مشاغل خانگی آذربایجان غربی نیازمند توجه جدی مسئولان

مشاغل خانگی آذربایجان غربی نیازمند توجه  جدی مسئولان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : اندکی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات قشر ضعیف و متوسط جامعه این اندیشه را به ذهن می‌آورد که تنها راه اشتغال برای این افراد ایجاد صنایع خرد و در واقع روی آوردن به مشاغل خانگی است.
این روزها وقتی وضعیت اقتصادی استان را برانداز می‌کنیم شرایط صنایع و کارخانه‌ها نمی‌تواند لبخند را بر لبان ما بنشاند و حتی ورشکستگی بسیاری از کارخانجات واقعیت این روزهای اقتصاد است. متاسفانه وضعیت اقتصادی استان به تبع وضعیت کشور چنان دلچسب نیست و نمی‌توان هیچ گونه پیش‌بینی درستی نیز در خصوص بازار و قیمت اجناس داشت و به نظر تنها راه مقابله با این وضعیت آشفته و رفع بی‌ثباتی‌ها تکیه بر توان داخلی و اجرایی‌سازی الگوی اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب مدت‌هاست بر آن تاکید دارند.
اما بی‌شک ورود به تولید کالا و خدمات داخلی نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت است که نمی‌توان به آن در یک شب دست یافت و هرکس برای ورود به بازار کار باید ابتدا از سرمایه مالی خوبی برخوردار شود و با پشتوانه مالی شروع به فعالیت کند در غیر این‌صورت شکست حتمی خواهد بود. بیشتر عموم مردم نیز از تمکن مالی برخوردار نبوده و سرمایه ورود به بازار تولیدات کلان را ندارند. از این روی اندکی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات این قشر این اندیشه را به ذهن می‌آورد که تنها راه اشتغال برای این افراد ایجاد صنایع خرد و در واقع روی آوردن به مشاغل خانگی است. مشاغلی که می‌تواند در عین عدم نیاز به سرمایه فراوان با سودآوری قابل توجهی روبه‌رو باشد و حتی به بازارهای صادراتی جهانی نیز راه یابد. توجه به الگوی کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نیز نشان می‌دهد که موفقیت این کشورها به دلیل توجه به صنایع خرد و مشاغل کوچک است. مشاغلی که بدون نیاز به زد و بندهای اداری و مالیاتی و همچنین سرمایه‌ای در کوتاه مدت رضایت و تولید ثروت را برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورد.به عنوان مثال در کشور چین هر فرد خانواده خود یک تولیدکننده به حساب می‌آید و خانه‌اش نمود یک کارخانه را دارد و با تولید کالاهای مختلف اعم از صنعتی، هنری، اغذیه‌ای و… توانسته بازار بسیاری از کشورهای جهان را برای خود تصاحب کند. اکنون در کشور ما نیز توجه به مشاغل خانگی باید در صدر امور قرار گیرد و با استفاده از این ظرفیت بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری در جامعه را پایان داد.
