نمایندگان برای انتخاب مجدد به هر شعبده ای دست خواهند زد

نمایندگان برای انتخاب مجدد به هر شعبده ای دست خواهند زد

مطهره شفیعی
گروه سیاسی : قصد دارند که باز هم مسافر بهارستان شوند اما می‌دانند طی این مسیر با توجه به عملکردی که در مجلس دهم و پیش از آن داشتند، ساده نخواهد بود و بزرگترین مانع بر سر راه آنها رفتارهایی است که در طی سال‌های اخیر از سوی آنها مشاهده و البته تقبیح شد.
۶ مهرماه بود که ایلنا خبر داد: »شورای هماهنگی اصولگرایان قم بعد از بررسی گزینه‌های مختلف برای قرار گرفتن در کنار امیرآبادی و ذوالنور، در نهایت زاکانی نماینده سابق تهران را برای قرار گرفتن در لیست انتخاباتی خود انتخاب کردند.«
هر ۳ منتخب شورای هماهنگی تجربه حضور درمجلس را داشته یا دارند اما به‌خوبی می‌دانند برای ورود به بهارستان یازدهم نیاز به آرای مردم قم هست؛ همان مردمی که سال‌هاست به تکیه زدن علی لاریجانی نماینده قم بر کرسی ریاست افتخار می‌کنند و حالا دلواپسان درصدد آن هستند تا با حذف چهره‌های مورد اعتماد مردم این شهر، خودشان را به بهارستان یازدهم برسانند که برای نیل به این خواسته به برنامه‌ریزی پرداختند و در گام نخست محیط تبلیغ را به دو بخش قم و بهارستان تقسیم کردند که در ادامه به اقدامات هر دو گروه پرداخته می‌شود.
ماموران رای در مجلس چه می‌کنند؟
چندی قبل بود که آیت‌ا… غرویان، استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تجربه نشان داده که مردم انتخاب افراد موردنظر پایداری‌ها را به عنوان انتخاب اصلح قبول ندارند بنابراین جبهه پایداری درصدد آن است که نمایندگان قم از میان اعضای آنها یا نزدیک به تفکر این جریان انتخاب شوند و بالارفتن محبوبیت لاریجانی برای آنها خوشایند نیست پس باید به کاستن از اعتبار او بیندیشند. در سخنرانی سال ۹۱ چهره‌هایی وابسته به این طیف مانع سخنرانی لاریجانی در سالروز گرامیداشت ۲۲ بهمن شدند و هفته پیش پس از تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، مخالفان این طرح تذکراتی را مطرح کردند که از جمله این افراد »نصرا… پژمانفر« عضو جبهه پایداری بود. او رئیس مجلس را دیکتاتور خطاب کرد. علی لاریجانی خطاب به نماینده مشهد گفت: توهین نکنید آقای پژمانفر! تذکرتان را ثبت می‌کنم و جواب‌تان را می‌دهیم. اینکه فریاد می‌زنید و می‌آیید اینجا کار درستی نیست. در مجلس که فقط شما تشریف ندارید. عادت کرده‌اید با فریاد کارهایتان را جلو ببرید.
در همین حین پژمانفر خطاب به لاریجانی گفت: دیکتاتور! دیکتاتور! بیان این کلمه عصبانیت علی لاریجانی را برانگیخت و گفت: توهین نکنید! دیکتاتور دیکتاتور! یک چیزی یاد گرفته‌اید. دیکتاتور شما هستید که این بساط را در کشور راه انداخته‌اید و تریبون یک‌طرفه شمایید که همه تریبون‌ها دست‌تان است و هر چه می‌خواهید به همه می‌گویید. کسی هم هیچ‌چیز به شما نمی‌گوید که این مملکت این‌گونه شده است. او ادامه داد: چهار نفر این‌طور حرف می‌زنند و بقیه تسلیم می‌شوند. ما چیزی به شما نمی‌گوییم ولی شما هر کار می‌خواهید می‌کنید.» روز گذشته همین پروژه بار دیگر اجرا شد و این بار نمایندگان پایداری مسعود پزشکیان که در غیاب لاریجانی بر کرسی ریاست نشسته بود را مورد هجمه قرار دادند؛ ظاهرا »دیکتاتور« کلید واژه انتخابات جبهه پایداری برای حذف رقبای انتخاباتی در قم است. دیروز اصرارهای ذوالنوری برای ارائه تذکر هفتادوپنجی با این جمله پزشکیان روبه‌رو شد که فوریت چه تذکری دارد؟ وارد نیست. او سپس از نمایندگان خواست که آرای خود درباره این یک فوریت مطرح کنند اما فریادها در صحن مجلس پایان نیافت.
آنقدر که حتی ذوالنوری بر سر پزشکیان فریاد زد که شما دیکتاتور هستید. ذوالنوری حتی پس از پایان رأی‌گیری به جایگاه هیات‌رئیسه رفت و دقایقی با مسعود پزشکیان بحث کرد. در همین حین آزادی‌خواه که به سمت هیات رئیسه رفته بود فریادزنان به پزشکیان گفت که وقت ما را گرفتید و نگذاشتید که حرف بزنم، که پزشکیان به او گفت وقت را نگاه کن بعد تذکر بده، تخلف را شما می‌کنید که اضافه حرف می‌زنید، بنشین سرجایت.
