رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي:

ایجاد اشتغال جایگزین برای کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه ضروری است

ایجاد اشتغال جایگزین برای کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه ضروری است

گروه خبر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره دریاچه ارومیه و استراتژی سازمان جهاد کشاورزی در مدیریت کشت در اراضی محدوده دریاچه گفت: اقداماتی که در حوزه دریاچه ارومیه انجام می‌دهیم به منظور تامین مواد غذایی و ایجاد اشتغال جایگزین برای افرادی است که در روستا به آب وابستگی زیادی دارند.
به گزارش آراز اذربایجان ،اکبر فتحی ادامه داد: ما قدرت اینکه طبیعت را تغییر دهیم، نداریم ولی زمانی که شرایط طبیعی زمین را تغییر می‌دهیم، شاهد رخدادهایی همچون بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد می‌شویم.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی استان در حاشیه دریاچه ارومیه است، گفت: به‌عنوان متولی بخش کشاورزی استان باید به فکر ۵۰ درصدی که اکنون تحت تاثیر عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه است، باشیم و راهکارهایی برای کشاورزانی که تولیدشان تحت‌تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد، ارائه دهیم.فتحی افزود: اقداماتی که در حوزه دریاچه ارومیه انجام می‌دهیم به منظور تامین مواد غذایی و ایجاد اشتغال جایگزین برای افرادی است که در روستا به آب وابستگی زیادی دارند.
وی با اشاره به اینکه اصلاح سیستم‌های آبیاری در حاشیه دریاچه ارومیه باید فرهنگ‌سازی شود تا بهره‌وری آب افزایش یابد، اظهار کرد: اصلاح سیستم‌های آبیاری از سنتی به نوین یکی از این برنامه‌ها است. همچنین به منظور انتقال آب موجود در کانال‌های خاکی به لوله اقداماتی انجام شده است تا مانع هدررفت آب شویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه روش دیگر اصلاح الگوی کشت است، گفت: کاشت محصولاتی که نیاز آبی آنها کم است را جایگزین گیاهانی می‌کنیم که نیاز آبی بسیاری دارند.وی افزود: سطح زیرکشت برخی محصولات به دلیل شور شدن خاک به تبع شور شدن آب کاهش یافته برای مثال کشت بادام از رونق افتاده است. وی با بیان اینکه توسعه باغ‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه بر اساس مصوبه دولت ممنوع است، افزود: در اراضی‌‌ای که محدودیت آب داریم تبدیل»زراعت به باغ« باید مورد کنترل قرار گیرد.فتحی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش استخرهای ذخیره آب در خشک شدن دریاچه ارومیه نقش دارند یا نه، با بیان اینکه استخر ذخیره آب پیش زمینه‌ای برای اجرای سیستم نوین آبیاری است، اظهار کرد: استخر به معنای سد نیست که مانع از گذر آب به دریاچه شود، بلکه آب جاری در جایی با عنوان استخر ذخیره آب جمع‌آوری و از این طریق به باغات پمپاژ شود.
وی درخصوص وضعیت استان در کشاورزی صنعتی گفت: این نوع کشاورزی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خاصی دارد که باید با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی سطح زیرکشت این نوع را افزایش داد، البته اکنون در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی شاخص‌های استانی ما از متوسط کشوری بالاتر است اما واحدهای تولیدی نیز باید مقیاس‌های استاندارد را حفظ کنند تا به دلیل کوچک بودن قطعات کشاورزی دچار چالش‌ها نشویم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم کاملا به سمت کشاورزی صنعتی حرکت کنیم، باید در حوزه بازرگانی کشاورزی هم پیشرفت داشته باشیم و با استفاده از کسب و کارهای نوین به مفهوم واقعی کلمه به کشاورزی صنعتی برسیم.
فتحی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی کشاورزی با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و اختلاف قیمت زیادی از تولید به مصرف وجود دارد، افزود: به واسطه تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که با یک شرکت دانش‌بنیان، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهاد کشاورزی استان منعقد شد، با استفاده از تکنولوژی روزتولید‌کننده را مستقیما به مصرف‌کننده وصل می‌کنیم و اینگونه تولیدکننده پایداری تولید خواهد داشت و مصرف‌کننده نیز به لحاظ خرید با قیمت مناسب راضی خواهد بود.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی همگام با سایر بخش‌ها مجبوریم به سمت روش‌های نوین حرکت کنیم، در توسعه فضای کسب و کار در کشاورزی نیز تمهیداتی اعم از توسعه گلخانه‌هایی با مقیاس کوچک که بتواند در داخل شهر و روستا احداث شود، خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای یکی از طرح‌هایی است که مورد حمایت جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: توسعه گلخانه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف آب و اقتصادی کردن تولید، کاهش قیمت تمام شده محصول و کنترل آفات بسیار مهم است و اگر کشت در فضای آزاد و گلخانه‌ای را با یکدیگر مقایسه کنیم خواهیم دید که با حجم کم آب ۱۰ برابر محصول فضای آزاد تولید می‌شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


7 + یک =