مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي مطرح كرد

کمبود اعتبارات گردشگری استان در بودجه۹۴ تقویت شود

کمبود اعتبارات گردشگری استان در بودجه۹۴ تقویت شود

گروه گزارش: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در طراحی ساخت بارگاه شمس تبریزی خوی باید افق ایده آلی ترسیم شود.
جلیل جباری در جلسه هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی به نقل از سایت خبری این اداره کل اظهار داشت: انعکاس خوب اخبار برگزاری مراسم رونمایی از آرمگاه شمس تبریزی خوی در رسانه ها، نشان داد مسئولین شهرستان خوی اراده بالایی در استفاده از ظرفیت وجود بارگاه شمس تبریزی در راستای معرفی فرهنگ والای این شهرستان دارند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای فازهای عملیاتی طرح مقبره شمس تبریزی خوی، اظهار داشت: بایستی با ارئه گزارشی کامل از طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی و پیگیری آن، در صدد پشتیبای مالی و آغاز عملیات اجرائی بود.
جباری با اشاره به اینکه در سالهای گذشته اداره کل میراث فرهنگی استان با صرف هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال حدود پنج هزار و ۹۰۰ متر مربع از حریم مقبره شمس را آزاد سازی کرده است، افزود: به منظور آزاد سازی پلاک باقی مانده حریم این مقبره، حاضریم تا با مشارکت مردمی و شهرداری خوی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر ضرورت احیا و جداره سازی خیابان امام خوی گفت: مرمت بازار تاریخی خوی و جداره سازی خیابان امام این شهر به عنوان هسته اصلی و هویت تاریخی شهر، اولویت اصلی اداره کل بوده و آماده ایم تا با با همکاری کسبه بازار و شهرداری خوی نسبت به شروع عملیات مرمتی آن اقدام کنیم.
جباری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که خوشبختانه مسئولان استان بر این باورند که گردشگری یکی از محورهای توسعه استان است، افزود: متاسفانه وضعیت منابع مالی و اعتبارات این حوزه بسیار ضعیف بوده و امیدواریم این باور در عمل نیز با جبران کمبود اعتبارات بخش گردشگری در بودجه ۹۴ بیش از پیش تقویت شود.
*خوی قطعه ای از پازل توسعه آذربایجان غربی
فرماندار شهرستان خوی نیز در این نشست اظهار داشت: ظرفیت هم مرزی استان با کشورهای خارجی و وجود آثار تاریخی فراوان از ادوار مختلف تاریخی قبل و بعد از اسلام در جای جای استان ، آذربایجان غربی را به یکی از قطب های مهم میراث فرهنگی و گردشگری کشور تبدل کرده است.
حسین سیوانی اصل با اشاره به اهمیت وجود بارگاه شمس تبریز در خوی گفت: خوی قطعه ای از پازل توسعه استان است و مزار شمس ظرفیت بزرگی است که بایستی هرچه سریعتر نسبت به اجرای طرح این آرمگاه اقدام شود.
وی همچنین در ادامه بر ضرورت شروع عملیات مرمت و احیای جداره خیابان امام این شهر با نظر کارشناسان میراث فرهنگی و مشارکت کسبه و شهرداری خوی تاکید کرد.
*تصویب طرح بافت تاریخی خوی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در این جلسه از تصویب طرح بافت تاریخی خوی به عنوان اولین شهر استان در سازمان مرکزی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح جداره سازی و سرفصلهای بافت تاریخی شهر مشخص می شود.محمد فتحی افزود: متاسفانه در بازار تاریخی خوی لوله کشی گاز صورت گرفته که مخالف با قوانین حفاظتی میراث فرهنگی بوده و بایستی از سیستم های حرارت مرکزی در بازار استفاده شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان این مطلب که خوی یکی از شهرهای پر جاذب استان محسوب می شود، گفت: برگزاری مستمر جلسات ستاد اجرائی خدمات سفر این شهرستان، نقش موثری در هماهنگی مسئولان برای ایجاد امکانات رفاهی و ارائه خدمات مطلوب به مسافران در ایام نوروز دارد.
حسین امامی همچنین پیشنهاد داد: شهرداری خوی به منظور بازدید مسافران از محورهای تاریخی و گردشگری شهرستان، از اتوبوس های گردشگری برای جابجایی مسافرین در ایام نوروز استفاده کند.
*پیشنهاد برگزاری همایش بین المللی شمس در هفتم مهر ماه سال ۹۴
فتاح کبیری مدیرعامل تولیت شمس تبریزی خوی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از برنامه های پیش روی این موسسه، گفت: در صددیم تا در هفتم مهر ماه سال آینده همایش بین المللی شمس را با محوریت شمس از زادگاه تا بارگاه ، به شکل همایش های یک روزه در تبریز و خوی، شب فرهنگی دو روزه در ارومیه و هماهنگی با مسئولین ترکیه در برگزاری این همایش در قونیه هستیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


6 − = دو