قدرت عمل بیشتری به خبرنگاران داده شود

قدرت عمل بیشتری به خبرنگاران داده شود

گروه گزارش: نماینده مردم میاندوآب تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت عمل بیشتری به خبرنگاران داده شود، تا در زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند
حامد عطایی مدیر سایت خبری آینانیوز و یکی از روزنامه‌نگاران آذربایجان غربی که ساکن ارومیه است، چندی پیش به دلیل انتشار اخبار مختلف با شکایات تنی چند روبه‌رو شده و در نهایت مقام قضایی حکم به محکومیت وی صادر کرد. نامبرده هم‌اکنون در زندان به سر برده و در جامعه رسانه‌ای استان اغلب خبرنگاران هر یک به نوعی از طریق قلم خود و یا از طریق روابط به دنبال رفع اتهام از این فعال خبری هستند. در این میان از نماینده مردم میاندوآب تکاب و شاهین‌دژ در مجلس، به اشتباه یکی از شاکیان و مسببان اصلی گرفتار شدن این خبرنگار در بند یاد می‌شود، زیرا در زمان تصدی‌گری بیگی در پست ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه خبرنگار مورد اشاره در ارتباط با عملکرد این شخص اخبار و تحلیل‌های زیادی منتشر کرده است، حال آنکه وی در محافل مختلف و به انحای گوناگون بارها ضمن تبری جستن از فحوای این اخبار اعلام کرده چندین بار از شکایت خود صرف‌نظر کرده است. برای روشن شدن بیشتر موضوع خبرنگار فارس پای صحبت‌های این نماینده نشسته است، تا شاید از این طریق در افکار عمومی تغییراتی حاصل آید.
*اداره اوقاف آذربایجان غربی را به رتبه نخست ارتقا دادم
روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آراز آذربایجان گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در رتبه ۲۹ کشوری قرار داشت، که بعد از قبول این مسئولیت و با تلاش‌های پی‌درپی جایگاه آن به رتبه نخست کشوری ارتقا یافت، به طور پیوسته و مستمر با نیت خالص تلاش می‌شد، با وجودی که بر این باور بودیم پیشرفت امری خطیر و از طرف دیگر خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه یک عده پیشرفت دیگران را برنمی‌تابند، اضافه کرد: با وجود خدمات صادقانه، بی‌منت و توام با امانت‌داری هنگام خدمت در این مجموعه برای مدیریت و تعدادی از کارکنان تلاشگر مشکلاتی را به وجود آوردند و چهارده مورد تهمت از طرف مغرضان برای مجموعه مطرح شد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تنها گناه تلاشگران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان این بود که از تصرف ۳۵ هکتار زمین در کهریز، ۳۶ هکتار در نقده و ۷ هزار هکتار از اراضی اطراف آرامگاه سید حسین عرب‌باغی جلوگیری کرده بودند، در نهایت متصرفان خبرنگار مورد اشاره را برای نگارش علیه این مجموعه تحریک کردند. بیگی با اظهار به اینکه قانون مطبوعات را مورد مطالعه قرار داده و خود نیز در عرصه روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کند، ادامه داد: به صورت کدخدامنشی و با واسطه قرار دادن حداقل ۹ نفر از افراد مورد وثوق به این خبرنگار قانون را متذکر شده و کذب بودن ۱۴ مورد ادعا را اعلام کردم. وی یکی دیگر از افتراهای صورت گرفته از جانب این خبرنگار را احداث پمپ بنزین توسط مدیریت وقت سازمان عنوان کرد و بیان داشت: هر آنچه در بضاعت و توان خود داشتند برای تبلیغ علیه مدیریت و انحراف افکار عمومی به کار بردند و مطالب کذب و دور از واقعیت را انتشار دادند. نماینده مردم میاندوآب تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور، سایر مراکز نظارتی و امنیتی برای اطمینان از صحت یا عدم صحت این قبیل اخبار انجام وظایف قانونی خود را آغاز کردند، که در نهایت بی‌پایه و اساس بودن این قبیل ادعاها روشن شد.
