نقش کشاورزی در خشک شدن دریاچه ارومیه ۱۵ درصد است

نقش کشاورزی در خشک شدن  دریاچه ارومیه ۱۵ درصد است

گروه خبر: رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزی بیش از ۱۵ درصد در خشکی دریاچه تاثیر نداشته است، ولی با این حال برای اجرای هرگونه طرح و پروژه در راستای عبور از این بحران آمادگی داریم.
اسماعیل کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار آراز آذربایجان، اظهار داشت: نجات دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی اولویت‌ ملی کشورمان قلمداد می‌شود، که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.وی همکاری فعالان عرصه کشاورزی در این زمینه را خواستار شد و ادامه داد: برنامه‌های منظم و مستمر آموزشی برای جلب مشارکت‌های مردمی باید تدوین شود تا اقشار مختلف جامعه برای موفقیت در اجرای پروژه‌های مختلف همکاری کنند.
این مسئول با اشاره به ضرورت آزادسازی بخشی از آب مصرف کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: با اجرای این قبیل طرح‌ها، کشاورزی نقش خود را ایفا می‌کند.
کریم‌زاده با یان اینکه کشاورزی نباید علت اصلی یا عامل موثر در کم شدن آب دریاچه ارومیه قلمداد شود، ادامه داد: عوامل زیادی در بروز وضعیت فعلی نقش داشته است.
وی با اشاره به اینکه کاهش نزولات جوی به بخش کشاورزی و مصرف مردم ارتباط ندارد، گفت: افزایش دمای زمین، کاهش نزولات جوی و … در شکل‌گیری موقعیت فعلی دریاچه ارومیه تاثیر اساسی داشته است. کریم‌زاده ادامه داد: کشاورزی بیش از ۱۵ درصد در خشکی دریاچه تاثیر نداشته است، ولی با این حال برای اجرای هرگونه طرح و پروژه در راستای عبور از این بحران آمادگی داریم.رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی غرقابی را ۴۰ درصد عنوان کرد و بیان داشت: با اجرای روش‌های نوین آبیاری می‌توانیم آن را به ۷۵ درصد برسانیم.
*برای احیای دریاچه ارومیه راهکارهای سریع نیاز است.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه گفت: جهاد کشاورزی به منظور جذب اعتبارات و انجام مراحل احیای دریاچه ارومیه نیازمند ارائه راهکاهای سریع است.کریم‌زاده اظهار داشت: از رقم پیشنهادی جهاد کشاورزی نزدیک به ۴۲۸ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مربوط به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.
وی افزود: با اعلام برنامه‌های پیشنهاد دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه جهاد کشاورزی طرح‌های پیشنهادی خود را پیش‌بینی کرده تا به مرحله عملیاتی برساند.رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه راهکارهایی سریع نیاز است گفت: جهاد کشاورزی به منظور جذب اعتبارات و انجام مراحل احیای دریاچه نیازمند ارائه راهکارهای سریع است.
کریم‌زاده اظهار داشت: برگزاری مناقصات، تعیین پیمانکاران و استفاده از توان اجرایی کارشناسان از جمله اقدامات اولیه جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح‌ نجات دریاچه ارومیه است.وی افزود: با ارائه اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه نگران جذب اعتبار از سوی دولت نیستیم چرا که انتظاراتی که مردم آذربایجان غربی از احیای دریاچه ارومیه دارند باید پاسخگو بوده و اقدامات احیا را به مرحله اجرایی برسانیم.
کریم‌زاده به میزان آب بری دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: توسعه بخش کشاورزی در آذربایجان غربی در ۱۵ سال گذشته به میزان ۵ هزار هکتار بوده که آب آن از سد حسنلو تامین می‌شد.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: آب بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در طول ۱۵ سال ۱۲۰ هزار هکتار بوده که برای آبیاری این منطقه میزان آب بسیاری نیاز است.وی اظهار داشت: مهم‌ترین هدفی که برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده این است که میزان آب مصرفی تجدیدپذیر در طول پنج سال باید به ۴۰ درصد برسد.
کریم‌زاده گفت: عدم سرمایه‌گذاری‌های صحیح در بخش کشاورزی، نحوه غلط آبیاری، عدم اصلاح الگوی کشت و نامتناسب بودن کشت محصول با اقلیم آب و هوایی از جمله عوامل خشکی دریاچه ارومیه است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 21