مشکلات واحدهای تولیدی لبنی در آذربایجان غربی

مشکلات واحدهای تولیدی لبنی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : صنعتی سازی بخش فرآورده های لبنی استان در گرو توسعه زیرساخت ها ، سالم سازی شیر در دامداری های سنتی، چند محصولی شدن تولیدات کارخانجات لبنی برای افزایش بهره وری و توسعه کشت علوفه است. کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه و شیر خام، فروش شیر خام در مغازه های سطح استان، نحوه توزیع یارانه شیر، مالیات و دارایی، و تامین سوخت از جمله مشکلات واحدهای تولیدی لبنی آذربایجان غربی است
استان آذربایجان غربی از نظر تعداد واحدهای لبنی رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده و این در حالی است که ۶٫۵ درصد از کل واحد های لبنی کشور به استان آذربایجان غربی اختصاص دارد.
در حال حاضر۲۲ واحد تولیدی لبنی دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با ظرفیت تولید سالانه ۳۶۴ هزار تن در این استان فعالیت می کنند که این واحدها از نظر ظرفیت رتبه ۱۰ کشوری را کسب نموده است.
در بررسی تفکیکی محصولات لبنی استان آذربایجان غربی در تولید شیر استرلیزه از نظر ظرفیت رتبه یک کشوری را دارا است و توسعه صنایع لبنیات در استان آذربایجان غربی در جهت محصولات نوین و یا بسته بندی های جدید و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان با نگاه صادراتی از اولویت های اصلی سازمان صنعت ، معدن و تجارت در بخش صنعت است.
۱۴ واحد شیر پاستوریزه با ظرفیت تولید ۹۸ هزار تن در سال از سازمان جهاد کشاورزی استان پروانه بهره برداری اخذ نموده اند که در مجموع ظرفیت واحدهای دارای پروانه بهره برداری دو سازمان در شیر پاستوریزه ۴۶۳ هزار تن در سال می باشد. این در شرایطی است که مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی لبنی استان آذربایجان غربی در جلسه ای با حضور صاحبان صنایع و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.
جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این جلسه که در شرکت پگاه ارومیه برگزار شد؛ با اشاره به برگزاری سلسله جلسات تخصصی بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان در رشته فعالیت های مختلف صنعتی ، افزود: در این جلسات مسائل و مشکلات ۳۲ واحد تولیدی استان با همفکری و همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط استان رفع شده و ۸ واحد تولیدی و صنعتی راکد در استان راه اندازی و شروع به فعالیت نموده اند.
وی در ادامه سخنان خود به دعوت از وزیر کشارزی کردستان عراق برای حضور در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته وزیر کشاورزی کردستان عراق ۱۴ بهمن ماه در شهرستان ارومیه حضور خواهد یافت و محور مذاکرات در دیدار با وی پیگیری مسائل مربوط به صادرات سیب درختی، محصولات لبنی و سایر مواد غذایی تولیدی واحدهای استان خواهد بود.
این در حالی است که سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان غربی تشکیل ۱۵ انجمن تخصصی صنایع و معادن همگن را بعنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت خود در دستور کار قرار داده است و در این راستا انجمن تخصصی صنایع لبنی استان با هدف حل و فصل مشکلات و پیگیری های حقوقی این واحدهای تولیدی،کمک به افزایش قدرت رقابت تولیدات اعضاء در بازارهای داخلی و خارجی و در نهایت رشد و توسعه این صنعت تشکیل می گردد.
از سوی دیگر، کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه و شیر خام، فروش شیر خام در مغازه های سطح استان، نحوه توزیع یارانه شیر، مالیات و دارایی، و تامین سوخت از جمله مشکلات صاحبان واحدهای تولیدی لبنی استان آذربایجان غربی است.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از۴۷۰ هزار تن شیر از استانهای رتبه برتر در تولید فرآورده های دامی به شمار می رود که می تواند با کشور هلند در این حوزه رقابت کند.
این استان با داشتن بیش از ۴ میلیون رأس گوسفند با اکوتیپ های ماکوئی ، قزل و هرکی یکی از قطب های مهم پرورش گوسفند در کشور است. در سالهای گذشته به دلیل خشکسالی بی سابقه و فقیر شدن مراتع و نیز وابستگی تغذیه ای این حیوان به مرتع، جمعیت این دام از نظر تعداد، افزایش محسوسی نداشت. استان آذربایجان غربی از توان و ظرفیت بالایی در زیر بخش دام و طیور نیز برخوردار است. این استان با توجه به طبیعت و نیروی انسانی فعال در مناطق روستایی، توان و ظرفیت بالایی در زیر بخش دام و طیور دارد که باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کرد.
۲۵ درصد از فرآورده های دامی استان آذربایجان غربی را عشایر تولید می کنند. عشایر با شیوه معیشت خاص خود همواره نقش موثر و تعیین کننده ای در اقتصاد کشور و منطقه و چرخه تولید داشته اند بطوری که عشایر استان سالانه ۴۱ هزار تن شیر و ۲ هزار تن پشم و بیش از ۵۰۰ هزار راس دام را روانه بازار داخلی می کنند که فعالیت این قشر زحمتکش نقش مهمی در خودکفایی کشور دارد.
به نظر می رسد که تشکل‌های صنفی باید تمام تلاش خود را نسبت به پوشش حداکثری بهره‌برداران انجام دهند چرا که وظیفه حمایت از حقوق افراد عضو را برابر مقررات و در چارچوب وظایف تعریف شده بر عهده دارند.
این در حالی است که فاصله بین تولید دامپروری و تولید صنایع لبنی در استان آذربایجان غربی یک مشکل در صنعت تولید شیر در استان است و کمبود نقدینگی، عدم پرداخت حق شیر واحدها غیر مجاز، ایجاد نابسامانی در بازار شیر، پایین بودن سطح سواد بهره داران و… از مهمترین مشکل در حوزه فعالیت لبنی استان آذربایجان غربی است.
در چنین شرایطی کارشناسان اقتصادی خواستار توجه جدی به صنعتی سازی بخش فرآورده های لبنی استان شدند و معتقدند که برای این منظور توسعه زیرساخت ها ضروری بوده، علاوه بر آن باید در زمینه سالم سازی شیر در دامداری های سنتی، چند محصولی شدن تولیدات کارخانجات لبنی برای افزایش بهره وری و توسعه کشت علوفه باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 3