وزير کشور:

مخالفتی با راه‌اندازی خانه احزاب نداریم

مخالفتی با راه‌اندازی خانه احزاب نداریم

گروه خبر: وزیر کشور تاکید کرد: وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد.
به گزارش ایلنا، عبدالرضا‌رحمانی فضلی، در نشست مشترک دولت و احزاب عنوان کرد: از ابتدای اینکه بنده کار خود را شروع کردم و برنامه خود را به مجلس ارائه داد‌م، اصل تقویت و حمایت احزاب را مبنا قرار دادم. البته در ابتدای کار بنده درگیر موضوعات اولیه همچون تعین استانداران بودم و تا امروز آقای می‌رولد نشست‌های محدودی با احزاب کشور داشته است.
وی افزود: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای باشد تا همه شما جلسه‌ای مشترک با دکتر روحانی داشته باشید و حرف اصلی را ایشان اعلام کنند. البته وقتی من برگزاری این جلسه را به ایشان اعلام کردم و ایشان تاکید داتند که؛ شما برنامه‌ریزی کند بنده حتماً یک جلسه با احزاب کشور می‌گذارم.
وی با تاکید بر اینکه در خصوص جایگاه و ضرورت وجود احزاب بحثی نیست، گفت‌: هم در قا‌نون اساسی نسبت به امر تحزب تاکید شده است و هم اینکه ضرورت وجود احزاب از مطالبات امام (ره)، رهبری و مردم است. ضمن اینکه شرایط مردم سالاری دینی نیز ضرورت این امر را مشخص کرده، بنابراین نباید وقت خود را برای اثبات دوباره ضرورت وجود احزاب به کار گیریم.
*حزبی کردن انتخابات بزرگ‌ترین خدمت به نظام است
گروه خبر: دبیر‌کل حزب کارگزاران سازندگی هم گفت: اگر دولت در کنار سیاست خارجی و حل پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌ها با حزبی کردن انتخابات از دخالت نهاد‌ها خدمت را به نظام جمهوری اسلامی انجام داده است.
به گزارش ایلنا، غلامحسین کرباسچی با اشاره به اینکه احزاب در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است، گفت‌: این مورد توجه قرار گرفتن احزاب به شکل نفی است و دلیل آن ممکن است این باشد که چون در آن زمان معصوم وجود داشت و راه مشخص بود، اگر حزب به وجود می‌آمد آن احزاب نمی‌توانستند در مسیر حق حر کت کنند.
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: اما در زمان غیبت که امور بر اساس اجتهاد و عقل انسانی ادامه می‌یابد، باید فضایی باشد تا در مسیر سیاسی و اجرایی احزاب بتوانند اجتهاد کنند و باید متوجه باشیم یک حزب نباید خود را حق مطلق بداند.
*وزیر کشور احزاب بلاتکلیف را تعیین تکلیف کند
قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز گفت: وزارت کشور باید نسبت به برخی از احزاب تعیین تکلیف کند، حزبی که بیش از ? میلیون درخواست عضویت داشته در حال حاضر پرونده اعمالش به تاراج رفته است.
رسول منتجب‌نیا گفت: اگر در کشور ما حزب نهادینه نشده و تنها در ایام انتخابات به شایستگان توجه می‌شود، برای این است که فضای امنیتی در کشور حاکم است و برخی مسئولین به تعهدات خود درباره احزاب عمل نکرده و بدرفتاری کرده‌اند.
وی افزود: در یک دولت با اصل تحزب مخالفت می‌شود، اما در دولتی که همواره به دنبال تحقق آرمان‌ها‌ی مردم است، این انتظار وجود دارد که احزاب مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
*اگر فرد حزبی مرتکب جرمی شده، چرا باید حزب منحل شود
در ادامه دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نو‌اندیش تاکید کرد: اگر اعضای یک حزب و یا دبیر کل آن مرتکب جرمی شدند، باید جور آن را خودشان بکشند و این ارتباطی به منحل شدن احزاب ندارد. اگر چنین اتفاقی می‌افتد باید عنوان شود که براساس چه قانونی آن حزب منحل شده است؟
