مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي:

مصرف آب در زیرحوضه دریاچه ارومیه ۳۲ درصد کاهش یافته است

مصرف آب در زیرحوضه دریاچه ارومیه ۳۲ درصد کاهش یافته است

گروه خبر:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان¬غربی گفت: اجرای آبیاری تحت فشار موجب کاهش ۳۲ درصدی مصرف آب در زیرحوضه دریاچه ارومیه شده و امکان رهاسازی آب به سوی دریاچه و تاثیر مطلوب بر وضعیت آن را فراهم کرده است.
کیومرث دانشجو افزود: آب منطقه ای و جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با شیوه های مختلف به دنبال کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در زیرحوضه دریاچه ارومیه است.
وی با اشاره به توقف طرح های سدسازی در استان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیان کرد: با توجه به مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه، عملیات اجرایی سدهای سیمینه، باراندوز و نازلو در این استان متوقف شده است.
دانشجو اضافه کرد: فقدان مدیریت مناسب بر روی سدها طی دهه های گذشته موجب توسعه بهره برداری از منابع آبی شده و این در حالی است که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره می_شود.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: آزادسازی حریم رودخانه_ها به صورت جدی در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته و در این راستا اولویت با بستر رودخانه شهرچای است؛ پاکسازی بستر رودخانه شهرچای ارومیه از پایین دست رودخانه آغاز شده است.
دانشجو در خصوص لایروبی و سردهنه سازی انهار و رودخانه ها جهت انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز بیان کرد: متناسب با اعتبارات تخصیص یافته برای سردهنه سازی ها این امر انجام شده و عملیات سردهنه سازی در رودخانه باراندوز چای نیز به اتمام رسیده است.
وی اضافه کرد: برنامه بعدی شرکت آب منطقه ای اجرای سردهنه سازی بر روی رودخانه نازلو چای است.
وی افزود: در جهت لایروبی فعالیت های بسیار خوبی در استان انجام شده که لایروبی ۶۰ کیلومتر از رودخانه های استان و ۳۰۰ کیلومتر از انهار منتهی به رودخانه ها از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: لایروبی در جهت بهبود انتقال آب به دریاچه ارومیه بسیار موثر است.دریاچه ارومیه که در بیش از ۲ دهه گذشته دستخوش کاهش مساحت و میزان آب شده، در ۲ سال اخیر به وضعیت ثبات رسیده و رشد هرچند کم سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال های گذشته بارقه امید برای بازگشت زندگی به نگین آبی آذربایجان را در دلها زنده کرده است.
آب این دریاچه که در سال های نه چندان دور معادل ۳۲ میلیون مترمکعب بوده و دایک های مختلف در سواحل آن برای راه نیافتن آب به روستاها و جاده_ها تاسیس می شد، قبل از تشکیل ستاد احیا به حدود نیم میلیارد مترمکعب کاهش یافت و زمزمه های خشک شدن ابدی آن به گوش رسید. با راه اندازی ستاد احیا به وعده رییس جمهوری در سفرهای انتخاباتی دوره یازدهم جامه عمل پوشانده شد و در حال حاضر اقدامات این ستاد با همراهی نهادهای دخیل و بسیاری از مردم حاشیه نشین، زمینه افزایش تراز را فراهم کرده است. با توجه به امیدواری مسوولان و همراهی مدیران کشوری و استانی، انتظارها برای کاهش مشکلات این دریاچه امسال تا حدودی به بار نشسته و شاهد قایقرانی و حتی کرایه قایق ها به مردم برای دور زدن در داخل دریاچه ارومیه هستیم.
علاوه بر آن روزانه هزاران نفر از مردم آذربایجان غربی و استان های مجاور برای شنا به دریاچه ارومیه می_روند و خاطرات گذشته را زنده می کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۴ ب.ظ

دیدگاه


هشت + 7 =