اختصاصي آراز آذربايجان

نامناسب بودن وضعیت راه‌های ارتباطی و ترانزیتی آذربایجان غربی

نامناسب بودن وضعیت راه‌های ارتباطی و ترانزیتی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: هر چند که ظرفیت های بالقوه فراوانی در آذربایجان غربی برای توسعه بخش کشاورزی و صنعتی وجود دارد ولی هنوز این استان از امکانات قابل توجه بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور برخوردار نیست و راههای ارتباطی و جاده های آن نیز مناسب نیست.
توسعه و نوسازی جاده ها در هر کشوری به منظور ترانزیت کالا و توسعه صادرات یکی از زمینه ها و ضرورت های پیشرفت جوامع است. استان آذربایجان غربی یکی از استان های سرسبز با منابع زیر زمینی فراوان و خاک حاصلخیز در شمالغرب کشور در موقعیتی بسیار استراتژیک به لحاظ کشاورزی و اقتصادی واقع است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. هر چند که ظرفیت های بالقوه فراوانی در آذربایجان غربی برای توسعه بخش کشاورزی و صنعتی وجود دارد ولی هنوز این استان از حداقل_های امکانات بخش حمل و نقل ریلی کشور نیز برخوردار نیست و راههای ارتباطی و ریلی آن نیز مناسب نیست.
توسعه جاده ها و راه های ارتباطی و همچنین ترانزیت کالا به لحاظ سهم مهمی که در تامین درآمد آذربایجان غربی دارد، باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وجود مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی استان آذربایجان غربی با کشورهای همسایه غربی ایران مثل کشور عراق و ترکیه موقعیت ممتازی را برای منطقه فراهم کرده است که بسط روابط اقتصادی و سیاسی با سایر کشورهای دیگر از طریق عراق و ترکیه را تسهیل می‌کند و با استفاده از این موقعیت می‌توان در توسعه روابط تجاری استان حداکثر بهره را برد.
استان همیشه سرسبز آذربایجان غربی که از آن به عنوان سر ایران نام برده می‌شود، با وسعتی زیاد در شمال غرب کشور موقعیت منحصر به فرد و استراتژیکی برای ترانزیت کالا به ترکیه و اروپا و غرب دارد و باید از موقعیت منحصر بفرد استفاده کرد ولی متاسفانه جاده های ارتباطی این استان شایسته ترانزیت خارجی را ندارد.
البته وضعیت راه‌های ارتباطی بین استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی نیز که به عبارتی در مسیر جاده ابریشم تعریف می شود وضعیت مناسبی ندارد. نظیر جاده ورودی مرند از طرف خوی، جاده مرند ـ بناب جدید مرند، راه مرند ـ ایواوغلی که هیچ گاه مناسب دو استان مهم و استراتژیک شمال غرب کشور نیست و باید هر چه زودتر این مشکلات رفع شود.کارشناسان معتقدند در محور ورودی بزرگراه مرند – بازرگان به علت تردد خودروهای سواری و باری از این مسیر و نامناسب بودن آن تصادفات زیادی رخ می دهد که بایستی مسئولان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی نسبت به آسفالت‌ریزی مسیرهای ارتباطی دو استان که در مسیر محل های مهم و استراتژیک کالا از جمله مرز بازرگان است همت زیادی داشته باشند.
وضعیت نامناسب موجود راهدارخانه های استان نیز داستان دیگری است که باید اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به بهبود و رفع مشکلات و همچنین احداث هتل و نیز زیباسازی ورودی شهرها اقدام عاجل کند.
بهتر است دولتمردان و وکلای مردم در بهارستان برای حمایت و توسعه مسیرهای ارتباطی و جاده های استان که بدون شک پشتوانه توسعه بخش کشاورزی استان است، در بودجه سالیانه کشور اهتمام ویژه ای داشته باشند. باید بر روی بخش توسعه ترانزیت کالا و کشاورزی سرمایه‌گذاری شود.
اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب ایرانی و بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود و این مهم بدون فراهم کردن زیرساخت های بخش ناوگان جاده ای استان و همچنین شبکه ریلی میسر نخواهد شد.
در حال حاضر تنها کریدور ارتباطی شناخته شده به کشورهای اروپایی از طریق مرز بازرگان و ترکیه است که به همین دلیل نیز ترکیه یکه‌تاز میدان بوده و به هر طریقی می‌تواند در سیاست‌های حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالاهای ایرانی تاثیر می‌گذارد که توسعه مرزها و مبادی خروج کالای استان و استفاده از تسهیلات ایجاد شده، علاوه بر رفع این مشکل، کاهش زمان و هزینه ترانزیت و سفر را به دنبال دارد.
استان آذربایجان غربی به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیکی خود و مرز مشترک با ترکیه، عراق ، آذربایجان و ارمنستان به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به یکی از مسیرهای عمده ترانزیتی، گردشگری تبدیل شود و نوید رسیدن به توسعه را در استان با برنامه‌ریزی مدون و استفاده از فرصت‌ها بدهد این امر قطعاً در خروج استان از حالت انزوا و بن‌بست، افزایش میزان اشتغال و درآمد عمومی آن سهم بسزایی خواهد داشت به همین دلیل توجه به چالش‌ها در این زمینه و راهکارهای بهبود آن باید در دستور کار سازمان‌های دست‌اندرکار قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 8