میانگین نرخ بیکاری ۱۸٫۳ درصدی زنان در آذربایجان غربی

میانگین نرخ بیکاری  ۱۸٫۳ درصدی زنان  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: یازده شهر از ۱۷ شهر استان آذربایجان غربی در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد است و میانگین نرخ بیکاری زنان در این استان ۱۸٫۳ درصد است. علاوه بر این، نرخ بیکاری زنان در شهرهای این استان بین ۵٫۵ تا ۲۴٫۸ درصد در نوسان است.
در سالی که با نام اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده ضرورت توجه به بانوان کارآفرین در استان آذربایجان غربی بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از محورهایی که در قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان وظایف معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قلمداد شده ساماندهی امور اقتصادی ـ معیشتی با اولویت مشاغل خانگی است. با توجه به افزایش فارغ‌التحصیلان دختر و تقاضای آنان برای ورود به بازار کار دولت جایگاه خاصی را برای زنان و جوانان در تدوین بسته‌های اجرایی اشتغال در نظر گرفته است. معاونت زنان نیز پیشنهادات خود را به مسوولان مربوطه داده است. البته در تدوین این بسته‌های اجرایی اشتغال تاکید بر توسعه مشاغل خانگی و صنایع خرد است.
طرح مشاغل خانگی در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای افراد جویای کار اجرا می‌شود و بر این اساس افراد متقاضی می‌توانند با معرفی طرح‌های خود به فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی درخواست تصویب آن طرح در کارگروه اشتغال استان را داشته باشند و در صورت تصویب طرح‌ها به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شوند. ارایه مجوز و تسهیلات مشاغل خانگی در راستای توسعه کسب و کارهای خانگی با هدف تحقق اهدافی چون کمک به اقتصاد خانوار، تثبیت جمعیت روستایی و اشتغال زایی از سوی دولت به طور جدی مورد توجه دارد. ‏ براساس مصوبه دولت طرح مشاغل خانگی در استان آغاز شده و حمایت‌های خوبی توسط دولت در این راستا صورت می‌گیرد.
این در شرایطی است که زنان به عنوان نیروی انسانی مهم و تاثیر گذار در فرایندهای اجتماعی و اقتصادی خانوار در آذربایجان غربی نقش بسزایی در توسعه و آبادانی منطقه دارند به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ارتقای جایگاه زن به دلیل شان بالای او در دین مبین اسلام توجه ویژه‌ای به این قشر در دهه‌ها و سال‌های اخیر شده است.
زنان و دختران در استان آذربایجان غربی با حضور فعال در مجامع علمی و دانشگاهی و کسب مدارج بالای آکادمیک اکنون موقعیت‌های خاصی در مشاغل استان را بر عهده گرفته‌اند و در مشاغل خانگی نیز سهم زنان بسیار ممتاز و فوق‌العاده است. بدون شک برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام باید در حوزه اقتصاد فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد که حمایت از توسعه مشاغل خانگی به خصوص مشاغل مرتبط با زنان یکی از ضرورت‌های اصلی به حساب می‌آید و در این میان طرح‌ها و ایده‌های نو دانشجویان و حمایت از تعاونی‌های نوبنیان برای ایجاد اشتغال پایدار در استان باید از اولویت‌های این حوزه باشد.
حمایت از مشاغل خانگی، حمایت از اشتغال
پایدار و ارتقای درآمد روستائیان است و باید هماهنگی‌های لازم برای ارائه مجوزهای مورد نیاز در کم‌ترین زمان ممکن به کارآفرینان و علاقه‌مندان به توسعه و راه اندازی مشاغل خانگی انجام شود.
در حالی که طبق اعلام مسئولان، شهرستان‌های اشنویه و بوکان به ترتیب کمترین و بیشترین میزان نرخ بیکاری را در استان دارا می‌باشند که بخش کشاورزی با ۳۵ درصد اشتغال زایی در استان در بین دیگر بخش‌های اقتصادی و تولیدی رتبه اول را داراست. مشارکت اقتصادی در استان در رتبه اول کشوری می‌باشد و تا به حال سرجمع ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی زود بازده در استان تزریق شده است و تا به حال ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی نیز به مخاطبان این بخش در استان تزریق شده است.
نیم نگاهی به آمار رسمی اشتغال زنان در شهرها و استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال زنان در مشاغل مختلف و از جمله در مشاغل خانگی مناسب نیست. ۱۱ شهر از ۱۷ شهر استان آذربایجان غربی در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد است و میانگین نرخ بیکاری زنان در این استان ۱۸٫۳ درصد است. علاوه بر این، نرخ بیکاری زنان در شهرهای این استان بین ۵٫۵ تا ۲۴٫۸ درصد در نوسان است. بیکارترین شهر آذربایجان غربی در بخش زنان چایپاره با ۲۴٫۸ درصد است.
آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۰ تا پایان سال ۹۲ افزون بر ۵۲۶ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای مشاغل خانگی استان پرداخت شده است، این میزان تسهیلات به ۱۳ هزار و ۷۳۸ پرونده پرداخت شده است و سهم اعتبارات مشاغل خانگی استان نیز برای امسال ۸۹۶ میلیارد ریال ابلاغ شده است.
همراهی و مشارکت بالای بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه‌های اجرایی نیز ضرورت دارد و باید با همراهی و هماهنگی بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی تعهد اشتغال سهم استان عملیاتی شود. از سویی همکاری بانک‌های عامل برای توسعه تعاونی‌ها نیز ضروری است.
آمارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی حاکی است که از ابتدای سال ۹۰ تاکنون تا پایان سال گذشته ۵۶۲ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی توسط بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت شده است و سهم اعتبارات مشاغل خانگی استان نیز برای امسال رقمی بیش از ۸۹۶ میلیارد ریال ابلاغ شده که بانک‌ها باید همراهی لازم را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام دهند.از سوی دیگر آمارهای منتشره نشان می‌دهد که در سال ۹۱ از ۲۲۰ میلیارد ریال سهم اعتبارات صندوق مهر امام رضا آذربایجان غربی در راستای اشتغال زایی حدود ۱۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی به سه هزار و ۱۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز پرداخت شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


3 − = هیچ