جنگ و صلح در قره باغ

جنگ و صلح  در قره باغ

مصطفی قلیزاده علیار

نزدیک به سه دهه و دقیقا ۲۷ سال تمام شعار راهبردی دولت علی یف در جمهوری آذربایجان (علی یف پدر از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ و علی یف پسر از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ در قبال مناقشه قره باغ و سایر اراضی اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان متجاوز، همواره و همه جا این جمله کوتاه بود: “بیز صلح یولو ایله تورپاقلاریمیزی قایتاراجاغیق” (ما با صلح اراضی اشغال شده خود را برمی¬گردانیم!)
حتی در دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و غازیان (رزمندگان) معترض قره باغ و مهاجران جنگی و نیز در دیدار با مقامات خارجی و سمینارها و همایش های خارجی و داخلی و در کنفرانسهای رسانه ای، استراتژی حیدر و الهام علی یف همین شعار بود و امید واهی به گروه مینسک … همین شعار فرساینده صلح، ۲۷ سال آزگار ادامه یافت! و هیچ گرهی از مناقشه قره باغ باز نکرد و هیچ نسیم امیدی به دلهای مردم آذربایجان نبخشید!
گروه مینسک هم هیچ کاری انجام نداد جز شعارها و وعده های سر خرمن. بنده خودم لااقل از سال ۱۹۹۶ از نزدیک شاهد بوده ام که مردم آذربایجان در این مدت سه دهه همواره حرف دلشان این بود که: مگر ارمنستان با صلح اراضی ما را اشغال کرده که با صلح هم برگرداند! …
۲۷ سال گذشت و نسلی عوض شد! … تا اینکه از اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ (اویل مهر ۱۳۹۹ دولت آذربایجان یکباره و ناگهان علیه ارتش متجاوز و اشغالگر ارمنستان در نزدیک مرزهای ایران وارد حملات شدید جنگی شد و شعار ۲۷ساله خود مبنی بر صلح با دشمن متجاوز ارمنی را برای همیشه نقض کرد و به زباله دان عبرت تاریخی انداخت و دریافت که شعار صلح با دشمن متجاوز پر رو و حرامزاده، و التماس به اشغالگر غاصب کاملا بیخود است و نتیجه نمی دهد؛ فهمید که کلوخ انداز را پاداش سنگ است … ابتدا روستاها و سپس شهرهای اشغالی را با جنگ از اشغال ارمنستان آزاد کرد …
شعار بی جای ۲۷ ساله صلح در کمتر از دو ماه جنگ تحقق یافت و روز دوشنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ ۱۹ آبان ۹۹ شهر تاریخی – فرهنگی شوشا را از اشغال ارمنستان متجاوز درآورد … آذربایجان که ۲۷ سال به عبث شعار صلح با دشمن اشغالگر میداد، با جنگ در مدت خیلی کوتاه بر دشمن غاصب غلبه کرد و ارمنستان متجاوز شکست مفتضحانه خود را پذیرفت!
اکنون دولت آذربایجان با حس غرور پیروزی و دولت متجاوز ارمنستان مخصوصا نخست وزیر جنایتکار و دلقک (نکول پاشینیان) با خفت و خواری بیانیه رسمی صلح امضا کردند! شعار احمقانه صلح_با_دشمن_متجاوز بعد از سه دهه با جنگ تحقق یافت! و البته از اول هم راهش همین بود اما دولت علی یف فریب غربیها و اسرائیل را خورده راه را گم کرده بود و خیال می کرد شعار صلح، نتیجه ای خواهد داشت.
باری، ایران در جنگ تحمیلی و خیلی از کشورها در این اواخر تجربه کرده اند که شعار صلح با دشمن متجاوز و اشغالگر و غالب، کاملا بیهوده و ساده لوحی است. فلسطین بزرگترین عبرت در ناکامی این شعار در طول بیش از ۷۰ سال است.
پاسخ مناسب به دشمن متجاوز، مشت آهنین و جنگ جانانه است که جنگ قراباغ آخرین شاهد این حقیقت ناب در قرن حاضر است.
این پیروزی را باید به اقتضای حس ایمانی و وظیفه مسلمانی به ملت و دولت آذربایجان تبریک گفت و متجاوزان را به عبرت گیری از زوایای مختلف این جنگ دعوت کرد!
مطالبی از دیدگاههای مختلف قبلا در مدت ۳۰ سال در موضوع جنگ_قراباغ گفته و نوشته ام و حتی اشعاری سروده ام (نخستین شعر ترکی ام در این موضوع در سال ۱۳۷۱ با عنوان قاراباغ_بیزیمدیر …
و دوست هنرمندم استاد عاشیق قربان پور ولی علیار اجرا کرده و بارها در ایران و آذربایجان چاپ و منتشر شده در طول این سالهای متمادی. از این پس نیز خواهم گفت و نوشت به عنایت حق تعالی و به شرط بقا و توفیق.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 7