هشدار براي تخريب مراتع آذربايجان غربي؛

وجود بالغ بر ۲ میلیون دام مازاد در مراتع چرای زودرس فشاری مضاعف

وجود بالغ بر ۲ میلیون دام مازاد در مراتع  چرای زودرس فشاری مضاعف

گروه گزارش: وجود بالغ بر ۲ میلیون دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی در کنار چرای زودرس توسط برخی دامداران استان فشار مضاعف بر مراتع غنی استان وارد و زنگ هشدار تخریب این منابع طبیعی با ارزش را به صدا در آورده است.
مساحت کل آذربایجان غربی ۴ میلیون و ۳۶۶ هزار هکتار بوده که از این میزان ۶۱ درصد شامل دو میلیون و ۶۸۰ هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهند، ولی هم اکنون حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام وابسته به مراتع وجود داشته که این در حالی است که ظرفیت مراتع استان دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام است.
از مساحت دو میلیون و ۶۶۸ هزار هکتاری مراتع آذربایجان غربی ۵۵۰ هزار و ۷۶۷ هکتار را مراتع خوب، بیش از یک میلیون و ۷۲ هزار هکتار را نیمه تراکم و یک میلیون و ۴۵ هزار هکتار را مراتع فقیر تشکیل می‌دهند که با توجه به مازاد دام وابسته به مراتع اجرای طرح تعادل دام و مرتع برای کنترل دام مازاد بوده که نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.به اعتقاد کارشناسان تعیین معیشت دامداران، کاهش دام تبدیل اراضی کشاورزی به علوفه کاری و جایگزینی دام سنگین به جای دام سبک باید در این راستا عملیاتی شده که وجود طرحی منسجم تخصیص اعتبار کافی و همکاری دستگاه‌های مربوطه از راهکارهای مهم برای کنترل دام مازاد بر مراتع استان محسوب می‌شوند.
وجود حدود دو میلیون دام مازاد ظرفیت مراتع آذربایجان غربی
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۲ میلیون واحد دام مازاد بر ظرفیت مراتع استان افزود: برای جلوگیری از تخریب و فرسایش مراتع کاهش جمعیت دام مازاد ضروری است.علی پیرمرادی دام مازاد در مراتع را یکی از مشکلات اساسی مراتع آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ واحد دامی وابسته به مراتع وجود دارد و این در حالی است که ظرفیت دامی مراتع دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است.وی استفاده از دامداری بسته و دام‌های سنگین به جای دام‌های سبک را از راهکارهای مهم برای رفع مشکل جمعیت مازاد مراتع آذربایجان غربی دانست و اظهار داشت: سالانه ۶۸۰ هزار تن علوفه خشک از مراتع استان برداشت می‌شود، که در این راستا رتبه سوم کشور را در تولید علوفه از مراتع در کشور به خود اختصاص داده است. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه در جهت اجرای این طرح و برای کنترل ظرفیت چرای مراتع و دام به بهره>برداران مجوز چرا صادر می‌شود، ادامه داد: مجموع مراتع استان دو میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار بوده که باید تعادل ظرفیت تولید و مصرف در مراتع برقرار شود.
افزایش سرعت تخریب مراتع آذربایجان غربی
پیرمرادی با اظهار تاسف از اینکه سرعت تخریب مراتع استان بیشتر از احیای آن است عنوان کرد: بهره‌برداران باید به سمت و سوی استفاده بهینه از مراتع سوق داده و برای کنترل این وضعیت و کاهش آسیب‌ها از رمه گردانی جلوگیری، دامداری‌های سنتی به صنعتی تبدیل شده و اقدامات لازم برای ایجاد شغل‌های پایدار به منظور تغییر معیشت دامداران فراهم شود.
وی از بهره برداری بالغ بر ۴ برابری ظرفیت مراتع با توجه به مازاد تعداد دام نسبت به مساحت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری مرتعی استان انتقاد کرد و رمه گردانی و چرای بی رویه دام را یکی از تهدیدهای اصلی مراتع سرسبز و غنی آذربایجان غربی دانست.
پیرمرادی افزود: هم اکنون در ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی استان بیش از ۴ برابر دام مشغول چرای بی رویه بوده که متأسفانه فشار سنگینی بر مراتع وارد و این عرصه‌های طبیعی حساس و مهم را در معرض تخریب قرار داده‌اند.
وی با اشاره به اجرای مرتع داری و کنترل‌های مداوم مراتع آذربایجان غربی با هدف کاهش چرای بی رویه و فشار مضاعف بر عرصه‌های مرتعی استان، اعلام کرد: با وجود تاثیرگذاری اجرای این طرح‌ها برای دست‌یابی به وضعیت مطلوب توسعه دامداری‌های صنعتی و بسته در استان اجتناب ناپذیر بوده تا مراتعی سر سبز با قابلیت اکولوژیکی و توان زیست محیطی بالا را داشته باشیم.
برخورد بدون اغماض با دامداران بدون مجوز در مراتع آذربایجان غربی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ارتقا دانش عمومی بهره برداران و اعلام مزیت‌های دامداری صنعتی برای دامداران را یکی از راهکارهای مهم در توسعه دامداری صنعتی دانست و اظهار داشت: با دامدارانی که بدون مجوز و بدون رعایت موازین قانونی در عرصه‌های مرتعی به تعلیف دام بپردازند، به شدت برخورد می‌شود.
پیرمرادی از برنامه ریزی برای توسعه فضای سبز و افزایش سرانه جنگل‌های دست کاشت آذربایجان غربی و تخصیص یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار به حوزه جنگل خبر داد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مساحت جنگل‌های طبیعی استان بیش از ۱۰۱ هکتار بوده که این جنگل‌ها در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر قرار گرفته و امیدواریم با تزریق اعتبارات لازم در این بخش سرانه جنگل‌های دست کاشت و مساحت عرصه‌های جنگلی را افزایش دهیم.
ممنوعیت چرای زود رس توسط دامداران و بهره برداران عرصه‌های مرتعی آذربایجان غربی
در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با صدور اطلاعیه‌ای از تمامی دامداران و بهره برداران عرصه‌های مرتعی خواست تا از چرای زود رس در عرصه‌های مرتعی پرهیز و خودداری کنند.
بر اساس این اطلاعیه دامداران و بهره بردارانی که دارای پروانه چرا هستن باید بر طبق ضوابط تعیین شده و در تاریخ مقرر از مراتع مورد نظر بهره برداری کرده و قبل از ورود به مراتع حتما پروانه‌های چرای خود را تمدید کنند.
خودداری از کوچ زود هنگام به مراتع، عدم مراجعه دامداران فاقد پروانه به مراتع، چرانیدن دروگاهها و اجاره دادن پروانه به اشخاص غیر از دیگر نکات اشاره شده در این اطلاعیه است که دامداران و بهره برداران مکلف به رعایت آن‌ها هستند.
گفتنی است آذربایجان غربی بیش از دو میلیون پانصد هزار هکتار عرصه مرتعی دارد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


2 + سه =