نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی:آذربایجان غربی در حوزه صنعت بنا به دلایل موقعیتی و زمانی نتوانسته از ظرفیت‌ها استفاده کند و به جایگاه مورد نظر دست یابد که در این راستا راه‌‌اندازی صنایع کوچک و متوسط در استان بسیار تاثیرگذار است.
راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط راهکار ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی و اقتصادی در استان آذربایجان غربی است
در راستای توسعه، رشد و شکوفایی اقتصادی راهی جز تولید و صنعتی شدن در کشور وجود ندارد و انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در چند سال اخیر حول محور اقتصادی و تولید بوده و در آخرین ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است چرا که گره‌گشای مشکلات به دست مردم و توجه به تولید است و باید این تولیدات در بازارهای جهانی عرضه شود.
باید با به کارگیری مردم، هدایت دولت و سیاست‌گذاری‌های درست و اصولی در راستای بستری که آماده شده حرکت کرد تا بیش از پیش شاهد رشد و توسعه اقتصادی استان آذربایجان‌غربی باشیم.
این در حالی است که تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر توسط مجلس شورای اسلامی و دولت در همین راستاست و عزم دولت اجرای قانون بوده و با اجرای این قانون بخشی از مشکلات تولیدکنندگان رفع خواهد شد.
سازمان صنایع کوچک کشور نیز در راستای اجرای سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی دو موضوع بوده است و در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال حاضر ۹۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که ۷۵۱ مورد تا کنون به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت هستند و بیش از ۱۴۰ هزار هکتار زمین به صورت زمین صنعتی برای سرمایه‌گذاری آماده شده است.
ضرورت راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط در استان آذربایجان غربی یک اولویت است و استان آذربایجان غربی در حوزه صنعت بنا به دلایل موقعیتی و زمانی نتوانسته از ظرفیت‌ها استفاده کند و به جایگاه مورد نظر دست یابد که در این راستا راه‌‌اندازی صنایع کوچک و متوسط در استان بسیار تاثیرگذار خواهد بود چرا که با مدل بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توان اشتغال و توسعه صنعتی را در استان‌ها شکل داد.در راستای توسعه منابع انسانی ۸۰ تا ۹۰ درصد آموزش کارآفرینان صورت گرفته و در جهت برگزاری دوره‌های مهارتی سالانه ۵ تا ۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت آموزش هزینه می‌شود.
کارشناسان اقتصادی جذب سرمایه خارجی را سیاست مهم در راستای رونق شهرک‌های‌ صنعتی در کشور عنوان می کنند و معتقدند که در این راستا ۳۳۰ طرح سرمایه پذیر شناسایی و احصا شده که مسئولان امر باید به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی برای اجرای آنها باشند.
این در شرایطی است که گردش مشاغل در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی به دلیل حاشیه سود بالای آن بسیار بالاست و متاسفانه در اکثر استانهای کشور شاهد کم آبی یا بی آبی هستیم و بدلیل استفاده از تکنولوژیهای قدیمی و سنتی متاسفانه ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی به هدر می رود که با سیستمهای نوین در حوزه کشاورزی هم آب کمتری مصرف می شود و هم حاشیه سود بالایی خواهد داشت.
این در حالی است که طرح جدید مشاغل دانش بنیان در اشتغال نیروهای مستعد و دانشگاهی بسیار تاثیر گذار است و با توجه به اینکه مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی نداشتن نیروی انسانی ماهر و دانش بنیان است این طرح می‌تواند از یک سو به کارفرمایانی که توان استخدام نیروی جدید را ندارند کمک کند و از طرفی به مجموعه کارجویان فارغ‌التحصیل دانشگاهی که هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود کمک کند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح جدید مشاغل دانش بنیان مورد توجه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی بوده و قرار است در استان آذربایجان غربی اجرایی شود تا در صورت موفقیت زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از طریق مشاغل دانش بنیان که طرحی نوآورانه و کم هزینه است عملی ‌گردد.
این در حالی است که صنایع کوچک و متوسطی که از کشور ترکیه وارد استان آذربایجان‌غربی شده است ، در حوزه اشتغالزایی جوانان مستعد و دارای مهارت فنی بسیار موفق بوده است و خوشبختانه در طی سالهای گذشته با عنایت به تحریمهای ظالمانه غرب؛ صنایع مختلف و سودهی از کشور ترکیه وارد ایران شده که دو مورد نمای ساختمان و دربهای ضد سرقت علاوه بر ایجاد تحول در صنعت ساختمان، اشتغالزایی را در کشور ایجاد کرده است بطوری که در حال حاظر در ۳۱ استان کشور نمایندگی دربهای ضد سرقت با برند های ایرانی وجود دارد.این در شرایطی است که حوزه اقتصادی در توسعه پایدار نقش پویایی دارد و باید مجامع علمی و پژوهشی این مهم را محقق کنند و لوازم مورد نیاز آن را تامین کنند. نیروی انسانی با کیفیت و دانش مدار مهمترین مزیت رقابتی سازمان و کمیاب ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است.
ارائه محصولات و خدمات متفاوت و متمایز با کیفیت، کاهش هزینه ها، خلاقیت و نوآوری و افزایش رقابت پذیری از مزایای وجود منابع انسانی کیفی و دانش مدار است.
از سوی دیگر, حمایت از صنایع خرد و کوچک بسترهای لازم برای اشتغال جوانان را فراهم می‌کند و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع کوچک به طور قطع امکان آشنایی اقشار مختلف مردم به عبارت دیگر جامعه مصرف با تولیدات را فراهم می‌کند و در چنین نمایشگاه‌هایی آحاد جامعه با تولیدات داخلی استان بیش از پیش آشنایی پیدا می‌کنند.
همچنین واحدهای تولیدی با یکدیگر شناخت پیدا کرده و عرصه برای رقابت سالم فراهم می‌شود و صنایع خرد و کوچک به معنای واقعی کلمه محلی برای تبلور قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد خلاق و مبتکر است.
در چنین شرایطی امضاء تفاهم نامه همکاری بین شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی و صندوق کارآفرینی امید آذربایجان غربی جهت افزایش تعامل و همکاری‌ها بسیار راهگشاست و امضای این تفاهمنامه گام سازنده‌ای در راستای تامین منابع مالی مورد نیاز برخی از تولیدکننده‌های صنایع کوچک به شمار می‌رود.
منابع مالی مورد نیاز از طریق پایش و شناسایی واحدهای تولیدی اولویت‌دار به متقاضیان تخصیص داده می‌شود و از این رهگذر مشکل کمبود سرمایه و نقدینگی رفع می‌شود.
تفاهمنامه مورد اشاره در راستای حمایت از تولیدکننده‌های عرقیات گیاهی منعقد شده و مفاد آن به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و این قبیل تفاهمنامه‌ها کمک موثری به شکل‌گیری و توسعه کسب و کارهای خانگی خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


1 + هفت =