مشوق هایی برای جوان شدن ایران

مشوق هایی برای جوان شدن ایران

گروه اجتماعی: جمعیت کشور به سمت سالمندی در حرکت است و کارشناسان و تحلیلگران جمعیتی سال هاست که در خصوص پیری و افزایش جمعیت سالمندی و کاهش نرخ باروری هشدار می دهند. برهمین اساس این روزها مسئله جوانی جمعیت و فرزند آوری به یکی از بحث های مهم کشور تبدیل شده و طرحها و نظرات مختلفی در خصوص افزایش جمعیت ایران و فرزندآوری مطرح و اجرایی می شود که هرکدام اگر به درستی و با برنامه اجرا شود می‌تواند در افزایش جمعیت کشور و جوان شدن جمعیت تاثیرگذار باشند.
از جمله طرح های مشوقی که توسط دولت در حال اجرا است می‌توان به اعطای تسهیلات بانکی، اعطای زمین و فروش خودرو به مادران، اعطای خانه سازمانی و بیمه رایگان به مادران دارای ۳ فرزند اشاره کرد.
آذربایجان‌غربی نیز جزء استان‌هایی است که میزان جمعیت سالمندی در آن رو به افزایش است و تک فرزندی در بین خانواده ها به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی غالب شده است لذا اجرای طرح‌های مشوق جمعیتی یک ضرورت است.
احمدی، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی در خصوص میزان زاد وولد در استان در سال جاری گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری تعداد ۲۵ هزار و ۶۴۹ واقعه ولادت در استان ثبت شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۱ نوزاد پسر و ۱۲ هزار و ۱۵۸ نوزاد دختر متولد شدند.
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله کاهش جمعیت باید به طور جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت و فرزند آوری به موارد زیادی وابسته است، تصریح کرد: مشکل اشتغال و مسکن از جمله دغدغه هایی هستند که خانواده ها به فرزند آوری تمایل ندارند لذا هرگونه کم کاری مسئولان در تامین مسکن و عدم صدور مجوز کسب و کار و عدم پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تخلفی بزرگ است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور با بحران کاهش جمعیت روبروست و برای جلوگیری از این مشکل باید این مشوق‌های جمعیتی به طور جدی پیگیری شود، اظهار کرد: مجلس به دنبال این است که با تصویب قوانین تشویقی برای ازدواج جوانان و حل مشکلات معیشتی، جمعیت کشور را افزایش دهد.
حجت الاسلام ذاکر خاطرنشان کرد: مجلس تلاش می کند در راستای تشویق به فرزندآوری، برای خانوارهای دارای ۴ فرزند به بالا باید تسهیلات ویژه‌ای در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه پراخت تسهیلات فرزند آوری یک گام موفق است که باید به درستی و سهولت توسط بانک ها اجرایی شود، یادآور شد: یکی از تسهیلاتی که می‌توان برای خانواده های دارای فرزند بالای ۳ در نظر گرفت، این است که ۵۰ درصد هزینه‌های تحصیل فرزندان آنان رایگان باشد و به آنان تخفیف داده شود.
محسن حمزه لو، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در همایش اعطای زمین به خانوارهای طرح جوانی جمعیت، گفت: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای ۵۷۰ متقاضی ۳۰۰ قطعه زمین مسکونی تخصیص یافته است.
سید محسن حمزه‌لو افزود: اراضی تخصیص یافته شامل ۲۵۰ قطعه در ارومیه، ۲۰ قطعه در مهاباد، ۲۰ قطعه در خوی و ۱۰ قطعه در چالدران بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: از متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی جمعیت در آذربایجان‌غربی که تخصیص زمین برای آنها انجام شده است، ۵۰۰ خانوار در ارومیه، ۴۰ خانوار در مهاباد، ۲۰ خانوار در خوی و ۱۰ خانوار در چالدران قرار دارند.
سیروس محمودیان، مدیر کل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی افزود: حمایت از بانوان و طرح جوانی جمعیت از اولویت های بیمه اجتماعی روستایی و عشایری است و در این خصوص طرح‌هایی نیز اجرایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: آیین نامه طرح تحت پوشش قرار دادن رایگان تمام زنان فاقد بیمه اجتماعی، دارای ۳فرزند آماده است و منتظر صدور دستور اجرای طرح هستیم.
وی اظهار کرد: در این طرح تمام زنان ۱۸‌ تا ۵۰‌سال روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر و مناطقی که نرخ باروری زیر ۲‌ونیم درصد دارند و دارای ۳‌فرزند هستند، به صورت رایگان بیمه می‌شوند.
محمودیان ادامه داد: پیش بینی می‌شود در کل کشور حدود یک میلیون از مادران با اجرای این طرح، تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گیرد و در آذربایجان غربی نیز با توجه به آمارهای جمعیتی تعداد زیادی از بانوان تحت پوشش قرار گیرند.
محمودیان یاد آور شد: حمایت از مادران و تامین آتیه آنها از اولویتهای صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ هر کشوری که بخواهد به توسعه برسد نیازمند داشتند نیروی جوان و کارآمد است. از این رو کشورها به افزایش و جوانی جمعیت توجه جدی دارند.
کاهش جمعیت ایران به دلایل مختلفی وابسته است اما مهمترین دلیل، مشکلات اقتصادی و بیکاری است که منجر به کاهش ازدواج و فرزندآوری شده است لذا برای تحقق سیاستهای جوانی جمعیت و مسئله فرزندآوری نیاز است با بهره گیری از همه امکانات و ابزارها، راهکارها و طرح های موثر جمعیتی اجرایی شوند و مشکلات اقتصادی جوانان برطرف شود تا در نهایت منجر به یک خروجی مطلوب که آن افزایش جمعیت و جوان ماندن جمعیت کشور است، برسیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


7 − پنج =