معدن تیتان ارومیه در مرحله بهره‌برداری قرار گرفت

معدن تیتان ارومیه در مرحله بهره‌برداری قرار گرفت

آراز آذربایجان- معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: معدن تیتان ارومیه که ذخیره احتمالی آن به ۱۲۰ میلیون تن می‌رسد، در مرحله بهره‌برداری قرار گرفت.
پریسا عابدپور افزود: میزان ذخیره احتمالی این معدن غنی در ارومیه، حدود ۳۰ درصد کل ذخایر معدنی تیتان کل کشور است.
وی اضافه کرد: ذخیره قطعی این معدن که در منطقه قره آغاج ارومیه قرار دارد، نیز ۵۶ میلیون تن بوده و با بهره برداری از آن ۴۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: تیتانیوم به عنوان یکی از مواد معدنی استراتژیک در جهان شناخته شده و کاربردهای فراوانی در صنایع دارای فناوری پیشرفته نظیر هوافضا دارد.
وی ادامه داد: گام نخست در بهره برداری از این معدن غنی، استحصال این فلز و گام بعدی فرآوری و تولید محصولات مختلف از آن است.
عابدپور با اشاره به اینکه ایران به ‌عنوان یکی از کشورهای معدنی در جهان از ذخایر مناسب تیتانیوم برخوردار است، اظهار داشت: می‌توان معدن قره‌آغاج در این شهرستان و معدن تیتانیوم کهنوج در استان کرمان را به‌عنوان ذخایر بزرگ تیتانیوم کشور نام برد.
وی افزود: با آغاز عملیات بهره برداری از معدن تیتان قره آغاج ارومیه و ایجاد زیرساخت های لازم برای ایجاد واحد فرآوری این ماده معدنی راهبردی در استان، ارزش افزوده خوبی نصیب این خطه از کشور خواهد شد.
تیتانیوم یک فلز واسطه براق نقره‌ای رنگ است که چگالی کم و مقاومت بالایی دارد. این فلز به شدت در برابر خوردگی در آب دریا، تیزآب سلطانی و کلر مقاوم است.
می‌توان تیتانیووم را با آهن، آلومینیم، وانادیم و مولیبدن آلیاژ کرد تا ماده‌ای سخت‌تر و سبک‌تر به دست آورد که در ساخت سامانه‌های هوایی مانند موتور جت، موشک و فضاپیما، کاربردهای نظامی و فرایندهای صنعتی، خودروسازی، کشاورزی و ساخت اندام‌های مصنوعی، درون‌کاشت‌های استخوانی، ابزارهای دندان پزشکی و ریشه درمانی، برسازی درون‌کاشت دندانی، کالاهای ورزشی، گوهرسازی، گوشی همراه کاربرد دارد.
معدن تیتانیوم قره‌آغاج ارومیه در ۳۷ کیلومتری شهر ارومیه و ۲ کیلومتری شمال روستای قره آغاج واقع شده که سال ۱۳۷۳ و در ظرفیت‌یابی و پی‌جویی‌های انجام شده به وسیله اداره کل معادن و فلزات آذربایجان غربی شناسایی شد

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


دو × 3 =