میان هیاهوی آوارها دنبال صدایت می گردم

میان هیاهوی آوارها دنبال صدایت می گردم

گروه اجتماعی: پس از ساعت ها کندو کاو در میان خرابه های زمین لرزه دیدمش که در پستوی خانه پدری زیر آوار نیمه جان افتاده خون بدنش مانند گل پیچ های سرخ روی سرون اش (سربند) – پوشش سر زنان کرد – بر زمین جاری بود.
کمی آنسوتر کودکی دیدم که اشک های شیشه ایش نم نمک روی گونه هایش سرریز می شد و نجوا کنان مادرش را صدا می زد: دایکه… دایکه… دایکه…
آه و فغان مردان و صدای شیون و مویه زنان و دخترکان گوش فلک را کر کرده و ضجه کودکان سقف آسمان غم گرفته شهر را شکافته است.
به سختی پاهایم را به جلو تکان می دادم این آخرین گام هایم بود در میان خرابه ها؛ انگار همه آوارهای شهر روی سر و تنم سنگینی می کرد.
رمق جلو رفتن نداشتم مثل اینکه میخکوب زمین شده بودم از دیدن این همه خرابی دلم به درد می آید به هر ترتیبی که شد کشان کشان قدم_های آخرم را مهمان سینه زمین گر گرفته شهر می کنم…
چشمانم کم کم داشت می سوخت گونه هایم به رنگ گدازه های آتشفشان از دیدن این همه درد و رنج مردمان مهربان شهر قرمز شده و سوزش امانم را بریده بود.
چشم از خرابه های شهر برنمی دارم انگار که همه دنیا لرزیده باشد کمتر خانه ای سالم و سرپاست دلم از بی مهری و خشم طبیعت می_گیرد و با خودم زیر لب نجوا می کنم: آخر این چه وقت خانه تکانی است؟!
جوانان و کودکان سرزمینم مانند برگ خزان به زیر افتاده و زیر آوار زمین لرزه جان به جان تسلیم کردند، مادران صورت های چروک خورده شان را چنگ می_اندازند و دنبال لبخند جگر گوشه شان تا با او وداع کنند!
هوا کم کم تاریک می شود! امدادگران هنوز مشغول کمک رسانی اند، شهر سرشار از جنب و جوش و همهمه است؛ شب با سیاهی اش از همه سو مقهور خدمات رسانی نیروهای امدادی می_شود، همه در حال کارند…
این روایت مردان و زنانی است که زمین لرزه همه دار و ندارشان را گرفته و با وجود گذشت سه روز از این واقعه همچنان در بهت فرو رفته و هنوز باور ندارند که طبیعت چقدر می تواند نامهربان باشد.
جانشین ستاد بحران کرمانشاه با اعلام اینکه نخستین مرحله آواربرداری از مناطق زلزله زده استان به پایان رسیده، گفت: بر پایه تازه ترین آمارها، تاکنون ۴۳۲ نفر در اثر زمین لرزه جان باخته اند و ۷۸۱۷ کس دیگر زخمی شده اند.
*پایان مرحله نخست آوار برداری
مجتبی نیک کردار با بیان اینکه ۲ نوع آواربرداری در زمین لرزه وجود دارد، افزود: نخستین مرحله آواربرداری برای نجات جان افراد در مناطق زلزله زده به پایان رسیده و نیروها و تجهیزات برای انجام دومین مرحله آواربرداری آماده می شوند.
این مقام مسئول اظهار کرد: تجهیزات، امکانات و نیروها برای دومین مرحله آواربرداری مناطق زلزله زده در حال استقرار هستند و برنامه ریزی لازم برای آغاز این کار انجام شده است.
نیک کردار ادامه داد: در این مرحله با استفاده از تجهیزات راهسازی آواربرداری از شهرها و روستاهای آسیب دیده از زمین لرزه انجام می_شود.
جانشین ستاد بحران کرمانشاه با اعلام اینکه تمام دستگاه ها و ماشین های استان کرمانشاه برای آواربرداری آماده شده است، گفت: برای آوار برداری از توان تجهیزاتی استان های دیگر هم استفاده خواهد شد.
او از حضور نیروهای سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در مناطق زلزله زده نیز قدردانی کرد و گفت: سپاه در بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده پای کار است.
