آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

مراسم دوشاب‌پزان سنتی برای حفظ فرهنگ غنی آذربایجان

مراسم دوشاب‌پزان سنتی برای حفظ فرهنگ غنی آذربایجان

آیهان پورعلی
گروه گزارش:چهارمین جشنواره انگور فرصت مناسبی است تا آداب و سنن آذربایجان‌غربی به نسل جدید که از این آداب و سنن فاصله گرفته‌اند منتقل شود.به گزارش آرازآذربایجان مردم آذربایجان غربی در ایام مختلف سال مراسم‌های ویژه‌ای را با توجه به مناسبت‌های ایام سال دارند که هر یک از این مراسم و آیین‌ها که قدمتی زیادی دارند بیانگر روحیه کاری و تلاشگر مردم آذربایجان غربی است.
در این میان حفظ این آداب و سنن می‌تواند ما را در حفظ فرهنگ غنی آذربایجان یاری رساند و فرزندان این سرزمین و استان مرزی را که در سال‌های متمادی از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده‌اند، با فرهنگ و آداب و سنن گذشته بیش از پیش آشنا کند.
از جمله این مراسم می‌توان به تهیه شیره انگور که در زبان محلی به آن دوشاب می‌گویند اشاره کرد که این مراسم همزمان با چهارمین جشنواره انگور در ارومیه، زنده نگه داشته می‌شود.
* همکاری مردان در تهیه شیره انگور نماد غیرت یک مرد آذربایجانی
معصومه محمدپور یکی از زنان باغدار ارومیه‌ای است که در خصوص مراسم دوشاب‌پزان در ارومیه به آرازآذربایجان می‌گوید: تهیه شیره انگور در ارومیه به واسطه وجود تاکستان‌‌های فراوان، بیش از سایر شهرهای این استان رواج دارد و باغداران این شهر هر ساله در اواخر فصل تابستان، شهریورماه شروع به تهیه شیره انگور یا همان دوشاب می‌کنند.
وی با اشاره به زمان تهیه دوشاب، افزود: زمانی که انگور به نهایت شیرینی خود رسید، زنان ارومیه‌ای در باغات خود و روی اجاق کاه‌گلی دست‌ساز با هیزم‌هایی که از قبل تهیه کرده‌اند اقدام به تهیه دوشاب می‌کنند.
این باغدار با بیان اینکه خودش نیز هرساله دوشاب تهیه می‌کند، ادامه داد: همکاری مردان در تهیه شیره انگور نیز نمادی از صلابت و غیرت یک مرد آذربایجانی است که با پر کردن انگورها در یک گونی و قرار دادن آن در داخل حوضچه‌های از پیش ساخته شده که در گذشته از کاه و گل بود و امروز آن را از سیمان می‌سازند و در زبان محلی به آن”چرخ” می‌گویند، آن را با پا له می‌کنند.
محمدپور گفت: آب انگور تهیه شده را پس از آنکه از صافی گذرانند، در ظرف‌های بزرگ که به آنها “طاغاز” می‌گویند ریخته و با اضافه کردن خاک سفید یا همان “دوشاب توپراقی” به مدت چندین ساعت اجازه استراحت به آن می‌دهند تا ناخالصی شیره انگور در ته “طاغار” ته‌نشین شود.
این بانوی روستایی گفت: بعد از گذشته یک شب، آب انگور پس از گذراندن از یک صافی تمیز، برای تهیه دوشاب آماده است و کار زنان برای تهیه دوشاب آغاز می‌شود، زنان و دختران با روشن کردن زیر اجاق، آب انگور را در ظرف بزرگ آلومینیومی و در مواردی بسیار کم در ظروف مسی که به آن “تیان” گفته می‌شود ریخته و اجازه می‌دهند تا آب انگور قوام آمده و به شیره انگور تبدیل شود.در این میان چهارمین جشنواره انگور ظرفیت مهمی است که می‌تواند بسیاری از این آداب و سنن قدیمی را در بین مردم ارومیه زنده نگه دارد.
* توجه ویژه به آداب و رسوم محلی در جشنواره انگور
مدیر اجرایی چهارمین جشنواره انگور در این خصوص به آرازآذربایجان اظهار داشت: امسال چهارمین جشنواره انگور ۲۳ شهریور ماه کار خود را در دهکده ساحلی چی‌چست آغاز خواهد کرد.
