گزارش//

مرز رازی چشم انتظار توجه دولت مردمی

مرز رازی چشم انتظار توجه دولت مردمی

گروه گزارش: مرز رازی خوی با داشتن زیرساخت‌های هوایی، ریلی و زمینی، به عنوان یکی از مرزهای اقتصاد محور کشور بوده که چشم انتظار توجهات دولت مردمی برای ایفای نقش در تحولات اقتصادی کشور است.
شهرستان خوی از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیکی و ژئوپلیتیک جغرافیایی همواره نقش بسزایی در تحولات منطقه داشته است، این مرز زمینی، ریلی و هوایی در شمال غرب کشور به دلیل قابلیت برجسته‌ای نظیر؛ نزدیکترین مسیر جمهوری اسلامی به کشور ترکیه و اروپا و نیز قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، باوجود نقایص اساسی و غیر قابل انکار در بحث سیستماتیکی همواره مورد استقبال سیل عظیم جمعیت جهت عبور از این مرز به ترکیه و اروپا واقع می‌گردد.
باتوجه به مراتب فوق و اینکه ترانزیتی شدن این مسیر بین المللی در تحولات اقتصادی کشور موثر خواهد بود، مردم شهرستان خوی همواره برایشان جای بسی سوال است، که چرا طی قریب به ۳۰ سال اخیر موضوع تعریض جاده خوی – قطور – رازی و ترانزیتی کردن این محور بین المللی عموما مورد تاکید مسوولین و علی الخصوص نمایندگان ادوار مردم شریف خوی و چایپاره قرار داشته اما در عمل توفیقی حاصل نشده است!؟
البته از حق نگذریم؛ نماینده اسبق مردم خوی و چایپاره در مجلس با گنجاندن منبع تخصصی این محور و پایانه مرز رازی خوی در ردیف بودجه ای از منابع ملی و استارت تعریض جاده خوی – قطور – رازی تاثیرات مهمی داشته است.
اکنون انتظارات به حق مردم از نماینده فعلی مردم است، چرا که وی در کمیسیون عمران مجلس نیز عضویت دارند و می‌توانند با رایزنی های خویش کمک های ویژه ای برای پیشبرد پروژه های عمرانی شهرستان از جمله تعریض جاده خوی – قطور – رازی داشته باشند.
به نظر می‌رسد؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی و حتی در کل کشور، به جای تفکرات ملی و منطقه ای، با جمود فکری، دنباله رو افکار کوچک و محلی هستند و اینکه در شعار_ها موفقیت جمهوری اسلامی، یا دورزدن تحریم ها مطرح می‌شود و اما در عمل، حتی در پیش‌برد زمینه های عملیاتی شدن همان شعار ها سنگ اندازی هایی نیز مشاهده می‌گردد، جای تامل دارد!!
مگر غیر از این است که جاده خوی – قطور – رازی و پایانه مرز رازی خوی به عنوان ویترین و نماد کشور باید در شان جمهوری اسلامی باشد و حتی درصورت احیا و بهره برداری از این ظرفیتِ مهم نه فقط شهرستان خوی و آذربایجان غربی، بلکه کل کشور منتفع خواهد شد، چرا در عمل شعارهای داده شده با واقعیات تضاد عمده ای داشته اند!؟
لذا، آنچه که مسلم است، باتوجه به شرایط سرشار از آشفتگی اقتصادی کشور که حاصل وجود مدیران نالایق و بی کفایت بر سر مسند بوده و البته موضوع تحریم های ظالمانه آمریکا و نظام سلطه نیز این موضوع را تشدید کرده است.
به نظر می‌رسد؛ عدم توجه مسئولان و آنهایی که دستی بر آتش دارند در احیا و بهره برداری از پتانسیل هایی که کشور را از این آشفتگی رها خواهند کرد، نوعی دهن کجی و به تشبیه دیگر “خیانت” به ملت و کشور تلقی می‌گردد.
مرز رازی خوی هرچه زودتر باید تکمیل شود
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: اهمیت توسعه همکاری با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه بسیار مهم است.
عادل نجف زاده گفت: تقویت پایانه‌ مرزی رازی برای توسعه تجارت کالا و حمل و نقل مسافر در اولویت طرح‌های عمرانی قرار دارد.وی بیان کرد: باید در راستای ایجاد ارتباط قوی‌تر اقتصادی با ترکیه هرچه زودتر پایانه مرزی رازی تکمیل شود.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: خوی مدفن شمس تبریزی از عرفای بنام ایرانی است که توسعه مرز رازی می تواند در جذب گردشگر در مناطق مختلف آذربایجان غربی و کشور به ویژه مقبره شمس موثر باشد.نجف زاده تصریح کرد : افتتاح این طرح، مهمترین اقدام در راستای توسعه منطقه به شمار می‌رود.
مرز رازی سهم مهمی در تجارت مرزی و بین المللی ایران دارد
فرماندار خوی نیز در این رابطه گفت: تکمیل زیرساخت های شهرستان از جمله راه های مواصلاتی و پایانه مرزی رازی در توسعه اقتصادی شهرستان و آذرباجان غربی مهم است.
حسین عباسی گفت: پایانه مرزی رازی به عنوان یکی از طرح های ملی در سطح شهرستان با اعتبار هزینه شده بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال در آستانه بهره برداری می‌‎باشد.وی بیان کرد: جاده منتهی به این مرز برای رفاه حال مسافران با پیشرفت نزدیک به ۲۰ درصد در حال اجرا می‌باشد.
فرماندار خوی افزود: پایانه مرزی رازی یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور است که انتظار می‌رود با تکمیل آن و محور خوی – قطور- رازی در دوران پسا کرونا، تحول زیادی در حوزه تجارت مرزی و بین المللی از طریق این مرز صورت گیرد.
عباسی گفت: بهره‌برداری از این طرح می‌تواند سبب ارتقای سهم صادرات غیرنفتی و درآمد از طریق ترانزیت بین المللی برای کشور باشد.
۲۴ کیلومتر از محور خوی، قطور – رازی بهسازی شد
مدیرکل راه‌ و شهرسازی آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران گفت: برای اجرای طرح قطعه دوم محور خوی- قطور- رازی به طول ۲۴ کیلومتر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه و این قطعه بهسازی شد.
سید محسن حمزه‌لو افزود: بهسازی و تعریض محور خوی-قطور-رازی در چهار قطعه تقسیم‌بندی و عملیات اجرایی قطعه دوم محور خوی – قطور- رازی به طول ۲۴ کیلومتر بهسازی شده است.
وی ادامه داد: تکمیل این پروژه‌ در افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دستیابی به توسعه پایدار در پایانه مرزی رازی اثربخش است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز، وی اضافه کرد: تکمیل راه اصلی خوی – قطور – رازی تسهیل‌کننده ارتباط انشعابی کریدور ترانزیتی شماره ۱۰ به شاخه اتصالی بسیار مهم منتهی به مرز ترکیه است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۰۸ ب.ظ

دیدگاه


9 − سه =