منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است

منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی  در کشور است

گروه خبر:معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: با وجود ۲ پایانه مرزی، منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است که باید از آن در راستای تدابیر دولت در حوزه تجارت خارجی بیش از پیش بهره برد. به گزارش آراز آذربایجان،غلامرضا انصاری پس از بازدید از منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: امسال و سال آینده، برنامه صادراتی محور اصلی کار دولت قرار گرفته که در این راستا، ظرفیت های مرزی کشور مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه مهمترین وظیفه مناطق آزاد، توسعه صادرات است، افزود: امیدواریم هستیم که با ظرفیت‌های موجود بتوانیم به نحو احسن از ظرفیت های مرزی به ویژه در منطقه ماکو بیشتر استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با ابراز خرسندی از حضور معاون وزیر امور خارجه در این منطقه بیان کرد: ایفای نقش در پیوند اقتصاد ملی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یکی از راهبردهای تحقق سیاست های کلی اقتصادمقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است که ما همواره در تلاش برای تحقق این امر هستیم.
محمدرضا عبدالرحیمی اضافه کرد: پس از این بازدید مفصل، مقرر شد که نقش منطقه آزاد ماکو در تقویت پیوند اقتصادی کشور با ترکیه به ویژه کشورهای منطقه، بیش از گذشته مد نظر وزارت امور خارجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین در این بازدید، پیگیری‌های موثرتر وزارت امور خارجه برای تسهیل روابط کشورمان در محدوده منطقه آزاد ماکو با کشورهای دیگر مورد تصویب قرار گرفت.مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی می تواند زمینه ارتقای شاخص های تجاری با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه را ارتقا بخشد، اظهار داشت: در این سفر مقرر شد تا ظرفیت‌های مختلف سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی منطقه در مذاکرات از طریق سفارت‌ های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران بالقوه خارجی در بخش‌های مختلف لجستیک، حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعت و معدن، طبیعت گردی و بخش بوم گردی ارائه شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: برای تحقق جهش تولید باید به فکر توسعه صادرات و تنوع بازارهای صادراتی کشور در سال ۹۹ باشیم. غلامرضا انصاری همچنین در حاشیه بازدید از گمرک پلدشت در گفتگو با خبرنگاران، پیوند درست و منطقی با بازارهای بین‌المللی را راهکار اساسی تحقق جهش تولید دانسته و گفت: تنها با در اختیار داشتن بازار مصرفی داخل کشور نمی توان امیدوار به تحقق جهش تولید بود بلکه برای تحقق شعار سال، باید راه را برای صادرات باز کنیم.
وی، صادرات کشور را در طول سال های اخیر متنوع تر دانسته و گفت: باید علاوه بر در اختیار داشتن بازارهای منطقه، فکری برای حضور در بازارهای جهانی نیز داشته باشیم.
انصاری با تاکید بر هوشمندسازی واردات و صادرات از کشور گفت: بخشی از صادرات ایران وابسته به واردات است که با توجه به این امر، باید صادرات و واردات به صورت جهت‌ دار و هوشمند ‏پیگیری شود.‏
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: با توجه به وجود کرونا، امسال باید صادرات با استانداردهای لازم را مدنظر داشته باشیم چرا که بسیاری از کشورها به دلیل نبود استاندارد لازم، کالاهای ما را برگشت می‌دهند و برای جلوگیری از این امر هر چه سریع تر باید مراحل استانداردسازی محصولات انجام شود. وی با اشاره ای به ظرفیت گمرک پلدشت نیز گفت: پلدشت ظرفیت هایی ویژه ای در راستای توسعه صادرات از کشور دارد که در صورت برنامه ریزی ویژه برای این ظرفیت ها، می توان شاهد آبادانی بیشتر و تحول اقتصادی این منطقه بود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۳ ب.ظ

دیدگاه


چهار − 3 =