نبود مکان بازپروری برای زنان معتاد بهبود یافته در استان

نبود مکان بازپروری برای زنان معتاد بهبود یافته در استان

لیلا حسین پور
گروه اجتماعی: سالهای سال است که در زمینه شیوع و افزایش استفاده از مواد مخدر در جامعه هشدار داده می شود و در این میان نیز افزایش آمار زنان معتاد نیز بر مشکلات قبلی افزوده شده است.
با توجه به تأثیرگذاری بسیار بالایی که زنان می توانند بر جامعه داشته باشند لزوم توجه به این قشر و رفع آسیبهای تهدیدزایی که این قشر را تهدید می کند بسیار ضروری به نظر می رسد چرا که آسیب بانوان زیان بیشتری بر جامعه وارد می کند.
در زمانهای قدیم وقتی واژه معتاد بر زبان جاری می شد تصویری از مردی ژولیده که موها و وضعیت بسیار نامناسبی داشته باشد در قاب ذهن تداعی می شد و همین ذهنیت باعث شد تا از اینکه شاید روزی ویروس مهلک و خطرناک اعتیاد، بانوان را نیز اسیر خود کند غافل شدیم.
اما هر روز که می گذرد بر آمار بانوان معتاد در جامعه افزوده می شود و شیوع مواد مخدر صنعتی در کنار مواد مخدر سنتی، زنان و دختران بیشتری را در دام خود می کشاند که باید فکری به حال این قشر آسیب پذیر شود.
*خطر کاهش سن اعتیاد بین بانوان
در بازدیدی که از کمپ ترک اعتیاد بانوان ارومیه داشتیم مهمترین موضوعی که در دید اول به چشم می آمد کاهش سن اعتیاد در بین بانوان بود به طوری که حتی دختر ۱۴ ساله نیز بین معتادان وجود داشت و علاوه بر آن شیشه بیشترین ماده مصرفی توسط بانوان معتاد بود.
مسئله ای که نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد این بود که بیش از ۵۰ درصد بانوان معتاد اذعان می کردند که از طریق دوستان معتاد خود در این ورطه کشیده شده اند که این امر لزوم جمع آوری و مبارزه با اعتیاد بانوان در جامعه را صدچندان می کند تا زنان معتاد افراد بیشتری را آلوده نکنند.
از مهمترین عواقب افزایش بانوان معتاد در جامعه، بیشتر شدن تعداد مبتلایان خاموش و آشکار ایدز و هپاتیت، ارتقای سهم رفتارهای پرخطر در شیوع این بیماری های مهلک و انهدام بنیان خانواده هست چرا که زنان معتاد، هم مردان و هم زنان را تحت خطر قرار می دهند.
*عدم مقبولیت اجتماعی زنان معتاد و نبود مکان برای زنان بهبود یافته معتاد
معاونت پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی با راه اندازی یک کمپ، ۴۵ معتاد زن را پذیرش کرده که بیش از ۵۰ درصد آنها ضمن اینکه بیسواد یا اکثرا کم سواد هستند خانواده ندارند و یا از خانواده خود طرد شده اند.
عدم مقبولیت اجتماعی زنان معتاد و نبود مکان برای زنان بهبود یافته معتاد که حداقل شش ماه در آن بازپروری شوند از مشکلاتی است که در زمینه درمان اعتیاد بانوان وجود دارد.
*شیوع مواد مخدر بین بانوان ۷ الی ۹ درصد است
یعقوب زینی در گفت و گو با خبرنگار ما میزان شیوع مواد مخدر بین بانوان را ۷ الی ۹ درصد عنوان کرد و گفت: اکثر معتادان دارای مدرک تحصیلی سیکل هستند.
وی با بیان اینکه بانوان هم به مواد مخدر صنعتی و هم به مواد سنتی اعتیاد دارند اظهار کرد: افرادی که در روستاها هستند بیشتر به مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و هروئین اعتیاد دارند و افرادی که در شهرها هستند بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی رفته اند.
کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی بازه سنی بانوان معتاد را اکثرا بین ۲۴ الی ۳۶ سال عنوان کرد.
وی تصریح کرد: دو مسئله نگران کننده در زمینه اعتیاد بانوان وجود دارد اولین نگرانی مسئله کاهش سن اعتیاد بین بانوان و دومین مسئله رفتن از مواد سبک به سمت مواد سنگین و مسئله چند موادی است یعنی اینکه یک فرد معتاد در طول روز از انواع و اقسام مواد مخدر استفاده می کند.
زینی در توضیح مواد سبک و سنگین اعتیاد اظهار کرد: شیشه، مورفین و فرم تزریقی اعتیاد جزء مواد سنگین هستند و از آنجا که مسیر اعتیاد از مواد سبک به سمت مواد سنگین پیش می رود این امر گاهاً درمان این افراد را با مشکل مواجه می کند.
وی با اظهار نگرانی از افزایش انواع و اقسام مواد مخدر در جامعه افزود: در درمان مواد صنعتی عمدتا از درمانهای روان شناختی انجام می شود که نیاز به متخصصین مجرب در این زمینه زیاد است.
کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی گفت: چون اعتیاد چندعلیتی است و معتاد معلول اعتیاد است باید در امر درمان همزمان روی تمام عوامل کار شود.
وی عواملی نظیر مسائل اقتصادی، تهاجم فرهنگی و خانواده ها را در معتاد شدن فرد دخیل دانست و افزود: تنها در صورتی که تواما روی خود معتاد، خانواده و جامعه بصورت هماهنگ کار شود درمان معتادان با موفقیت همراه می شود.
این کارشناس با بیان اینکه در زمینه درمان معتادان باید مدیریت اعتیاد انجام شود تصریح کرد: همانگونه که در بیماری دیابت فقط از روند بیماری پیشگیری می شود تا بیماری به سمت عوارض وخیم تر پیش نرود باید در درمان اعتیاد نیز اینگونه عمل کرد تا معتاد از سمت مصرف مواد سبک به سمت مواد سنگین پیش نرود.وی با اشاره به اینکه کشور ما با سایر کشورها این تفاوت را دارد که با کانون تولید مواد مخدر همسایه هست گفت: افغانستان که بزرگترین کشور تولید کننده تریاک است تقریبا ۸۰ درصد تریاک دنیا را تولید می کند.با توجه به اینکه اعتیاد زنان بسیار مخرب تر از اعتیاد مردان است و افزایش معضل اعتیاد بین بانوان صدمات جبران ناپذیری را بر جامعه وارد می کند مسئولان باید در راستای مقابله با اعتیاد بانوان یا درمان آن و برنامه ریزی برای مبارزه و ریشه کنی این مشکل تدابیری اتخاذ کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 3 =