مطالعه گرائی در کودکان؛ رشد فرهنگی

مطالعه گرائی در کودکان؛ رشد فرهنگی

گروه فرهنگی: در دنیای امروز نقش مطالعه و یادگیری بر کسی پوشیده نیست. در چنین دنیایی نقش کودک و اینکه چگونه در رشد و تربیت او کوشا باشیم و بتوانیم مطالعه-یادگیری –کتاب و آموزش را به او یاد دهیم امری واضح و روشن می‌باشد. کودکان امروز بزرگان فردا هستند و هر چه در یک جامعه به کتاب و خواندن توجه شود غنای فرهنگی و پیشرفت آن جامعه را به همراه دارد از این رو توصیه می‌شود که از همان دوران کودکی بذرهای تعلیم و آموزش را در آن‌ها بکاریم تا فردایی روشن و پر از امید داشته باشیم.
تعریف کودک: کودک کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ این‌ها می‌تواند سوالاتی باشد که در ذهن ما شاید دائماً تکرار شود اما هنوز تعریفی دقیق از آن در ذهن خود نداشته باشیم.
آیا کودک فقط کسی می‌باشد که دائم در حال بازی است؟ یا سن او از ۵ سال کمتر باشد؟ یا حرف‌های خنده دار می‌زند؟ و یا کسی است که بر سر خوراکی یا فلان اسباب بازی با گروه همسالان خویش دعوا می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال که کودک کیست و یا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد را می‌توان در کتاب‌های تربیتی و یا روان شناسی و یا از افراد متخصصی در کودک بررسی نمود مطابق با تعریف این دسته از متخصصین کودک چنین تعریف می‌شود:منظور از کودک بنا بر آنچه در ماده یک کنوانسیون حقوق کودک تعریف شده است افراد انسانى زیر ۱۸ سال است.
تعریف مطالعه:مطالعه و کسب علم و دانش زیر بنا و زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور و راه‌گشای بهروزی -سعادتمندی و فرزانگی جامعه و انسان‌هاست. مطالعه دارای دو جنبه می‌باشد: ۱- کمی ۲- کیفی.کمی شامل مدت زمان مطالعه و مقدار مطالعه انجام شده در زمان مشخص است. کیفی شامل مقدار یادگیری مطالب – به خاطر سپاری -تجزیه و تحلیل -بسط معنایی و کاربردها و… اگر کتاب را دریچه‌ای به سوی جهان علم و معرفت بدانیم مطالعه راهی است برای پرورش استعدادهای خداداد انسانی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی می¬کند.
اهمیت مطالعه در کودک:پر واضح است که پیشرفت کشور های مترقی مدیون مطالعه و کتاب‌خوانی آن‌هاست. چرا که کسی که به مطالعه اهمیت دهد به سطوح بالای علمی دست می‌یابد و این مسئله بر سرنوشت افراد تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و نسل‌های بعدی را نیز بهره‌مند خواهد نمود و از آنجا که دانش و آگاهی انسان فطری نیست و بر اثر تجربه و مطالعه بدست خواهد آمد و می‌توان گفت اکتسابی است به همین دلیل نسل حاضر اطلاعاتی بر آموخته های پیشین می‌افزاید و برای آیندگان به جا می‌گذارد و این جاست که نقش و اهمیت مقوله‌ای بنام کتاب نمایان می‌گردد. از میزان کتاب‌خوان‌ها -نحوه کتاب‌خوانی -تعداد کتابخانه‌های عمومی -تعداد کتاب‌های به چاپ رسیده میزان کتاب خریداری شده توسط مردم و مقدار وقتی که صرف مطالعه می‌کنند می‌توان پی برد که فرهنگ مطالعه در آن کشور در چه جایگاهی قرار دارد و از این طریق از این طریق مسیر و جهت رشد و توسعه و یا افول ملتی را می‌توان مشاهده کرد و متأسفانه آمار و ارقام موجود در جامعه ما از موقعیت جالبی بر خوردار نیست و به طور یقین باید بگویم مسئولین آن چنان که باید به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. مشکل فرهنگی یا به عبارتی افت فرهنگی معمول ملت‌های بسیاری است و امروزه هر فردی به نوبه خود بار سنگین مسئولین این معضل را به دوش یکی از سه ضلع مثلث (ناشران -دولت -خریداران کتاب) می‌اندازد. در صورتی که باید به دنبال راه حل مناسب بود تا بتوان این مسئله جدی را به طور کامل حل نمود. بیشتر افراد میدانند که کتاب مهم‌ترین برتری رشد فرهنگی هر کشور است و شاخص‌ترین وسیله برای انتقال افکار میان جوامع بشری در جهان محسوب می‌شود و تعداد مطالعه کنندگان هر کشوری میزان رشد عقلانی هر جامعه‌ای را نشان می‌دهد و روش بی نظیری است برای کسب معرفت درباره جهان و خود تا در لابه لای متون شرح جملات پاراگراف‌ها و انسان و دیگر چیزها بدست آورد. گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه ایران نیاز به آگاهی همه جانبه از مسائل و مشکلات موجود در این راه دارد فراموش نکنیم که مطالعه یکی از بهترین ابزارهای تعلیم و تربیت مدرن است که یک کتاب در روح فرد می‌گذارد از آثار دیگر رسانه‌ها عمیق‌تر و ریشه دارتر می‌باشد و گاهی شخصیت فرد را دگر گون می‌کند و جای بسی خوشحالی است که با وجود همه جانبه وسایل ارتباط جمعی کتاب هنوز جایگاه ویژه ای در دنیای امروز دارد و در بخش عظیمی از این کره خاکی وسیله تعلیم و تربیت بشمار می‌رود. و اما کودکان موجوداتی با نیازهای مشخص دارای شخصیت و روحی حساس و لطیف که برای به دست آوردن و رسیدن به چیزی که در ذهن دارند از هر کاری فرو گذاری نمی‌کنند.
در این رابطه دوران کودکی اهمیت ویژه‌ای دارد به این دلیل که در صورت نهادینه شدن عادت مطالعه در کودکی این عادت اغلب تا پایان عمر باقی می‌ماند و از طرفی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان کتابخوان از خلاقیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند و موفقیت تحصیلی بهتری دارند در این میان بر نقش خانواده بر ایجاد و تقویت عادت مطالعه کودکان تأکید فراوانی شده است. آشنا سازی کودک با کتاب:در سال‌های اول زندگی کودک و چگونگی آشنا سازی کودک با کتاب می‌توان از راهکارهایی مختلف استفاده نمود از جمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل به صورت خلاصه نام برد:
۱٫ قصه خوانی برای کودک.۲٫ خواندن کتاب داستان با صدای بلند برای کودک.۳٫ دادن کتاب به عنوان هدیه برای کودک.۴٫ نمایش فیلم‌هایی برای کودک با تاکید بر خواندن. ۵٫ بردن کودک به کتابخانه.
تمامی عوامل بالا می‌تواند نقش به سزایی در آشنا سازی او با دنیای کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


یک + 7 =