نهاد عنوان کرد.
وی اضافه کرد: بررسی پرونده متقاضیان فرزندخواندگی و واگذاری ۳۱ فرزند به صورت امین موقت، پرداخت بیش از ۲.۵ میلیارد ریال بابت کمک هزینه موردی برای فرزندان تحت حمایت در خانواده، پرداخت افزون بر ۴۶۰ میلیون ریال هزینه ترخیص برای هر نفر برای زندگی مستقل از جمله دیگر اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود.
فعالیت ۱۴ مرکز اورژانس اجتماعی
محمدپوری از فعالیت ۱۴ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی خبر داد و گفت: پذیرش و ساماندهی ۲۵۵ کودک کار، راه‌اندازی مرکز خانه امن غیردولتی، تجهیز و خرید ادوات مورد نیاز همه مراکز اورژانس اجتماعی، ارائه خدمات به بیش از ۳۷ هزار تماس با خط تلفن ۱۲۳ از اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.
وی افزود: پرداخت کمک مالی تحت عناوین سرمایه کار، کمک هزینه سلامت جسم و روان، کمک هزینه بهبود تغذیه زنان باردار و شیرده و همچنین کمک هزینه لوازم ضروری سرمایه کار بلاعوض و پرداخت حق بیمه پایه بازنشستگی به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش از جمله برنامه‌ریزی‌های نهاد در راستای کمک به جامعه هدف بوده است.
وی تاکید کرد: در یک سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد ریال در این خصوص هزینه شده است.
بهره مندی بیش از یک میلیون نفر از خدمات مشاوره ای و روانشناحتی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی فعالیت دفاتر مشاوره را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های حوزه پیشگیری در استان دانست و افزود: مشاوره و خدمات روانشناختی، پیشگیری و درمان اعتیاد، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها از فعالیت‌های این بخش بوده و در مجموع یک میلیون و ۸۵ هزار نفر از خدمات این دفاتر مشاوره در یک سال گذشته استفاده کرده‌اند.
کاهش بیش از ۵۰ درصدی خانواده های پشت نوبت
محمدپوری با بیان اینکه تا پیش از خرداد سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر پشت نوبتی برای دریافت خدمات بهزیستی در استان وجود داشت، گفت: با نگاه ویژه دولت به استان برای کاهش این رقم در حال حاضر این رقم به هشت هزار و ۳۰۰ نفر رسیده که کاهش بیش از ۵۰ درصدی را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: در این مورد با قول رئیس سازمان بهزیستی کشور در آینده نزدیک خواهیم توانست این رقم را به صفر برسانیم.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی تعداد خانوار تحت پوشش این نهاد را ۹۱ هزار و ۵۰۰ خانوار با جمعیت نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر دانست و ادامه داد: حدود ۴۹ هزار خانوار از مستمری این نهاد استفاده می‌کنند که از این تعداد نزدیک به ۴۲ هزار نفر خانوار معلولان را تشکیل می‌دهند.
وی از فعالیت ۹۷ مرکز مثبت زندگی با هدف کاهش مشکلات اجتماعی و خانوادگی با محوریت محلات در آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: این امر موجب شده تا بسیاری از مشکلات بدون حضور در مراجع مختلف قضایی توسط مراکز مثبت زندگی در خانواده ها رفع شود.
محمدپوری یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم را افزایش جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد ‌و یادآور شد: در همین راستا بهزیستی استان خدماتی را به خانواده های دارای فرزندان دوقلو و بیشتر ارائه می‌دهد که شامل ارائه کمک هزینه مستمری برای فرزندان سه قلو و بیشتر برای هر فرزند ۴۲۰ هزار تومان در ماه، ارائه ۲ بار شیر خشک در سال و کمک برای دریافت وام اشتغال ۴ درصدی در راستای اشتغال سرپرست خانوار است.
وی گفت: در سال جاری سه مورد چهار قلو در آذربایجان غربی متولد شدند که در شهرستان های سلماس و ارومیه بودند.
نجات ۲ هزار کودک از مشکلات بینایی و چشمی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: طی یک سال گذشته با غربالگری های صورت گرفته حدود ۲ هزار کودک از مشکلات و بیماری های چشمی و ۱۰۰ کودک از ناشنوایی رهایی یافته و زمینه جلوگیری از بروز مشکل برای خود آنها و خانواده هایشان فراهم شده است.
محمدپوری اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد کودکان و نوزادان در بدو تولد مورد غربالگری شنوایی سنجی قرار می گیرند که اثرات بسیار زیادی در کاهش مشکلات شنوایی داشته است.
وی ایجاد اشتغال برای خانواده های تحت پوشش را در راستای سیاست توانمندسازی خانواده ها دانست و یادآور شد: در یک سال گذشته هزار و ۷۶۸ نفر جامعه هدف بهزیستی استان بر اساس الگوهای تصویرگری اشتغال صاحب شغل شدند.
محمدپوری از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به هزار و ۳۶۰ نفر خبر داد و گفت: در این راستا بیش از ۵۵۸ میلیارد ریال اعتبارات در قالب قانون بودجه اختصاص یافته است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی تاکید کرد: در کنار این اقدام با پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و خویش فرمایی معلولین ۶۳۰ نفر صاحب شغل شدند و در این خصوص ۳۰ میلیارد زیاد هزینه شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


سه × 6 =