فاطمه راکعی با تأکید بر اینکه این دولت ابعاد مختلفی برای سعادت و توسعه کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: سخنان رئیس جمهور درباره تحزب به معنی این است که مردم سالاری بدون وجود تشکل‌های حزبی ناقص است. حزب باید خواست و اراده مردم را به مسئولان منتقل کند.
وی با انتقاد از اینکه در دولت گذشته جمعیت زنان نواندیش با محدودیت‌های زیادی روبرو بوده است، گفت‌: متأسفانه آخرین نشست مجمع عمومی ما که برای برگزاری آن نامه نگاری لازم هم انجام شد، برگزار نشد و به ما گفتند که باید اسامی تمام کسانی را که قرار است در این جمع حاضر شوند برای آن‌ها ارسال کنید.
* باید با زبان گفت‌وگو فعالیت حزبی کنیم
دبیرکل حزب توسعه‌و‌عدالت ایران اسلامی هم تاکید کرد: ما باید با زبان گفت‌وگو در مسیر فعالیت احزاب گام بر‌داریم.
عبدالحسین روح‌الامینی در نشست مشترک دولت و احزاب که صبح امروز- شنبه- در وزارت کشور برگزار شد‏، ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حبیب الله عسگر‌اولادی، مریم بهروزی، علی اکبر پرورش گفت: امیدواریم تشکیل این جلسه تشریفاتی نباشد و ما بتوانیم از نظرات سلایق و گرایشات حزبی استفاده کنیم.
* نبود احزاب در راس، مانعی برای شکل‌گیری نظام حزبی است
همچنین عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: در کشور نظام حزبی شکل نخواهد گرفت، چرا که احزاب در رأس نیستند.
مجتبی شاکری عنوان کرد: وضعیت مملکت ما حاصل پیگیری و توجهات جمعی است که امروز در اینجا حاضر هستند، بنابراین باید گفت چه کسی وجود دارد که خواهان بیان حرفی باشد اما نتوانسته باشد آن را ابراز کند. این امکان برای همه وجود دارد.
وی با بیان اینکه برخی روزنامه‌ها مخاطب خاص دارند، گفت: ما هم مخاطبین خاص خود را داریم. مردم باید حس کنند احزاب حرف تازه‌ای برای گفتن دارند.
* باید مرز بین جرائم سیاسی و امنیتی تعیین شود. دبیر‌کل حزب مردم سالاری نیز خواستار تعیین مرز میان جرائم سیاسی و جرائم امنیتی شد.
مصطفی کواکبیان، عنوان کرد: وجوب عقلی و شرعی، سیاسی و ملی ما اقتضا می‌کند که احزاب در کشور نهادینه شوند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با انتقاد از برخی نگاه‌ها نسبت به احزاب تأکید کرد: تا زمانی که چنین تفکراتی در کشور وجود دارد، وضعیت ما بهتر از این نخواهد شد.
وی تاکید کرد: من معتقدم شصت درصد مشکلات احزاب به دولت و حاکمیت و تنها ?? درصد آن به خود احزاب و فرهنگ سیاسی مردم مربوط است.
* عملکرد حزبی باید ممدوح باشد نه مذموم
دبیرکل جامعه مهندسین اظهار داشت: مستقل بودن افراد و عدم عضویت حزبی آن‌ها ارزش نیست، چرا که در نظام مردم‌سالاری دینی، حزب ارزش است.
به گزارش ایلنا محمدرضا باهنر با بیان اینکه لازمه کار سیاسی فعالیت حزبی است، خاطرنشان کرد: عملکرد حزبی باید ممدوح شناخته شود نه مذموم در حالی که بعضی از مسئولان عالی‌رتبه افتخارشان این است که عضو حزبی نیستند.
*فعالیت احزاب فساد اقتصادی را کاهش می‌دهد
دبیر کل حزب نواندیشان انقلاب اسلامی هم با تاکید بر اینکه اگر احزاب شکل نگیرند پیوند ثروت و قدرت به وجود می‌آید، گفت: آنچه اکنون رخ داده حاصل این است که سرمایه دارهای رانت خوار حامیانی پیدا کرده‌اند و اگر احزاب فعالیت کنند، فساد اقتصادی کاهش می‌یابد.
امیر محبیان گفت: باعث تأسف است که هنوز در مرحله اثبات هویت برای احزاب هستیم. مخاطب احزاب به یک مفهوم دولت نیست، بحث حزبی فرادولتی و حاکمیتی است.
وی ادامه داد: آیا حاکمیت احزاب را رقیب خود می‌داند یا شریک؟ این دو منش متفاوت را به وجود می‌آورد. وزارت کشور به عنوان متولی احزاب باید نگاه‌ها را به سمت حاکمیت انتقال دهد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


6 + = هشت