نقش نمایندگان مجلس در توسعه استان‌ها

نقش نمایندگان مجلس در توسعه استان‌ها

حمید حوزوی
علیرغم بعضی انتقادها و کم کاری‌ها که نسبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت کلی وجود دارد، واقعیت این است که به فرموده حضرت امام (ره)، مجلس در رأس امور است و هیچ کس امروز نمی‌تواند منکر این جایگاه بلند و رفیع باشد.
مجلس یکی از سه قوه مستقل کشور است که وظیفه قانون گذاری را دارد و امروز اکثر برنامه‌ها و طرح‌هایی که توسط دولت در حال اجراست یا اجرا شده است بعد از تأیید مجلس، به مرحله عملی شدن رسیده و در جامعه اجرایی شده است.
مجلس حق تحقیق و تفحص از هر دستگاهی را دارد، انتخاب وزرا باید با تأیید و رأی اعتماد مجلس انجام گیرد، در همه قراردادها و مسائل داخلی و خارجی نمایندگان حق اظهار نظر و تصویب قانون دارند و …
این‌ها گوشه‌ای از اختیارات کلان مجلس شورای اسلامی است که نمی‌توان در استقلال و یا جایگاه مستقل آن شبهه‌ای وارد کرد، البته رعایت بعضی مصلحت‌ها در هر نهاد و کشور یک امر عادی است و نمی‌توان جایگاه مجلس را برای یک موضوع خاص زیر سؤال برد، بلکه واقعیت این است که در میان بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس، بالاخره افراد فعال، کارآمد و توانمندی وجود دارد و بعضی نمایندگان هم هستند که چندان نقش مهمی در مجلس ندارند، تأثیرگذار نیستند، صاحب ایده و خلاقیت نیستند و در نهایت اینکه در وکالت مردم و دفاع از حقوق آن‌ها چندان قوی عمل نمی‌کنند، اما به هر حال می‌توان نتیجه گرفت که علیرغم بعضی کاستی‌ها و انتقادها، جایگاه مجلس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
واقعیت این است که یکی از عوامل اصلی توسعه استان‌ها در سطح کشور بعد از انقلاب تاکنون، تلاش و فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، یعنی هر استانی نمایندگانی کارآمد و توانمند داشته، از توسعه بیشتری برخوردار بوده و هرگاه در استانی نمایندگانی غیرکارآمد وجود داشته آن استان در جهت مسیر توسعه به مشکلات زیادی برخورد کرده است.
البته در توسعه یک استان، تنها نمی‌توان نمایندگان مجلس را تأثیرگذار دانست و شاخص‌های دیگری هم مطرح است، اما یکی از شاخص‌های مهم توسعه، وجود نمایندگان فعال، کارآمد و توانمند در مجلس شورای اسلامی است. یک نماینده مجلس می‌تواند با رایزنی و پیگیری با مسئولان و مقامات کشوری زمینه یک طرح یا برنامه اساسی را در سطح استان فراهم کند و در به نتیجه رسیدن آن تلاش کند و اگر مدیران استانی کوتاهی می‌کنند یا توانایی همراهی ندارند آن را به مردم گزارش کند و از کنار آن راحتی عبور نکند.
نمایندگان مجلس می‌توانند یک اهرم نظارتی قوی بر عملکرد مدیران رده بالایی و میانی در سطح استان تا بخش را ایفا کنند، به موقع تشویق کرده و به موقع تذکر دهند، البته هر سه قوه مستقل هستند و دخالت قوا در امور یکدیگر خلاف قانون است، اما پیگیری یک موضوع از سوی یک نماینده و بیان عملکرد مدیران برای مردم یک وظیفه قانونی است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.
نمایندگان مجلس باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرده و از بعضی مسائل حاشیه‌ای و یارگیری‌های سیاسی و دخالت‌های جزئی در بعضی عزل و نصب‌ها پرهیز کنند و البته باید سعی کنند در عزل و نصب‌ها، امر خطیر شایسته سالاری را که امروزه تا حدی فراموش شده است مورد توجه قرار دهند و به فکر گرفتن پست و مقام برای افراد نزدیک به خود نباشند، چون این موضوع باعث بدبینی مردم شده و در ارتباط متقابل با مردم تأثیر منفی می‌گذارد.
نمایندگان مجلس باید آگاهی و درک خوبی از مهم‌ترین مشکلات مردم همچون اشتغال، مسکن، ازدواج و … داشته باشند و مثلاً در جهت ایجاد اشتغال به فکر راه‌اندازی کارخانه‌ها و یا شرکت‌های بزرگ باشند و با استفاده از فرصت مناسبی که در اختیار آن‌هاست با رایزنی مقامات بالاتر سعی کنند اقداماتی را جهت رفع مشکلات مردم انجام دهند تا به میثاقی که با مردم بسته‌اند به خوبی عمل کرده باشند.
امروز در سطح استان هر جا شاهد اجرای یک پروژه بزرگ بودیم در مرحله اول تلاش و سیاست‌های دولت اثرگذار بوده و در مرحله دوم پیگیری نمایندگان استان در مجلس در اجرای آن طرح تأثیر بسیار زیادی داشته و در بعضی شهرستان‌ها که نمایندگان با پیشینه سیاسی و نه اجرایی انتخاب شدند روز به روز مشکلات مردم بیشتر شده و اقدامات مهم اساسی در جهت خدمت به مردم انجام نگرفته و این باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = نُه