نرخ بالای بیکاری مشخصه بارز شرایط رکود

نرخ بالای بیکاری مشخصه بارز شرایط رکود

فریده صادقیان
گروه اقتصادی:رکود و چگونگی خروج از آن همواره یکی از مشکلات مطرح اقتصادی در ایران بوده است. یکی از مشخصه های بارز شرایط رکودی نرخ بالای بیکاری است. کشور ما در حال حاضر با شرایط رکودی و نرخ بیکاری بالا مواجه است.
سیاست های ضد تورمی نیز باعث تشدید رکود و بیکاری ست . این در حالی است که بیکاری مادر بسیاری ازمعضلات اجتماعی می_باشد و می تواند وجوه مختلفی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. اما آیا بیکاری برسلامت هم اثر دارد؟
از دید آکادمیک از حدود سال ۱۹۷۱ مطالعاتی در مورد چگونگی ارتباط بین نوسانات اقتصادی و بیکاری و اثرات آن بر وضعیت سلامت افراد و امید به زندگی ومرگ ومیر وجود داشته است. مطالعات موجود در مورد ارتباط سلامتی و بیکاری به دو دسته عمده تقسیم میشوند . دسته اول معتقدند که رکود و بیکاری بر سلامتی افراد، خصوصا جوانان اثر منفی دارد. احساس غیر مفید بودن ، استرس، عصبانیت و مشکلات روانی که به دلیل بیکاری و یا از دست رفتن شغل ویاترس ناشی از این اتفاق ،حادث میشود، همگی باعث بدتر شدن شرایط سلامتی شده و افراد را به استفاده بیشتر از داروها و الکل و بقیه مواد مخدر برای تسکین خود ترغیب می کند. همچنین شرایط بیکاری باعث بدتر شدن شرایط تغذیه و کمترهزینه کردن در امور سلامتی نیز میشود.
افراد بیکار احتمالا از دسترسی به شبکه های ارتباط اجتماعی دور مانده و عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. و چه بسا از جدول زمانبندی که برای زندگی خود دارند نیز عقب می افتند و شاید دچار بحران هویت هم بشوند.اما به غیر از بحث های فردی و اجتماعی مربوط به بیکاری افراد، بحث اصلی ومهم در مورد شرایطی است که شغلی یافت نمیشود و فرد برای مدت طولانی بیکار است. زمان طولانی بیکاری می تواند باعث از دست رفتن مهارت ها، درآمد، بیمه اجتماعی و افزایش ریسک فقر در بلند مدت باشد. شواهد نشان می دهد که بیکاری بلند مدت بیشترین ریسک را برای بدتر شدن شرایط اجتماعی در بر دارد. در یک مطالعه عنوان شده که برای اینکه بیکاری تاثیر اساسی روی سلامتی داسته باشد مدت زمان بیکاری باید حداقل ۶ ماه طول بکشد.
اما گروه دومی نیز هستند که رکود و بیکاری برای سلامتی مفید میدانند! یعنی مرگ و میررا( به عنوان آخرین تکه از پازل عدم سلامتی) متغیری همراه و همسو با ادوار و نوسانات تجاری می_دانند. به این معنی که در رکودها مرگ و میر پایین آمده و در رونق ها بالا می رود. این گروه از تحقیقات برای بحث خود دلایلی چهار گانه دارند. به شرح زیر: اولین دلیل این که باشدت گرفتن رشد اقتصادی هزینه فرصت فراغت برای افراد زیاد شده و فرد تمایل به کار بیشتر دارد. در نتیجه زمان کمتری صرف رسیدگی به فعالیت های مرتبط با سلامتی خواهد شد. زمان کمتری برای آشپزی خواهد داشت و غذاهای مناسب و سالم کمتری مصرف شده و غذاهای پرکالری و فست فودها رایج تر می شوند .دوم این که در شرایط رونق استرس های مربوط به شغل افزایش خواهد یافت، خصوصا اگر ساعات کار افزایش یافته و فشار کار ناشی از گسترش فعالیت های اقتصادی زیاد شود. افراد برای تسکین خود و برای اینکه بتوانند از عهده فشار ها و استرس برآیند به استفاده از تنباکو و دخانیات و الکل روی می آورند.
سوم این که حوادث ناشی از کار در دوره_های بسط اقتصادی بیشتر است. بعضی از بخش ها از جمله بخش ساخت و ساز تمایل به حرکت هماهنگ با ادوار دارد که باعث بالا رفتن نرخ حوادث میشود.
چهارم افزایش موقت در درآمد که به واسطه بسط اقتصادی اتفاق میفتد ممکن است باعث افزایش مصرف کالاهای مخرب سلامتی از جمله الکل و تنباکو شود
در ایران در مورد نحوه ارتباط بین سلامتی و بیکاری باید گفت که دو دهه ی گذشته نرخ بیکاری همواره دورقمی بوده و درمحدوده ده تا چهارده درصد در نوسان بوده است. این در حالی است که رشد سرانه گاهی مثبت و گاهی منفی بوده است. اما مرگ ومیر همواره در حال کاهش و امید به زندگی در حال افزایش بوده است. شایدبتوان این کاهش مستمر در نرخ مرگ و میر و افزایش همیشگی در امید به زندگی در دو دهه اخیر را به عوامل دیگری، که در کشورهای در حال توسعه ای از جمله کشور ما نقش عمده دارند، نسبت داد. عواملی ازقبیل فراوان تر شدن امکانات پزشکی ورفاهی، افزایش آگاهی های عمومی،…
در مجموع به نظر میرسد که شرایط رکودی توام بابیکاری در کشور ما اثر منفی برسلامتی افراد دارد. این موضوع برای ما به این دلیل که اکثر جمعیت بیکار سن جوانی به سر میبرند، پیچیده تر است. مطالعات نشان دادند که افراد جوان درشرایط حرکات رو به پایین اقتصادی علایم بیشتری ازناراحتیهای روانی وجسمی داشته اند. و بیکاری در نسل جوان قطعا مشکلات اجتماعی بسیاری را با خود به دنبال دارد. این ترکیب از بیکاری بالا با سن پایین جمعیت بیکار شرایط ویژه ای را به وجود میاورد که می تواند تهدیدی برای سلامتی افراد و توسعه باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 1 =