ناصر رکاب با بیان اینکه این جشنواره تا ۳۱ شهریور ماه ادامه خواهد، داشت: از زنده نگه داشتن آداب و سنن مردم ارومیه در این جشنواره خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه در این جشنواره محوریت برنامه‌ها در خصوص یکی از محصولات مهم کشاورزی ارومیه است، تلاش شده تا در خصوص نحوه تولید محصولات فرآوری شده از انگور بیش از پیش برنامه‌ریزی شود.وی با بیان اینکه تهیه و فرآوری محصولات مختلف از انگور در این جشنواره به صورت عملی به بازدیدکنندگان نشان داده خواهد شد اذعان داشت: این اقدام در راستای معرفی محصولات تولیدی از باغات انگور ارومیه انجام می‌شود.
این مسؤول با بیان اینکه برگزاری مراسم دوشاب‌پزان، برگزاری مراسم تهیه آب انگور برای تهیه دوشاب، ورزن برای تهیه کشمش، تهیه میلاخ و تهیه سبزه از برنامه‌های جنبی این جشنواره است، اعلام کرد: تمام مراحل تهیه این فرآورده‌ها در کنار برگزاری چهارمین جشنواره انگور اجرایی می‌شود.
مدیر اجرایی چهارمین جشنواره انگور گفت: در کنار این اقدامات، به بهترین جمله در خصوص انگور، بهترین عکس سلفی در خصوص انگور، بهترین عکس در رابطه با این محصول تولیدی از باغات ارومیه که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شوند، معرفی و جوایزی نیز اهدا خواهد شد.
رکاب خاطرنشان کرد: در این راستا سومین نمایشگاه صنایع دستی کشور نیز در کنار این جشنواره برگزار خواهد شد، ادامه داد: ۸۰ غرفه صنایع دستی آذربایجان غربی و سایر استان‌های کشور نیز در این نمایشگاه دایر خواهد بود.این مسؤول برگزاری تئاتر خیابانی، دعوت از هنرمندان و ورزشکاران، دعوت از شهرداران شهرهای کشورهای همجوار و دعوت از مسؤولان استانی و کشوری را از دیگر بخش‌های این جشنواره اعلام کرد.وی اظهار داشت: در این میان معرفی ظرفیت‌های گردشگری ارومیه نیز فراموش نشده و تلاش شده تا با دعوت از سرمایه‌گذاران کشورهای همجوار نسبت به معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهر ارومیه در قالب یک بسته معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اقدام شود.
* معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در چهارمین جشنواره انگور
شهردار ارومیه نیز در ادامه گفت: ۲۸۶ هزار تن تولید انگور را در استان آذربایجان غربی شاهد هستیم که از این میزان ۲۰ هزار تن معادل یک بیست‌و‌پنجم تولید استان به سایر کشورهای همجوار صادر می‌شود.
محمد حضرت‌پور با بیان اینکه باید دستگاه دیپلماسی در این خصوص به خوبی وارد عمل شود، تصریح کرد: در جشنواره انگور تلاش شده تا این ظرفیت بزرگ استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در چهارمین جشنواره انگور ۵۴ نوع انگور که در ارومیه پرورش داده می‌شود به مردم معرفی می‌شوند، اعلام کرد: برگزاری چهارمین جشنواره انگور علاوه بر شور و نشاطی که در شهر ایجاد کرده، سبب شده تا ظرفیتهای گردشگری و سرمایه‌گذاری استان به ویژه ارومیه نیز مورد معرفی قرار گیرد.
شهردار ارومیه با بیان اینکه در این خصوص نیازمند همکاری هر چه بیشتر سایر مسؤولان استانی هستیم، اظهار داشت: با توجه به اینکه این جشنواره سرمایه‌گذاران چهار کشور را میزبانی کرده است، می‌توان ظرفیتهای استان برای سرمایه‌گذاری را به نحو شایسته‌ای به آنها معرفی کرد.حضرت‌پور برگزاری چنین جشنواره‌هایی را گام موثری در معرفی شهر ارومیه به عنوان شهر مرزی و مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: امید می‌رود سالهای آینده موفق‌تر از امسال چنین جشنواره‌هایی را برگزار کنیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


6 + شش =