افزایش تراز سالانه دریاچه ارومیه طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است

افزایش تراز سالانه دریاچه ارومیه طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است

آرازآذربایجان-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزایش تراز دریاچه ارومیه از ۳۰ مهر سال گذشته تا به امروز/سه‌شنبه/ را ۱۰۲ سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان افزایش تراز سالانه طی سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
کیومرث دانشجو افزود: در حالی شاهد افزایش بیش از یک متری تراز دریاچه ارومیه هستیم که این روند طی ۲ سال گذشته کاهشی بود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته شاهد کاهش ۲ سانتی‌متری تراز نسبت به سال پیش از آن و در سال ۱۳۹۶ شاهد ۲۲ سانتی‌متر کاهش تراز نسبت به روز مشابه سال ۱۳۹۵ بودیم.
وی بیان کرد: افزایش بیش از ۱۰۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه طی ۵۰ سال گذشته تنها ۲ بار اتفاق افتاده که یکی از آنها در سال ۱۳۶۷ با افزایش ۱۱۷ سانتی‌متری و دیگری امسال با افزایش ۱۰۲ سانتی‌متری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی‌ادامه داد: امروز همچنین حجم آب دریاچه ارومیه به حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
دانشجو گفت: حجم آب دریاچه ارومیه در روز مشابه سال گذشته ۹۸۰ میلیون مترمکعب بود و در سال پیش از آن نیز به یک میلیارد و ۱۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.
وی افزود: سطح دریاچه ارومیه نیز امروز نزدیک به ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع است در حالی که وسعت این دریاچه در هفت سال گذشته به ۲ هزار کیلومترمربع نمی‌رسید.
وی اظهار امیدواری کرد که با آغاز بارش‌ها و همچنین برنامه‌ریزی ها برای بازگشایی آب پشت سدها به سمت دریاچه ارومیه در ماه‌های آینده، شاهد افزایش بیش از پیش تراز دریاچه باشیم.
به گزارش ایرنا تراز امروز دریاچه ارومیه یکهزار و ۲۷۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر از آب‌های آزاد جهان است؛ بر اساس برآوردها افزایش یک سانتی‌متری تراز دریاچه به افزایش ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعبی حجم آب منجر می‌شود.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۶ ب.ظ

دیدگاه


9 − = چهار