وی به حضور هشت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه خبر داد و افزود: این هیات با همراهی مسئولان استانی امروز به مناطق آسیب دیده از زمین لرزه استان سفر می کند. نیک کردار ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مناطق زلزله زده دیدن می کنند و ارزیابی های خود در پیوند با مقدار و حجم خرابی های این مناطق را به مجلس ارایه می کنند.
*آسیب ۲۰ هزار میلیارد ریالی زمین لرزه در کرمانشاه
استاندار کرمانشاه خسارت زمین لرزه در بخش زیرساختی، عمرانی، دولتی و مسکونی، تجاری صنعتی و ‌خصوصی را بسیار گسترده و بالا عنوان کرد.
هوشنگ بازوند گفت: زمین لرزه یکشنیه شب به ۴۰ هزار واحد مسکونی و تجاری مردم آسیب و خسارت وارد کرده است.
وی با بیان اینکه ‌حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی در مناطق زلزله ‌زده‌ ۱۰۰ درصد ویران شده است افزود: قرار است در ازا تخریب هر واحد روستایی پنج میلیون کمک بلاعوض و ۲۵ میلیون وام با بهره کم پرداخت شود.
استاندار کرمانشاه ادامه داد: پنج هزار واحد شهری استان نیز ۱۰۰ درصد ویران شده که ‌به هر واحد شهر نیز ‌‌۳۵ میلیون تسهیلات کم بهره داده می‌شود.
بازوند حجم خسارت و زیان های زمین لرزه به بخش ها و حوزه های گوناگون استان کرمانشاه نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
*نیاز آسیب دیدگان به پتو، وسایل گرم کننده، پوشاک و نان
پتو، لوازم گرمایشی، پوشاک نو و زمستانی آب معدنی، چای، قند و شکر، انواع کنسرو، مواد شوینده و بهداشتی و موکت اقلامی است که همچنان هموطنان آسیب دیده از زمین لرزه در استان کرمانشاه به آنها نیاز دارند. مردم می توانند این اجناس و اقلام را تهیه و به ستادهای مستقر در فرمانداری های تابعه استان تهران و یا شعبه های جمعیت هلال احمر تحویل دهند.
* کرمانشاه کانون رفت و آمد مقام های بلندپایه کشور
به دنبال وقوع زمین لرزه در غرب کشور، رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی به ملت ایران همه دستگاه های لشکری و کشوری را با همه توان و امکانات خود و سرعت عمل در کمک رسانی به آسیب‌ دیدگان فرا خواندند.
رئیس جمهوری نیز از همان زمان وقوع زمین لرزه در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمانشاه دستورهای لازم را برای امداد رسانی فوری به آسیب دیدگان صادر کرد.
حجت الاسلام والملسمین روحانی همچنین صبح دوشنبه معاون اول خود را مامور رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان کرد و به وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حضور در منطقه حادثه زمین لرزه دستور داد.
وی برای دیدار با مردم، همدردی با آسیب دیدگان و بررسی مسایل، مشکل ها و نیازهای مناطق زلزله زده به استان کرمانشاه رفت.کمک رسانی به آسیب دیدگان کرمانشاه با مشارکت دستگاه های امدادی و خدمات رسان و همچنین نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از زمان وقوع حادثه همچنان ادامه دارد.
چندین مقام کشوری و لشکری از جمله وزیران کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه قائم مقام این وزارتخانه، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و فرماندهان کل ارتش و سپاه به هدف همدردی با مردم، برنامه_ریزی خدمات، بررسی نیازمندی ها و نظارت بر کمک رسانی ها در این مناطق حاضر شده اند.
سفر مسئولان بلندپایه کشوری همچنان به مناطق زلزله زده غرب کشور ادامه دارد و کمک های امدادی از استان ها نیز همچنان در حال ارسال است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری یکشنبه شب استان کرمانشاه و غرب کشور را لرزاند این زمین لرزه به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۵۰ روستای استان کرمانشاه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


5 − = هیچ