اتوبوس رانی مقام نخست ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی کلانشهرارومیه

اتوبوس رانی مقام نخست ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی  کلانشهرارومیه

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:درشهری نفس می¬کشی که اتوبوس¬هایش هم مثل خودش قدیمی و تاریخ خورده¬اند؛ شاید این اتوبوس ها می¬خواهند بگویند، ما مانده¬ایم تا تاریخ انقضاء به زمان حال ارومیه بزنیم و بگوییم عصرارومیه تعطیل شد تمام شد.
دیگر امیدی به ارومیه نیست. اتوبوس¬های فروریخته وافسرده (بخوانید فرسوده) شهرقدیمی و مردم قدیمی را روی هم تلنبار می¬کنند و به این سو و آن سو می¬کشند و مردم نجیب و تاریخی ارومیه هم منتظر امداد غیبی!
سکانس اول: سوارشدم. در یک حرکت اکروباتیک دستم را به میله¬های وسط اتوبوس قفل کردم و بعد گوشم مهمان جرجر و قرقرهای پس و پشت اتوبوس شد. انگار که اتوبوس دارد ازهم وا می¬رود تا مثل هواپیما درآسمان ساقط شده و….
خوب درست، چند تا رنگ و لعاب دارش را در چند مسیر مشخص ودر گوشه وکنار این شهر قدیمی می¬بینی و با خود می¬گویی: بی¬خیال این هم ویترین است؛ اتوبوس¬رانی ِ(یا اتوبوس بانی؟) شهری به این بزرگی (کلان ارومیه!)
نمی¬تواند خودش را بروز کند، حتما ًباید مثل اغلب اتوبوس¬هایش تاریخی باشد ؛صحیح، بودجه و اعتبار و تخصیص و هزینه و سلسله مراتب اداری و دیوانی تا بیا بخش خصوصی و …..اصلا ً بی¬خیال؛ ارومیه از جغرافیای فکری و مدیریتی آقایان و خانم¬ها حذف شده، پاک شده، مغز مدیریتی کشور و استان در مورد ارومیه دچار الزایمر و نسیان شده، اصلا ًارومیه …..
سکانس دوم:جوری توی خیابان¬ها و مسیرها تلو تلو می¬خورند و حیران و منگ شهر را در می¬نوردند که انگار این شهر، اصلا ًبه قواره¬ی شهر نیست، نه مسیری، نه ایستگاهی، نه¬حسابی، نه¬کتابی ،…. اصلا ًایستگاه و مبداء و مقصد معنی ندارد ، وسط چهار راه ایستگاه؛ وسط خیابان و ترافیک ایستگاه؛ وسط میدان و فلکه ایستگاه؛ مردم شهر هم که هرکجا میل شریفشان کشید سوار می¬شوند پیاده می¬شوند… راننده هم سیگاری می¬گیراند و پوف می¬کند به همه این فکر و خیالات ….که حالا بی¬خیال.
مثل یک غول از چراغ در رفته هن هن کنان خود را در طول وعرض خیابان¬های مملو از مردم شریف و ماشین¬ها و ترافیک شریف و بوق¬های شریف، از این ایستگاه به آن ایستگاه می¬کشند… که حالا بابا اگر مترو نداریم، اتوبوس تندرو نداریم؛۳۰۰یا ۴۰۰ تومان داریم که بدهیم و دیر یا زود به مقصد و یا مبداء برسیم، سوخت و سوز که ندارد.
سکانس سوم: حالا روی صندلی وسط رو به ته اتوبوس نشسته¬ام. سینماست، آقا، سینماست! انگار تو فیلم شده¬ای یا نه! همه با هم فیلم شده¬ایم. اصلا ًهمه با فیلم بازی می¬کنم برای خودمان، خودشان، تهران، ارومیه، تبریزو… تصور کنید ۳۰ الی ۴۰ نفر نشسته¬اند روی صندلی¬های که به زور خود را بست کف اتوبوس کرده¬اند و عده¬ای حدودا ً ۵۰ الی۶۰ نفر سرپا و روی سر و کول هم سوار شده؟!
فیلمی که نقش اول آن را راننده، اتوبوس¬رانی (رانی پرتقال یا آناناس؟!) تهیه-کننده آن ،مردم شهر قدیمی هم سیاه لشگر آن، مدیریت استانی هم کار گردان آن ! راننده هی می¬گازد (اتوبوس هی ….!!!!! ) دینگ دینگ ایستگاه روزنامه آراز.
سکانس آخر : خواستیم کمی جدی ترش کنیم! پس بخشی از مصاحبه ناصر سعیدآبادی مدیر جدید سازمان اتوبوس¬رانی ارومیه با خبرگزاری اروم نیوز را عیناً جهت تنویر افکارعمومی ¬آوردیم. خود قضاوت کنید:
*به صورت کلی سازمان اتوبوسرانی ارومیه از زمانی که شما تصدی این مسئولیت را برعهده گرفته اید چه خدماتی در شهرستان ارومیه داشته است؟
