معاون استاندار آذربايجان غربي:

مراکز مشاوره خانواده و ازدواج جزیره ای عمل نکنند

مراکز مشاوره خانواده و ازدواج جزیره ای عمل نکنند

گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: مراکز مشاوره خانواده و ازدواج در ارائه خدمات مشاوره ای نباید به صورت جزیره ای عمل کنند.
علیرضا رادفر در ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان غربی افزود: تمامی ارگانهای مرتبط با امور جوانان باید در ارائه آموزش های قبل از ازدواج به صورت یکسان سازی شده و هم سو عمل کنند تا از فعالیت های جزیره ای جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: مسئولان ثبت احوال استان باید در گزارش آماری خود علاوه بر ارائه آمار و ارقام، گزارشی در خصوص شهرها و مناطق آسیب پذیر در موضوع طلاق نیز ارائه دهند تا بهتر بتوانیم چالش ها و مشکلات را رصد کرده و در راستای حل و فصل آن بکوشیم.
رادفر بیان کرد: استفاده از ظرفیت حوزه علیمه و روحانیت نیز می تواند راهکاری مناسب در جهت ارشاد و راهنمایی جوانان و زوج های جوان در جلوگیری و پیشگیری از افزایش آمار طلاق باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید بستری را فراهم کنیم که مردم و به ویژه جوانانی که در آستانه ازدواج و شروع زندگی مشترک هستند، برای بالا بردن آگاهی و دانش خود در زمینه ازدواج سالم و پایدار احساس نیاز کنند و این فرهنگ سازی می تواند با همکاری اصحاب رسانه و صدا و سیما فراهم شود.
وی افزود: مراکز مشاوره دولتی نباید صرفا جهت رفع تکلیف عمل کنند بلکه باید در راستای کاهش آمار طلاق و افزایش آمار صلح و آشتی زوجین در معرض طلاق قدم بردارند و ناجی خانواده های مشکل دار باشند.
عبدالله چمن گلی مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در این جلسه گفت: ادغام حوزه ورزش و جوانان کاری غیر کارشناسی بوده و موجب مغفول ماندن امور جوانان شده است.
وی اظهار کرد: بودجه سالیانه حوزه جوانان استان به اندازه اعتبار یک هیات ورزشی نیست و این امر ما را با مشکل مواجه کرده است.
چمن گلی بیان کرد: هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردمی جوانان در زمینه های مذهبی، علمی، پژوهشی، هنری، گردشگری، کارآفرینی و کسب و کار در سطح استان فعالیت دارند.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره بزرگ ازدواج، کارگروه تخصصی جوانان، نشست جوانان با مسئولان و آموزش ازدواج از جمله برنامه های هفته جوانان در شهریور ماه امسال است.
به گزارش ایرنا، پانزدهمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با حضور مدیران و کارشناسان ارگانهای مرتبط با امور جوانان روز یکشنبه در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد. هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردم نهاد جوانان با مجوز رسمی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در سطح استان فعالیت دارند در حالی که سال گذشته تنها ۱۰ سمن در استان فعال بود.
*افراد غیرمتخصص حق ارائه مشاوره ازدواج ندارند
مدیرکل برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان کشور گفت: برخی از مراکز مشاوره با استفاده از افراد غیرمتخصص اقدام به ارائه مشاوره ازدواج می کنند که این کار امری غیرقانونی است.
ناصر صبحی در این ستاد افزود: امروزه مشاوره دهی برخی افراد غیرمتخصص در مراکز مشاوره ازدواج از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم که باید برچیده شود.
وی ادامه داد: مشاوره ازدواج در صورتی کارساز است که توسط کارشناسان مجرب و افرادی که تحصیلات عالیه و مجوز رسمی از ارگان های مربوطه دارند، انجام پذیرد.
وی اظهار کرد: در مواردی مشاهده شده که افرادی فاقد صلاحیت لازم اقدام به تاسیس مراکز مشاوره می کنند و به خود اجازه می دهند به عنوان مالک آن مرکز اقدام به انجام مشاوره های ازدواج نیز بکنند که این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی اضافه کرد: برگزاری مشاوره پیش از ازدواج برای ۷۵۰ زوج در سطح کشور از جمله برنامه های مدون وزارت ورزش و جوانان است که برای اجرای آن نیازمند همکاری و همدلی همه جانبه تمایم ارگانها و سازمان ها هستیم.
