مشاغل خانگی چترحمایتی برای زنان نیازمند

مشاغل خانگی چترحمایتی برای زنان نیازمند

گروه گزارش:برای تببین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی به سراغ یکی از بانوان ارومیه ای رفتیم که اخیرا با ایجاد تولیدی پوشاک گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است، با وی گفت و گویی ترتیب دادیم. اشتغال و فراهم آوردن زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه یکی از مهم‌ترین دغدغه ها و هدف دولت‌ و خانواده‌ها محسوب می‌شود و لازم است منابع و سرمایه‌های کشور در این راستا به خدمت گرفته شود.از آنجا که در جامعه زنان نیازمندی با عنوان زنان بدسرپرست و بی سرپرست برای کسب درآمد و حرکت دادن چرخهای زندگی به کار و درآمد نیاز دارند شاید توسعه مشاغل خرد و خانگی بستر بسیار مناسبی برای اشتغالزایی این قشر از زنان درمحیطی آرام در راستای اجرای اقتصادمقاومتی باشد.علاوه بر آن اشتغال خانگی دارای مزیت‌های مختلفی به منظور ارتقای درآمد خانوار است تا زنان در محیطی آرام و صمیمی از فرصت‌های موجود بیشترین بهره را ببرند و بهترین فرصت در راستای رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شود.مسئولین باید مدنظر داشته باشند ایجاد چتر حمایتی و توانمندسازی زنان نیازمند و نیز فقرزدایی از اقشار متوسط و کم درآمد دهکهای پایین درآمدی از طریق سازماندهی و تسهیل دسترسی مطلوب آنها به منابع و امکانات و حضور مقتدرانه در سرمایه‌گذاری و عرصه های تحقق اقتصاد ملی لازم و ضروری به نظر می رسد.برای تببین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی به سراغ یکی از بانوان ارومیه ای رفتیم که اخیرا با ایجاد تولیدی پوشاک گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است، با وی گفت و گویی ترتیب دادیم.
* در ابتدا از خودتان برایمان بگویید:
زهرا نادری دارای مدرک دیپلم متأهل و دارای دو فرزند هستم.
* در چه زمینه ای کارآفرینی کردید؟
از خیلی وقت پیش در فکر ایجاد زمینه ای برای کارآفرینی زنان بودم نهایتا فکر کردم که خیاطی برای بانوان بهتر از سایر مشاغل جهت کسب درآمد باشد در پایگاه بسیج در دوره های خیاطی شرکت کردم و پس از فراگیری کامل این حرفه برای بانوان کلاسهای خیاطی را بصورت رایگان برگزار کردم سپس از بین علاقمندان برای کار در تولیدی ثبت نام کردم.
*چه شد به فکر ایجاد تولیدی افتادید
در منطقه ما یعنی نوشین شهر هم بعلت نیاز منطقه هم بعلت وجود بانوان نیازمند بد سرپرست و بی سرپرست بیشتر این نیاز احساس می شد و اگر بتوانم کارم را توسعه دهم موفقیتمان در این زمینه صد در صد است.
*برای چند نفر کارآفرینی کردید؟
برای حدود ۲۰ نفر ایجاد اشتغال کرده ام اما بعلت کمبود چرخ خیاطی هم اکنون امکان بکارگیری تمام این خیاطها را در تولیدی ندارم که امیدوارم بتوانم با حمایت مسئولین تمام خیاطها را در کارگاه به کارگیری کنم.
*در طی مراحل ایجاد تولیدی چه مشکلاتی داشتید؟ آیا مسئولین ا ز طرح شما حمایتی کردند؟
خب بالتبع هر کاری برای رسیدن به موفقیت نیازمند کار و تلاش و تحمل سختیهایی است که دارد من برای ایجاد و گسترش تولیدی نیز هم اکنون نیازمند کمک نهادها برای خرید مواد اولیه و چرخ خیاطی برای خیاطان هستم.
* از ایجاد این تولیدی چه هدفی داشتید؟
هدفم این بود که برای بانوان این منطقه بنا به نیاز بانوان و منطقه کارآفرینی کنم و بتوانم کارم را بصورت وسیع همان طور که مدنظر دارم وسعت دهم و در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی قدم بردارم چرا که معتقدم کسب و کارها و مشاغل خانگی که با واژه کارآفرینی ارتباطی تنگاتنگ دارند در حقیقت نمایان‌گر این واقعیت هستند که زن ایرانی می‌تواند به خودی خود مولد سرمایه برای خانه و سپس جامعه باشد.
* درباره نقش و جایگاه زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی برایمان توضیح دهید؟
با توجه به اینکه از همان ابتدای انقلاب اسلامی زنان نقش مؤثری در جامعه ایران داشتند و ‌نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی ایفای نقش می‌کنند نمی‌توان نقش زنان در تولید ملی و توسعه اقتصادی را در حد شعار یا توصیه محدود کرد و بنابریان باید ظرفیت زنان را در این عرصه نمی‌توانیم نادیده بگیریم.
* به نظر شما با یک دید فرهنگی چگونه می‌توان از این ظرفیت به بهترین نحو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد؟
قبل از بررسی چگونگی استفاده از این ظرفیت می‌بایست به یک نکته آسیب‌شناسانه توجه کرد یکی از مواردی که در سیاست‌های ابلاغی رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی، به صورت مکرر ملاحظه می‌شود، اصلاح الگوی مصرف است که بر همین مبنا باید گفت از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر اصلاح الگوی مصرف، اصل فرهنگ سازی در خانواده و جامعه است.طبیعی است که مدیریت صحیح زنان در تربیت فرزندان و شکل‌دهی به امور جاری خانواده‌ها در این راستا نقش بسیار بارزی دارد و می‌تواند علاوه بر حل معضل گفته شده نشان‌دهنده یکی از اولین کارکردهای زنان در تحقق این مهم باشد.
* این روزها کسب و کارهای خانگی یکی از مسائلی است که سبب گرایش زنان به‌ویژه سرپرستان خانوار به این امر شده است، آیا این مشاغل به خودی خود می‌توانند در چرخه اقتصاد مقاومتی مؤثر واقع شوند؟
کسب و کارها یا مشاغل خانگی عموما به شغل‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند در محیط‌های خانگی یا شبه خانگی منجر به تولید محصولات گوناگون بشوند؛ این مشاغل از آن جهت که موجب حضور زن در کنار خانواده و به‌ویژه فرزندان می‌شود خود در حکم موهبتی برای خود و خانواده به‌عنوان اولین و کوچک‌ترین نهاد مدنی می‌شود، این نوع خاص از کسب و کار که عموما توسط زنان سرپرست خانوار با عنوان کارآفرینی شناخته می‌شوند، باعث تولید سرمایه خواهند شد.
* به‌عنوان سؤال پایانی چگونه می‌توان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی با اتکا بر زنان به‌عنوان یک رکن مهم جمعیتی چالش و تهدیدهای موجود را تبدیل به فرصت کرد؟
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تیار،بدون تردید زنان می‌توانند در عرصه اقتصادی فعالیت‌های کیفی‌تر و مطلوب‌تر از آنی را که اکنون در حال روی دادن است، داشته باشند البته این امر مشروط به آن است که موانع موجود از طریق همدلی و همزبانی دولت و نهادهای مذکور رفع شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


8 + = هفده