ناصر سعید آبادی: بنده حدود شش ماه است که خدمتگذاری در سازمان اتوبوسرانی ارومیه را برعهده دارم و در شروع این مسئولیت خطیر ساماندهی خطوط ، توجه وی‍ژه به نظافت اتوبوس¬ها و تکریم شهروندان گرامی در دستور کار سازمان قرار گرفته است!!!
سامان¬دهی واحد بازرسی و نظارت با تغییر رویه اعمال خسارت¬ها و صدور اخطاریه¬ها، اقدام در جهت واگذاری تعمیرگاه به بخش خصوصی جهت خدمات¬دهی بیشتر، تشکیل کمیته برنامه¬ریزی و برگزاری مستمر جلسات هفتگی به منظور رسیدگی به مشکلات شهروندان در خصوص نحوه خدمات¬دهی اتوبوس¬ها و برنامه¬ریزی خطوط، تقوت واحد بازرسی و غیره!؟!
*مدت زمان استراحت اتوبوس¬ها در ایستگاه، مبدا، ومقصد چقدر است؟
سعیدآبادی: مدت زمان توقف اتوبوس¬ها در ایستگاه¬های مبدا و مقصد متغیر بوده و منوط به میزان اتوبوس¬های خط مربوطه است ولی به طور متوسط از ۳ الی ۷ دقیقه مدت زمان توقف اتوبوس¬ها در ایستگاه¬های مبدا و مقصد می-باشد؟!!!!
*درپاسخ به درخواست مردم برای افزایش سرعت اتوبوس¬ها چه پاسخ قانع کننده¬ای دارید؟
سعیدآبادی: درخواست شهروندان عزیز برای افزایش سرعت اتوبوس¬ها و کاهش زمان سفر(های درون شهری) درخواست به حق بوده و حق شهروندی است و بنده نیز همیشه دغدغه این موضوع را داشته¬ام و دارم و کاهش زمان سفر مسافران عزیز با افزایش سرعت اتوبوس¬ها در چارچوب مقررات راهنمایی و رانندگی و مقررات ایمنی می¬تواند فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه را افزایش و خدمات¬دهی مناسبی به شهروندان محترم فراهم سازد. اما یکی از چالش¬های پیش روی این امر ترافیک معابر و خطوط شبکه اتوبوسرانی می¬باشد که زمان¬بندی اتوبوس¬ها را کلا مختل و دچار بی نظمی می¬نماید و هرچه سازمان برنامه¬ریزی نماید که زمان¬بندی تعریف شده کمتر گردد قطعا در بین مسیر وجود ناگهانی تصادف خیابانی!!!
(عجب!) و ترافیک( ظاهراً خود را به فراموش زده¬اند که خود اتوبوس¬های سازمان مربوطه و نیز موقعیت نامناسب استقرار ایستگاه های اتوبس در نقاط پر تردد شهر یکی از علل مهم وجود و ایجاد ترافیک است- نویسنده نوشتار) این برنامه زمان¬بندی را افزایش خواهد داد که وجود خطوط ویژه اتوبوس! (و دیگر هیچ؟!؟)
در بعضی معابر می¬تواند مشکل مذکور را تا حدودی حل نماید که این موضوع بارها از مبادی ذیصلاح؟!؟ ( ظاهراً خود سازمان اتوبوس¬رانی ذیصلاح نیستند؟!) درخواست شده است که به لحاظ وضعیت خاص معابر به جهت کم عرض بودن آنها هنوز منتج به نتیجه نشده و درصورت موافقت می¬تواند رضایت شهروندان گرامی رادر پی داشته باشد.
*بطور کلی چند دستگاه اتوبوس در ارومیه از رده خارج وباید تعویض شود؟
سعیدآبادی: بیش از ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی ارومیه فرسوده می¬باشد و میانگین عمرناوگان در شهرارومیه بیش از ده سال است که می¬بایست نسبت به نوسازی و تبدیل به احسن اتوبوس های فرسوده اقدام گردد که به دلیل اینکه سهمیه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس بصورت کشوری از سوی وزارت کشور ابلاغ می¬شود لذا پیگیری-های لازم در چند سال اخیر مستمرا انجام پذیرفته وامیدواریم که بزودی این امر محقق و شاهد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ارومیه باشیم.
*آیا حضرتعالی برای رفت آمد از اتوبوس استفاده می کنید؟
سعیدآبادی: بنده به دلیل موقعیت محل سکونتم با لاجبار تا محل کارم از وسیله نقلیه اداری استفاده می¬نمایم ولی خانواده اینجانب همیشه در سفرهای درون شهری خود از اتوبوس استفاده می¬نمایند!!!

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


4 − سه =