*از شکایت خود صرف‌نظر کرده و رضایت داده‌ام
وی بیان داشت: حامد عطایی نه‌تنها حیثیت مدیریت و کارکنان آن اعم از آقایان ولی‌زاده محسن‌زاده، نورمحمدی بلکه آبروی همه مجموعه را خدشه‌دار کرد، حال آنکه یک خبرنگار واقعی باید مطابق با اخلاق و رسالت حرفه‌ای خود حرکت کند. بیگی ادامه داد: به دلیل اینکه هر روز دامنه مسئله گسترده و گسترده‌تر می‌شد برای اعاده حیثیت و دفاع از مجموعه چاره‌ای جز شکایت کردن وجود نداشت، پس با توجه به ناحق بودن ادعاهای وی در همه مراحل اعم از دادرسی، تجدیدنظر و … محکوم شد. این نماینده مجلس اضافه کرد: با وجود ظلم و اهانت‌های زیادی که در حق من شده بود برای رها شدن وی و گرفتار نشدن خود و خانواده‌اش از حق خود گذشتم، به طوری که نامبرده برای گرفتن رضایت به میاندوآب آمد و نه به عنوان شاکی بلکه به عنوان مهمان در منزل خود از عطایی پذیرایی کرده و آنجا رضایت دادم. طبق گفته وی اقارب و آشنایان عذرخواهی ایشان در رسانه‌ها و منظر افکار عمومی را خواستار بودند ولی این نماینده مجلس چنین درخواستی نکرده با ارائه رضایت‌نامه کتبی موضوع را تمام شده تلقی می‌کند، ولی نه‌تنها این موضوع در رسانه‌های جمعی منتشر نمی‌شود بلکه موج جدیدی از تبلیغات علیه وی شروع می‌شود مبنی بر اینکه بیگی خبرنگاری را به زندان انداخت.
*شاکیان دیگری نیز در این پرونده دخالت دارند
وی شفاف‌سازی در این مورد را از رسانه‌های گروهی خواستار شد و گفت: در رسانه‌های گروهی چنین اطلاع‌رسانی و تبلیغات منفی صورت می‌گیرد که شاکی پرونده این روزنامه‌نگار تنها بیگی است که او هم رضایت نمی‌دهد حال آنکه این قبیل مطالب کذب محض و در واقع دهن‌کجی به نماینده مردم است. نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی با اظهار به اینکه رضایت‌نامه به دلیل ثبت نشدن از اعتبار ساقط بود، خاطرنشان کرد: هنگام روانه شدن نامبرده به زندان مادر و همسر وی با من تماس گرفته و در نهایت فردای آن روز در اداره دفترخانه شماره هشت میاندوآب رضایت‌نامه‌ای را تنظیم و رضایت‌نامه دیگری از شاکی رضا نباتی اخذ کرده و به آن‌ها دادم. بیگی با اظهار به اینکه رضایت سایر شاکیان باید اخذ شود، اظهار داشت: اگر روزنامه‌نگار مورد ادعا اکنون در زندان به سر می‌برد، به واسطه شکایت شخص من نبوده بلکه وی هم‌اکنون سیلی جهالت و نادانی خود و عدول از اخلاق حرفه‌ای را می‌خورد. وی روشن شدن حقایق حول این پرونده برای افکار عمومی را خواستار شد و اظهار داشت: سزاوار نیست با ضد خبرنگار و فراری نشان دادن یک نماینده از رسانه آبروی وی را بازیچه تمایلات درونی خود قرار داد بلکه باید در راستای رهایی این فرد از بند و برگرداندن این خبرنگار به آغوش خانواده‌اش گام برداشت، زیرا تنها در این صورت رضایت خداوند و خشنودی مردم حاصل می‌شود. نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی با اظهار به اینکه مسئولان باید قدرت عمل بیشتری به خبرنگاران بدهند اظهار داشت: خبرنگاران در توسعه و رشد کشورمان نقش موثری دارند، بنابراین باید به تدریج از حساسیت‌ها کاسته و قدرت عمل بیشتری به آن‌ها داد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


4 × سه =