فرماندار اروميه :

نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است

نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است

گروه خبر: نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است، وگرنه اگر فقط تکیه بر برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه داشته باشیم به جایی نمی رسیم. عباس حسن خانی، فرماندار ارومیه ، با اشاره به دستاورهای دولت دهم در استان آذربایجان غربی به ویژه در زمینه دریاچه ارومیه گفت: اعتقاد دارم که موضوع دریاچه ارومیه متاسفانه در اواخر دهه ۷۰ زمزمه هایی در رابطه با مراقبت از دریاچه ارومیه مطرح شد، به این مسئله توجه نشد و هشدارهای داده شده جدی گرفته نشد.
وی افزود: موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع زیست محیطی و فنی است ولی اواخر دهه ۸۰ این موضوع تبدیل به یک چالش امنیتی شد و با مطالبات مردم در مقوله دریاچه ارومیه مواجه شدیم، اگر کاملا از دریاچه ارومیه قطع امید کنیم، حیات و ممات چند میلیون انسان در معرض خطر و آسیب خواهد افتاد.
حسن خانی با اشاره به این که نگاه به دریاچه ارومیه یک روش و انتخاب نبود، اجتناب ناپذیر بود ادامه داد: یعنی تمام دولت هایی که به پای کار می آیند، باید به مقوله محیط زیست با نگاه مخاطرات محیطی عمل کنند و برای مسائل محیط زیست برنامه های به خصوصی داشته باشند.
وی بیان کرد: زمان شروع کار ستاد احیا، سنی در دست نداشتیم تا برای احیای دریاچه ارومیه برنامه و هدفی داشته باشیم، اقدامات و راهکارهای عملیاتی و اجرایی در حوزه های مختلف کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه ای در بخش ملی و بین المللی انجام شد.
حسن خانی خاطر نشان کرد: قاعدتا هرگونه برنامه ای بدون ایراد نیست و تمام اقداماتی که در ارتباط با دریاچه ارومیه صورت گرفت نیز بدون ایراد نبود، اگر برررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که هرگونه هزینه ای که برای دریاچه ارومیه صرف شد، نه تنها هزینه نبود بلکه به عنوان سرمایه گذاری محسوب می شود.
فرماندار ارومیه با بیان مثال هایی از هزینه به عنوان سرمایه در دریاچه ارومیه عنوان کرد: مثلا در بحث دریاچه وظیفه سازمان جهاد کشاورزی مدیریت منابع آب از طریق گسترش و توسعه سیستم های نوین آبیاری بود و نیازمند هزینه بود؛ این مسئله چه دریاچه احیا شود چه نشود مهم تلقی شده و باید اجرا می شد؛ از برنامه های اصلی و اساسی سازمان آب منطقه ای تعادل اکولوژیک منطقه از لحاظ رهاسازی آب از سدها و لایروبی انهار بود؛ این ها نمونه هایی است که با هزینه، سرمایه گذاری نیز به شمار می رود.
وی گفت: اگر بتوانیم با اقدامات صورت گرفته تا سال ۹۸ وضعیت سال ۹۲ که بدترین حالت دریاچه بود، تثبیت کنیم، می توانیم امیدی برای احیای دریاچه ارومیه داشته باشیم.
حسن خانی اظهار کرد: اگر قرار است از حوزه زاب ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل کنیم، اگر دریاچه احیا شود یا نشود یقینا به همین آب نیاز داریم و عمده سرمایه گذاری ما وارد این بخش می شود.وی افزود: این دولت برنامه مشخصی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه دارد و همین نیز به عنوان سند است، سندی که حتما منتقد دارد؛ نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است، وگرنه اگر فقط تکیه بر برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه داشته باشیم به جایی نمی رسیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، فرماندار ارومیه با بیان این که ستاد احیا محل داستان سرایی نیست و هر دستگاه برنامه مشخص دارد تصریح کرد: فرصت های از دست رفته را به شرط تلاش و همکاری مردم و مسئولان می توانیم ترمیم کنیم و از آن ها استفاده بهینه انجام دهیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


4 − = یک