نگاه امیدوارانه بخش خصوصی به استاندار آینده آذربایجان غربی

نگاه امیدوارانه بخش خصوصی به استاندار آینده  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: حمایت از بخش خصوصی باید با تمام توان، از اولویت‌های کاری استاندار آینده آذربایجان غربی باشد و آماده کردن بستر لازم برای حضور بخش خصوصی و رونق این بخش در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان توسط دستگاه‌های اجرایی استان ضروری است.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مصوبات اقتصادی‌ مجالس اول و دوم که با پیروی از اصل ۴۴ قانون‌ اساسی بخش خصوصی را به انزوا کشانید، حاکمیت تفکر ضد سرمایه‌داری و ضد اقتصاد آزاد در کشور را رقم زد و باعث شد تا به مرور درصد بالایی از اقتصاد ایران در اختیار دولت قرار بگیرد.
از سوی دیگر رشد اقتصادی از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‎ها بوده است. در ادبیات اقتصادی رشد، افزایش کمی و کیفی عوامل تولید مورد توجه قرار گرفته است. تأثیر امنیت سرمایه‎گذاری بر رشد اقتصادی مقوله بسیار مهمی است و بدین منظور باید ابتدا متغیرهایی که بر امنیت سرمایه‎‎گذاری در ایران تأثیر دارند، شناسایی و استخراج شوند و مدل‎های اقتصاد سنجی رشد اقتصادی، با استفاده از متغیرهای اثرگذار بر رشد اقتصادی مانند امنیت سرمایه‎‎گذاری، در کنار عوامل تولید سنتی نیروی کار، سرمایه‎‎گذاری مورد پردازش قرار گرفته و مدل متفاوتی از رشد اقتصادی ارائه شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی؛ کاهش‌ کارایی‌ و نوآوری، افزایش‌ هزینه‌ مبادلات به تضعیف‌ خلاقیت‌های‌ تولیدی‌ و در مجموع‌ کند کردن‌ فرآیند رشد اقتصادی‌ منجر شده‌ است.
در عین‌ حال، اشتغال‌ دولت‌ به‌ امور تصدی‌گری‌ و در حوزه‌های‌ خارج‌ از اقتدار و غیر مرتبط با وظایف‌ اصلی‌ آن، با ملاحظه‌ منابع‌ و توانمندی‌های‌ محدود دولت‌ موجب‌ گردیده‌ است‌ که‌ فرایند تصدی‌ امور حکومتی‌ دولت‌ تضعیف‌ شود.
آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق در منطقه شمال غرب جمهوری اسلامی ایران موقعیت بسیار فوق‌العاده ای را به لحاظ قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم در مبادله کالا و تجارت و سرمایه گذاری‌های بخش مختلف دارد. این استان با داشتن مرزهای مشترک با کشورهای همسایه می‌تواند با کسب درآمد بیشتر و صادرات غیر نفتی کمک بزرگی به برقراری نظم و امنیت در مناطق مرزی بکند.
استان آذربایجان غربی ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی را دارد و می‌تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه اقتصادی خود و هم صادرات کالاهای ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه فراهم نماید و با توسعه سرمایه گذاری در بخش خصوصی گام‌های اساسی برای توسعه بردارد.
به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع حضور فعال بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران این بخش در پروژه های اقتصادی کلان استان است.
این در حالی است که بخش خصوصی از دیگر ظرفیت‌های کم‌نظیر استان آذربایجان غربی است و با توجه به مسایل و مشکلات عدیده‌ای که در تامین اعتبارات دولتی، فروش نفت و انتقال پول وجود دارد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های مختلف می‌تواند نویدبخش باشد.
حمایت از بخش خصوصی باید با تمام توان، از اولویت‌های کاری استاندار آینده آذربایجان غربی باشد و ماموریت دستگاه‌های اجرایی استان عبارت است از آماده کردن بستر لازم برای حضور بخش خصوصی و رونق این بخش در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان و بالاتر از این، وظیفه‌ای برای دستگاه‌ها نیست.
در حالی که به نظر می‌رسد توسعه اقتصادی استان در شرایطی که کشور با مشکلات عدیده اقتصادی به خاطر تحریم‌های خارجی و برخی ضعف‌های داخلی به حضور فعال بخش خصوصی در اقتصاد استان دل بسته است؛ نباید به خاطر برخوردهای نابجا، سرمایه‌گذاران استان به استان‌های دیگر بروند و با آنکه در گذشته زحمات زیادی برای حضور بخش خصوصی کشیده شده، اما از این به بعد رسالت اصلی استاندار آینده آذربایجان غربی آماده کردن حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی و استفاده از نیروهای توانمند استان در تمام زمینه‌هاست.
از سوی دیگر امروزه مشکلات بخش تولید بر کسی پوشیده نیست و اگر چه تحریم‌های اقتصادی خارجی تا اندازه زیادی شرایط کشور و استان را تحت تاثیر قرار داده ولی تحریم داخلی نیز وجود دارد.
به عبارتی وقتی مسئولان بخش‌های مختلف در این شرایط خاص، برای تولیدکنندگان و صاحبان صنایع مانع ایجاد کنند، خود این حرکت‌ها مانع بزرگی است. این در حالی است که تحریم داخلی اگر چه مربوط به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است ولی باید تدبیری اندیشیده شود تا این تابوی بزرگ سرمایه گذاری شکسته شود و دستگاه‌ها به عنوان مشوق و حامی در کنار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باشند.
البته هیچ قانونی برای ممانعت از سرمایه‌گذاری تصویب نشده است و موانعی که ایجاد می‌شود ناشی از برداشت غلط از قانون یا بد سلیقه عمل کردن است.
کارآفرینان بخش خصوصی که بعضا صدها و هزاران خانواده را اداره می‌کنند به مراتب قابل ستایش و احترام هستند و وظیفه و رسالت دولتمردان و مدیران اجرایی در استان آذربایجان غربی، هموار کردن راه برای حضور تمام عیار آن‌ها در بخش‌های مختلف و رفع موانع و مشکلات است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 12