اعضای جبهه پایداری از زمان مجلس برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کنند و به خودشان یادآوری نمی‌کنند که تریبون مجلس عمومی است و نباید برای میل به اهداف انتخاباتی خود از آن استفاده کرد. اعضای جبهه پایداری در مجلس در حالی می‌خواهند خوبی خود را به تثبیت برسانند که رفتار آنها گویای ترس از عدم کسب رای است و آنها چاره‌ای ندارند جز حذف رقیب در بهارستان تا شاید خودشان بهارستانی شوند و به عبارتی توهین مرز انتخاباتی اعضای پایداری است.
تبلیغات در شهر قم
دلواپسان خواهان حضور در مجلس مسیر دومی هم دارند که شرکت در مراسم‌های مختلفی است که برگزار می‌شود به عنوان نمونه، ذوالنوری در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از مجموعه ورزشی شهید اکبر غلامپور سخنرانی کرد و از آقازاده‌ها و حقوق‌های نجومی انتقاد کرد و یا در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه علوم پزشکی قم سخنرانی می‌کند و… زاکانی هم این روزها مسافت تهران به قم و عکس آن را می‌پیماید و در مراسم‌های مختلفی سخنرانی می‌کند مانند چند روز قبل که به قم رفت و در مراسم بزرگداشت شهید مصطفی چمران »آیین ملی بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی دانشگاه‌های استان« سخنرانی کرد.
نکته دیگر اینکه اطرافیان زاکانی برای ترغیب او به کاندیدا شدن در انتخابات مجلس وعده ریاست پارلمان را به او می‌دهند که آیت‌ا… محسن غرویان این ادعا را رد کرده و می‌گوید: «نامزدی زاکانی از قم نمی‌تواند تضمین ریاست او بر مجلس آینده باشد». دیروز هم نماینده قم در مجلس، در خصوص نهایی شدن لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم گفت: هنوز این لیست و حرف‌های پیرامون آن قطعی نیست. شورای هماهنگی هنوز لیستی را اعلام نکرده و هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.ممکن است در این لیست شاهد تغییراتی باشیم. او در پاسخ به سوال که، باتوجه به پرونده‌ای که زاکانی دارد آیا می‌تواند در دور بعد نماینده شود زیرا در لیست شورا قرار دارد، گفت: این سوال را باید از زاکانی و شورای نگهبان بپرسید. احمد امیرآبادی فراهانی گزینه دیگر دلواپسان برای مجلس یازدهم است. امیرآبادی سعی دارد با اقدامات خاص خودش را مطرح کند چنانکه چند روز قبل در جریان حواشی صدرالساداتی‌ها گفت: »برادران صدرالساداتی در قم هستند، احضار و بازداشت نشده‌اند و زندگی عادی خودشان را دارند« یا چند ماه قبل به نانوایان قم گفت: »اعتراض شما به حق است« تا اینگونه وانمود کند از مشکلات اصناف مختلف آگاه است و با آنها همدردی می‌کند!
سکوت مسئولان قم از اقدامات تندروها
البته حامیان جبهه پایداری در قم هم همراه نمایندگانشان هستند. چنانکه چندی قبل بود که وقتی مجری یک مراسم از حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی که میزبان برنامه بود جهت سخنرانی و عرض خیرمقدم دعوت کرد، این طلبه جوان با قطع سخن وی عنوان کرد که شما نباید در این مراسم سخنرانی کنید و چند دقیقه‌ای جلسه را به حاشیه کشاند و در این زمان نیز رئیس دفتر تبلیغات از رئیس دستگاه قضا جهت سخنرانی دعوت و از ایراد سخن منصرف شد.
عدم پاسخ به این فرد و صرف نظر کردن از سخنرانی در واقع نشان از هوشیاری ایشان بود که این طلبه و چندین نفر دیگر که مشخص بود هماهنگ با این شخص در نقاط مختلف سالن برای برهم زدن نظم جلسه حضور دارند را در اهدافشان ناکام گذاشتند. نکته قابل تامل سکوت مسئولان دولتی در برابر اقدامات دلواپسان و اعضای جبهه پایداری در قم است چنانکه به نظر می‌رسد نوعی رعب و وحشت از این جریان در برخی مسئولان مشاهده می‌شود.
لاریجانی کدام طرفی است؟
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، احیرا تابناک نوشت؛ لاریجانی همچنین یکی از رهبران ائتلاف فراگیر اصول‌گرایان در انتخابات مجلس هشتم و نیز جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم بوده و در مجلس نهم، هدایت فراکسیون رهروان ولایت را بر عهده داشت. در جریان انتخابات مجلس دهم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از وی حمایت کرد، اما نام او در فهرست انتخاباتی ائتلاف بزرگ اصولگرایان قرار نگرفت تا اینکه از سوی فهرست امید (اصلاح‌طلبان) مورد حمایت قرار گرفت اما لاریجانی خود را مستقل یاد کرد. برخی اکنون از رئیس فعلی مجلس با تعابیری نظیر »اصولگرای اعتدالی« و »یک سیاستمدار راست میانه که به آرامی در حال فاصله گرفتن از اردوگاه اصولگرایان است« یاد می‌کنند.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 2