صبحی بیان کرد: ارائه ندادن آمار به موقع توسط مرکز آمار ثبت و احوال کشور از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: سن ازدواج در بین جوانان بالا رفته است و از جمله علل آن تحصیل، اشتغال و استقلال مالی قشر جوان عنوان شده و این بالا رفتن سن ازدواج تا حدودی طبیعی و نرمال است.
صبحی افزود: ازدواج یک متغیر ثبت است و طلاق نیز اگر بجا و منطقی باشد، نوعی درمان و راه حل است و نباید اجازه دهیم طلاق منجر به آسیب اجتماعی شود.
وی گفت: امروزه بیشترین میزان طلاق ناشی از اعتیاد و خیانت زوجین و ضعف اعتقادات دینی و مذهبی سرچشمه می گیرد و به نظر می رسد شناخت زوجین قبل از ازدواج امری ضروری و مهم در تشکیل بنیان خانواده هاست.
وی ادامه داد: بر اساس آمار ۱۴ درصد طلاق در یک سال نخست ازدواج و ۵۰ درصد در پنج سال نخست اتفاق می افتد.وی اضافه کرد: امروزه جوانان تحصیل کرده شاید لیسانس، دکتر و مهندس خوبی شوند ولی گاهی زن و شوهر خوبی برای همسران خود نیستند چرا که از مسائل روانشناختی، مذهبی، مدیریت خانواده، همسرداری مغفول مانده اند.
پانزدهمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با حضور مدیران و کارشناسان ارگانهای مرتبط با امور جوانان در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.
هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردم نهاد جوانان با مجوز رسمی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در سطح استان فعالیت دارند.
ناصر صبحی افزود: امسال راه اندازی ۶۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده جدید را در دستور کار قرار داده ایم.
وی اظهار کرد: ادغام سازمان های ترتیب بدنی و ملی جوانان موجب شده که فعالیت های حوزه جوانان مورد غفلت قرار گیرد چرا که بیشتر توجهات به ورزش متمرکز شده است.
وی ادامه داد: دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان برای ازدواج آسان و پایدار در بین جوانان وظیفه نظارتی، برنامه ریزی و ارتباط با ارگانها و دستگاه های مربوطه را بر عهده دارد.
وی اجرای طرح ملی آموزش های پیش از ازدواج برای یک میلیون جوانان و ۷۵۰ هزار زوج جوان، نشست تخصصی وزیر ورزش و جوانان با روسای مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و برگزاری جشنواره ملی ازدواج و جوانان در برج میلاد، رونمایی از تفاهم نامه وزارت ورزش و جوانان با بیمه تعاون و رونمایی از سامانه خدمات ملی ازدواج و جوانان در سه محور ازدواج، اشتغال و مسکن را از جمله برنامه های سالجاری در هفته دولت عنوان کرد. صبحی ادامه داد: برگزاری جشنواره ازدواج جوانان روستایی با حضور خیرین و راه اندازی فراکسیون ازدواج، خانواده و جوانان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت از دیگر برنامه های مدون امسال است.
به گزارش ایرنا، نادر صبحی مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان روز یکشنبه جهت حضور در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان، دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و دیدار با مسئولان سازمان های مردم نهاد و خیران ازدواج به شهر ارومیه سفر کرده است.پانزدهمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با حضور مدیران و کارشناسان ارگانهای مرتبط با امور جوانان روز یکشنبه در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد. هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردم نهاد جوانان با مجوز رسمی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در سطح استان فعالیت دارند در حالی که سال گذشته تنها ۱۰ سمن در استان فعال بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


7 + = ده