اختصاصي آرازآذربايجان//

نکوداشت مهرزاد صدقیانی شاعر و محقق

نکوداشت مهرزاد صدقیانی شاعر و محقق

گروه گزارش: مراسم نکوداشت شاعر و محقق پیشکسوت سلماسی “محمدرضا مهرزاد صدقیانی” تحت عنوان #گوءروش۱۲ از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.
به گزارش آرازآذربایجان، در این محفل ادبی فرهنگی که جمعی از مسئولان، شعرا، نویسندگان، اصحاب رسانه و اهالی هنر حضور داشتند، مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان با اشاره جایگاه تاریخی منطقه سلماس و صدقیان تاریخ سیاسی و فرهنگ منطقه و ایران گفت: بزرگانی مثل سعید سلماسی و استاد مهرزاد صدقیانی از افتخارات ملی محسوب می شوند و شاعر انقلابی سعید سلماسی تاریخ معاصر جهان، به تجلی روح ایران دوستی شناخته می شوند.
مصطفی قلیزاده علیار افزود: استاد صدقیانی دارای آثار قلمی مفید در زمینه تاریخ و فرهنگ هستند.دکتر خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این مراسم با تقدیر از خدمات محمدرضا مهرزادصدقیانی گفت: استاد صدقیانی مایه سرافرازی منطقه سلماس و صدقیان و استان هستند.
بر پایه همین گزارش قاسم مهرزاد صدقیانی نماینده سابق مجلس، هم طی سخنانی با اشاره به سخنی از شهید مطهری مبنی بر لزوم تجلیل از شخصیت های علمی و اجتماعی تاثیرگذار، گفت: مراسم گوءروش که به تجلیل از فرهیختگان موثر فرهنگی و ادبی در زمان حیات شان می پردازد جای تقدیر و تشکر دارد و حوزه هنری گامی مهم در این عرصه می پردازد.
وی افزود: فرهنگ ایرانی ما در تمام جهان تاثیرگذار است و باید آن را بیشتر به دنیا معرفی کنیم.پژوهشگر فرهنگ و آداب محلی آذربایجان غربی محمدرضا محمدقلیزاد از بنیاد ایران شناسی آذربایجان نیز ظی سخنان کوتاهی آثار و کتب استاد صدقیانی را مصداق باقیات صالحات و موثر در نشر تاریخ و فرهنگ بومی منطقه دانست.دکتر علی افشانی از دانشگاه علوم پزشکی، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحومه دکتر مهزاد مهرزاد صدقیانی دختر فقید استاد صدقیانی از خدمات وی تجلیل به عمل آورد.
جوادزاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اهتمام استاد صدقیانی به نهادسازی و تشکیل انجمن ادبی نیمتاج سلماس را اقدامی ارزشمند و مهم برشمرد. شاعر جوان امید شمس آذر هم طی سخنانی از سجایای اخلاقی و رفتار دقیق و تربیتی و تاثیر اخلاقی و نظم در امور و متحد ساختن و یکسان دانستن حقوق شهروندی اقوام مختلف ایرانی در منطقه را از ویژگی های مهم انسانی استاد صدقیانی نام برد.
جلیلی از شورای اسلامی شهر سلماس، از خدمات ادبی و فرهنگی استاد صدقیانی تقدیر کرد و محمد میلانی دبیر انجمن های ادبی استان با اشاره به افزایش جشمگیر انجمن ها و محافل ادبی دارای مجوز تا ۴۸ مورد در دو سال اخیر در استان را نشان افزایش فعالیت های گسترده شعرا، نویسندگان و امیدکننده دانست.
اکبر عطائی دبیر انجمن ادبی نیمتاج سلماس هم در این مراسم، نقش پدرانه استاد صدقیانی در رفتار با شعرای سلماس را سازنده قلمداد کرد
علی اصغر غفوری نیا نویسنده سلماسی هم به ارائه مقاله خود در باره زندگینامه استاد صدقیانی پرداخت.در مراسم گوءروش ۱۲ بیش از ۲۰ نفر از شعرا و نویسندگان با قرائت شعر و مقاله و نقل خاطره، از مقام هنری و فرهنگی استاد مهرزاد صدقیانی تجلیل کردند.سپس استاد محمدرضا مهرزاد صدقیانی طی سخنان کوتاهی، گفت: من سعی کرده ام در زندگی، آثاری مفید به یادگار بگذارم که دو نوع هستند یکی فرزندانم و دومی آثار قلمی ام.
در پایان با اهدای هدایا و تقدیرنامه توسط مسئولین، از استاد صدقیانی تجلیل به عمل آمد.
بر پایه همین گزارش، احد هوشمند قره باغ رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در متن “ارج نامه” (تقدیرنامه) که به استاد محمدرضا مهرزاد صدقیانی نوشته و تقدیم کرد، عمر پربرکت و توفیق خدمتگزاری به ملت و کشور و دانش را دو نعمت مهم الهی برای استاد صدقیانی برشمرده است.
همچنین پخش فتوکلیپ از عکسهای مراحل مختلف استاد صدقیانی؛ رونمایی از مجموعه شعر زولا چایی” این شاعر سلماسی و نیز رونمایی از پوستر نخستین جشنواره شعر طنز لبخند_نقلی” با توضیحات دکتر سعید سلیمانپور، از دیگر بخشهای مراسم ادبی گوءروش ۱۲ بود.
گفتنی است استاد محمدرضا مهرزاد صدقیانی متولد ۱۳۱۰ و بازنشسته ارتش هستند تاکنون بیش از ۱۵ جلد از کتابهایش منتشر شده، از جمله “مشاهیر سلماس”، “راهیان نور”، “تبارشناسی خانواده های صدقیان”، “خیرات جاوید” و … مراسم نکوداشت این شاعر و نویسنده بعد از ظهر چهارشنبه۹۷/۸/۱۲ از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در حوزه هنری استان برگزار شد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۹:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


6 + سه =