این در حالی است که با توجه به مشکلات مشاغل خانگی در استان آذربایجان غربی باید به متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا ‌شود و حداقل تسهیلاتی که به افراد مستقل ارائه می‌شود باید ۵ میلیون تومان باشد و برای افرادی که دیگران را نیز زیرپوشش قرار می‌دهند به ازای هر فرد زیرپوشش ۵ تا ۷ میلیون تومان اعتبارات دریافت کنند و در واقع حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان برای گروه پشتیبان تعیین شود.قانون حمایت از مشاغل خرد و خانگی نیز باید در این میان به کمک بیاید و از مهمترین اولویت‌های مسئولان امر حمایت و ساماندهی اینگونه مشاغل باشد. از سوی دیگر؛ از ابتدای انقلاب شاهد اعتلای عزت زنان در جامعه بوده‌ایم و فراهم کردن فرصت شغلی مناسب با شان و جایگاه زنان در جامعه بسیار ضروری است. بیش از نیمی از جامعه دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند و توجه به این قشر و رفع نیازمندی‌های آنها باید در صدر امور قرار گیرد.اشتغال در زمینه‌های ساخت صنایع دستی و هنری به ذهنی خلاق نیاز دارد که این ویژگی در میان بانوان ایرانی برجسته است. همچنین فعالیت در مشاغل خانگی و خرد در توسعه و تقویت اقتصاد بسیار موثر است و صادرات این محصولات می‌تواند منجر به رونق بخشی اقتصاد شود و حرکتی به سوی اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری محسوب شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی , حمایت از صنایع دستی راهی برای رسیدن به استقلال اقتصادی است و حمایت از این بخش حمایت از میراث فرهنگی تاریخ کشورمان است و باید به طور جدی در این خصوص سرمایه‌گذاری انجام شود.بسیاری از بانوان استان آذربایجان غربی در تمام زمینه‌ها گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند و اکنون نیز باید این بانوان با فعالیت در حوزه‌های مشاغل خرد و خانگی به ایجاد اشتغال برای دیگر بانوان بپردازند و خود به عنوان کارآفرین نمونه فعالیت داشته باشند.فعالیت در مشاغل خانگی به استحکام و قوام خانواده‌ها نیز کمک می‌کند و بی‌شک فعالیت بانوان در منزل نه تنها رضایت خاطر و آرامش و آسایش را برای خود فرد و خانواده‌اش فراهم می‌کند بلکه بر بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نیز پرده می‌پوشاند.
راه‌اندازی نمایشگاه و یا بازاری مختص فروش محصولات تولیدی استان آذربایجان غربی چه در حوزه خیاطی و پوشاک و چه دیگر حوزه‌ها ضروری است و اگر تولیدی‌ها بتوانند به راحتی محصولات خود را به بازار عرضه کنند و فروش و درآمد مناسب داشته باشند هرگز بانوان فعالیت‌های هنری را که با روحیات‌ آنان سازگاری بیشتری دارد، رها نکرده و برای کار به حوزه مشاغل مختص مردان ورود نمی‌کنند و در واقع به از بین رفتن بیکاری و اشتغال جوانان نیز کمک می‌شود.
این در شرایطی است که طبق آمار رسمی؛ در سالجاری ۴۶۴ طرح مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات اشتغال به بانک های عامل معرفی و برای ۳۷۵ طرح ۱۴ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.در سالجاری ۵ هزار ۸۰۱ جوینده کار در مراکز کاریابی اذربایجان غربی ثبت نام کرده اند و از این تعداد ۴ هزار و ۶۸۱ نفر به کارفرمایان معرفی و ۲ هزار ۳۴۲ نفر مشغول به کار شده اند. ۳۵ مرکز کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی در آذربایجان غربی فعالیت می_کنند.از سوی دیگر؛ میزان بیکاری آذربایجان غربی در بهار سالجاری ۱۰و۷ درصد بود و این میزان در کشور بطور میانگین ۱۰و۸ درصد است.
باید پذیرفت که ایجاد اشتغال متناسب با جایگاه بانوان می‌تواند نوعی عمل به دستورات دینی باشد و این الزام را ایجاد می‌کند که مسئولان با نگاهی خاص‌تر و ویژه به مسئله مشاغل خانگی نگاه کنند. بی‌شک توسعه مشاغل خانگی و خرد می‌تواند در اندک زمانی به توسعه صنایع کلان نیز کمک کند.در حالی که توجه صرف به صنایع کلان و عدم توجه به صنایع خرد می‌تواند ورشکستگی را برای صنایع بالا دستی به همراه داشته باشد چرا که صنایع کلان نیازمند تامین اعتبارات و منابع مالی بالاست و در صورت عدم تامین جز از بین رفتن سرمایه صرف شده سودی نخواهد داشت اما اگر همین سرمایه را صرف صنایع خرد کنیم در کوتاه مدت شاهد چرخش روبه جلو صنایع و اشتغالزایی فراوان خواهیم بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


3 × = شش