موسیقی عاشیقی یکی از پایه های اصلی فرهنگ و هنر دیار آذربایجان است

?گروه خبر: مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی از موسیقی عاشیقی به عنوان یکی از پایه های اصلی فرهنگ و هنر دیار آذربایجان نام برد.
داریوش علیزاده در چهارمین سالگرد کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی افزود: موسیقی عاشیقی یکی از پایه های اصلی فرهنگ و هنر دیار آذربایجان است که در حفظ و ترویج این میراث بی همتا باید بیش از بیش کوشا بود.
وی با تاکید بر انتقال موسیقی عاشیقی به نسل جوان تاکید کرد: باید با مدیریت خاص و برنامه ریزی منظم و دقیق در صیانت و نگهداری از میراث گران‌بهای گذشتگان تلاش کرد.
علیزاده همچنین با ارائه گزارش از روند اجرایی کانون طی سه سال گذشته با تبیین اهداف و فعالیت‌های کانون بر تاثیر فعالیت کانون عاشیقها در رشد و توسعه هنر عاشیقی در استان آذربایجان غربی و ترویج این هنر بومی در کشورهای هم‌جوار تاکید کرد.
در این آیین جمعی از علاقمندان و هنرمندان عاشیق استان آذربایجان غربی و بزرگان عاشیق استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و قم حضور داشتند.
کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۹ با هدف حفظ و ترویج موسیقی عاشیقی در استان و حمایت از هنرمندان این رشته توسط واحد موسیقی حوزه هنری استان آغاز بکار کرد و طی سه سال گذشته با جذب بیش از ۱۳۰ نفر عضو فعال از عاشیق های استان و اجرای بیش از ۱۴۰ عنوان برنامه در سالن صفی‌الدین حوزه هنری نقش اساسی در ترویج این نوع از موسیقی در منطقه شمال غرب کشور و استان‌های هم‌جوار داشته است.
همچنین همزمان با مراسم چهارمین سالگرد کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی از مقام هنری تعدادی از پیشکسوتان هنر عاشیقی شمال غرب کشور در ارومیه تجلیل شد.
در این آیین از مقام هنری عاشیقها محمد حسین دهقان، اسمعلی لطفی، یوسف اوهانس از ارومیه، مسلم عسگری از زنجان، احمد مصطفوی از قم (ساوه) حسن اسکندری و چنگیز مهدی پور از تبریز با اهداء لوح تقدیر و کتاب نفیس باغ شهر ارومیه از طرف حوزه هنری استان تجلیل شد.
همچنین از دست‌اندرکاران کانون عاشیق ها از جمله هدایت مهری، عشقعلی ابراهیمی و رضا پوینده به عنوان نماینده عاشیقها به ترتیب از شهرستان‌های میاندوآب، خوی و نقده و همچنین مصطفی قلیزاده علیار و عاشیق علیار و عاشیق علی کریمی به عنوان مجریان برنامه هفتگی کانون و از داریوش علیزاده به عنوان موسس و مدیر کانون عاشیق های حوزه هنری تقدیر به عمل آمد.
عاشیقها اسمعلی لطفی، یوسف اوهانس و محمد حسین دهقان از عاشیق های پیشکسوت استان آذربایجان غربی هستند که نسل کنونی عاشیقها بیشتر از شاگردان این سه هنرمند با سابقه هستند که بیش از نیم قرن در حوزه موسیقی عاشیقی فعالیت داشتند.
عاشیق مسلم عسگری نیز از بزرگان این موسیقی در استان زنجان است که طی سال‌های گذشته کنسرت‌های مختلفی را در کشورهای جهان اجرا کرده و مورد تقدیر سازمان یونسکو قرار گرفته است.
عاشیق چنگیز مهدی پور دارای نشان درجه یک هنری کشور است که با ارائه ایده‌ها و تکنیک‌های جدید در هنر قوپوز نوازی و اجرای ده‌ها کنسرت موسیقی در کشورهای مختلف جهان نقش اساسی در شناختن موسیقی عاشیقی بین ملل جهان داشته است و به همراه استاد حسن اسکندری یکی از پایه های موسیقی عاشیقی در شمال غرب کشور و به خصوص شهرستان تبریز است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


6 − دو =