نامزدهای انتخابات این اولویت‌ها را فراموش نکنند

نامزدهای انتخابات این اولویت‌ها را فراموش نکنند

گروه سیاسی: در کنار مردم عادی، احزاب و گروه‌ها، طرفداران کاندیداها و ناظران و مجریان انتخابات ۱۴۰۰ مخاطب اصلی بخش‌های مهمی از سخنان پنجشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب، نامزدهاست که با رفتار و گفتار سنجیده و مناسب خود، نقش مهمی در باشکوه‌تر شدن این رقابت‌ها برعهده دارند.
سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاوی نکات مهم درباره مجلس و انتخابات بود. ایشان در بخشی از سخنان خود محورهای مهمی را ترسیم کردند که لازم است با توجه به در پیش بودن مناظره‌های نامزدها و گرم شدن نسبی تنور انتخابات و تبلیغات، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در این نوشتار ضمن اشاره به نکات اصلی تذکرات رهبری، مواردی را برای توجه بیشتر نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها برمی‌شماریم:
آثار مهم نتیجه انتخابات
رهبر معظم انقلاب درباره پیامدهای نتیجه انتخابات فرمودند، اثرات آن»سال‌ها بر زندگی مردم و کشور سایه‌افکن خواهد بود و امیدواریم انتخابات ۲۸ خرداد بر خلاف خواسته دشمنان مایه آبرو، عزت و سربلندی ایران بشود«.مرور تاریخ انتخابات کشور از سال ۱۳۶۰ تا کنون نشان می‌دهد، همه رئیسان جمهوری گذشته، دو دوره ۴ ساله زمام امور اجرایی کشور را در دست می‌گیرند؛ بنابراین انتخاب مناسب می‌تواند احتمالا برای دو دوره یعنی ۸ سال سرنوشت کشور را متاثر سازد و این همان نکته‌ای است که درباره انتخاب صحیح اهمیت دارد.
درواقع با توجه به سنت ۴۰ سال گذشته، چنانچه رئیس‌جمهوری برآمده از انتخابات سیزدهم و چهاردهم نیز، یک فرد واحد باشد، از امسال تا ۸ سال بعد، روند اجرایی و مدیریتی مربوط به قوه مجریه تحت تاثیر انتخاب ۲۸ خرداد امسال خواهد بود؛ حتی اگر رئیس‌جمهوری بعدی یک دوره‌ای باشد نیز درچهار سال مهم پیش‌رو، روندها و مدیریت‌های کشور متاثر از نتیجه انتخاب مردم خواهد بود.
برنامه محوری نامزدها
محور بعدی سخنان رهبری، درباره برنامه‌های انتخاباتی نامزدها بود که فرمودند: »بیان راه‌حل‌های عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامه‌های انتخاباتی نامزدها« عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواهد بود.
با توجه به شرایط خاصی که در انتخابات این دوره به واسطه ویروس کرونا و برخی معضلات به چشم می‌خورد، داشتن برنامه و ارائه راهکارهای غیرتخیلی و عملیاتی، نه تنها بر انتخاب درست مردم اثرگذار است، بلکه عامل مهمی در بالابردن میزان مشارکت و انگیزه صاحبان حق رای خواهد داشت؛ برنامه‌ای که نه شعاری و عوام‌گرایانه باشد نه غیرواقعی و ناممکن.
نامزدها و تیم مشاوران آنها، بهترین تبلیغ را باید در تدوین و ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی اجرایی خود قرار داده و ضمن رعایت موازین علمی و عملی، تلاش کنند به‌جای کلی‌گویی‌های بی‌ثمر، برخی از مهمترین جزئیات هدفگذاری‌ها و راهکارهای خود را به جامعه عرضه کنند.
تمرکز بر اولویت‌های اصلی کشور
نکته مهم دیگر در سخنان رهبری، تاکید بر تمرکز نامزدها بر موضوع‌هایی همچون «بیکاری جوانان، معیشت طبقات ضعیف و مافیای واردات» بود که حائز اهمیت است.بدیهی است که بسیاری از حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی در شمار مشکلات پیش روی دولت آینده است؛ اما آنچه اهمیت دارد اولویت‌هاست. کرونا و تحریم باعث شده است اقشار بزرگی از مردم دچار مضیقه‌های مالی و معیشتی شوند که نخستین وظیفه دولت آینده، رفع آنها با سیاست‌های کارشناسی و علمی است. چنانچه رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند »نامزدها باید برنامه‌ها و راه‌حل‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی را به مردم ارائه و آنها را قانع کنند که توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارند«.
مراقبت‌های لازم در مناظره‌ها
نکته مهم دیگری که رهبری تاکید داشتند، رعایت موازین اخلاقی و قانونی نامزدها در صحنه مناظره‌هاست؛ ایشان نامزدها را از تبدیل کردن انتخابات به »صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز« مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول و مایه آبروریزی آنهاست، بر حذر داشتند و گفتند «در گذشته نیز هرگاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روش‌های تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد«باید توجه داشت که صحنه مناظره‌ها، مهمترین و شاخص‌ترین بخش از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در کشور است که نگاه‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور جلب می‌کند. آنچه از تجربه مناظره‌های دوره‌های گذشته به‌دست آمده، لازم است برای این دوره در بالاترین سطح رعایت شود؛ رعایت اخلاق اسلامی و دوری از تخریب‌های واکنشی یکی از مهمترین شروط یک مناظره سودمند و تاثیرگذار است.در شرایط خاص این دوره که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امکان تجمع‌های حضوری و جلسه‌های سخنرانی را منتفی کرده، استفاده درست از فرصت مناظره‌ها، بهترین ابزار برای شناساندن تفاوت‌ها و طرز فکرهای خاص نامزدهاست؛ همین موضوع اهمیت رفتار و گفتار مناسب و مبتنی بر ادب و انصاف را مضاعف می‌کند.
یکی از نکات مهم در این رابطه، تمرکز بر داشته‌ها و برنامه‌های خود به جای هدف قرار دادن رقیب است؛ چنانچه هر نامزدی با تاکید بر معرفی برنامه‌های مدون خود، سعی در آشکارسازی تفاوت‌ها و نگرش‌های خاص خود و همکارانش داشته باشد، بهترین نتیجه ممکن در انتخاب درست مردم حاصل شده و جامعه از زشتی برخی مناظره‌ها به شیوه غربی‌ها دور می‌ماند.
هنوز فراموش نکرده‌ایم که برخی تجربه‌های ناخوشایند گذشته در مناظره‌های دو نفره ریاست جمهوری چه هزینه گزافی برای کشور آفرید و چه زیان‌هایی بر سرمایه اجتماعی وارد آورد. در کنار رعایت حداکثری نامزدها یا نماینده آنها در مناظره‌ها، برگزارکنندگان نیز لازم است پیش و در زمان اجرای مناظره، تمهیدات لازم را اندیشیده و مانع تکرار اتفاقات ناخوشایند گذشته شوند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرناپلاس، رعایت سرفصل‌های یاشده از سوی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها بویژه در فضای مجازی، نوید بخش انتخاباتی آبرومند و مفید خواهد بود و به تعبیر رهبری»در چنین صورتی، کشور به معنی واقعی کلمه سعادتمند خواهد شد«؛ ان‌شاءالله.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۷ ب.ظ

دیدگاه


− پنج = 1