مجلس چراغ قرمز تالار شیشه‌ای را سبز می‌کند

مجلس چراغ قرمز تالار شیشه‌ای را سبز می‌کند

گروه اقتصادی: این روز‌ها بازار سرمایه حال خوشی ندارد و بورس بازان پس از تجربه یک دوره کوتاه از سودآوری امروز به جرگه مالباختگان پیوسته‌اند. این روزها بازار سرمایه حال خوشی ندارد و بورس بازان پس از تجربه یک دوره کوتاه از سودآوری امروز به جرگه مالباختگان پیوسته‌اند و دستشان هم به جایی بند نیست و ناگزیرمجبور می‌شوند برای مطالبه حقوق خود جلوی ارگان‌های مهمی مانند مجلس شورای اسلامی تجمع کنند تا شاید بهارستان نشینان برای درمان درد آنها علاجی پیدا کنند.
آخرین تجمع بورس بازان شکست خورده در برابر مجلس همین دو روز پیش بود و محمدرضاپور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی به میان آنها رفت و گفت که مجلس در برابر این وضعیت ساکت ننشسته و سعی دارد تا تلاطم این روزهای بازار سرمایه را به آرامش برساند.
البته چندی قبل محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود که مجلس شورای اسلامی مصمم است بازار بورس و سرمایه را حمایت، تقویت و تثبیت کند و تلاش می‌کند نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی تکمیل پروژه‌های صنعتی، تجاری کارخانه‌ها و رونق تولید هدایت شود و حتما از سرمایه و پول مردم در این حوزه صیانت شود.
بورس بازانی که بعضا خانه، طلا و حتی وسیله نقلیه خود را فروخته‌اند و وضعیت قرمز بازار سرمایه را مشاهده می‌کنند تاب و تحمل خود را از دست داده‌اند و می‌خواهند هرچه سریعتر تکلیفشان مشخص شود.
رئیس سازمان بورس استعفا دهد!/ وزیر اقتصاد استیضاح شود؟
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به حضور در جمع تعدادی از سهامداران که در مقابل مجلس تجمع کرده بودند، گفت: مجلس و کمیسیون اقتصادی از روزهای اول تشکیل مجلس یازدهم موضوع بازار سرمایه را به دو دلیل در دستور کار خود قرار داده است؛ ابتدا ضرورت حمایت از جمعیت کثیری از سهامدران که برای نخستین بار به بازار سرمایه مراجعه کردند، همچنین از آنجا که بازار سرمایه موتور محرک اقتصاد است اگر دچار مشکل شود جریان حرکت توسعه اقتصادی در کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بنابراین الزامات ورود به این موضوع برای مجلس بر قوت خود باقی است.به گفته وی؛ الزام بازارگردانی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اقدامی دیگری است که می‌توان در راستای مدیریت بازار بورس انجام داد.
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو درباره طرح و نقشه مجلس برای بازگرداندن ثبات به بازار بورس اظهار کرد: مجلس در این زمینه نقش نظارتی دارد، اما به دلیل وظیفه ذاتی که بر گردن خود احساس می‌کنیم به دنبال صیانت از سرمایه‌های مردم هستیم و اتفاقی که در بازار سرمایه افتاده بسیار عجیب است، چرا که یک تخلف محرز توسط مالکان حقوقی صورت گرفته و ما در حال تهیه مستندات آن هستیم که بتوانیم گزارش لازم را به قوه قضائیه ارائه کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: تجمع اخیر در برابر مجلس توسط کسانی صورت گرفته که سرمایه خرد خود را در بازار بورس از دست داده‌اند و خواسته آنها استعفای »قالیباف اصل رئیس سازمان بورس« و »فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد« است، بنابراین اگر بازار سرمایه روند مطلوب خود را پیدا نکند شکی نیست که ما نمایندگان خواسته مال باختگان بورس را پیگیری خواهیم کرد، نمایندگان در مجلس و کمیسیون اقتصادی در حال اصلاح برخی قوانین بازار بورس هستند تا بتوانیم مشکل مردم در این زمینه را حل کنیم.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لزوم ورود مجلس به وضعیت آشفته بازار بورس گفت: به دلیل سوءمدیریت‌ها و سیاست‌های غلط وزارت اقتصاد، نوساناتی در بازار سرمایه ایجاد شد و به تبع آن شاخص بورس ریزش داشت که بر اثر آن بخشی از سرمایه های مردم از بین رفت.وی افزود: به دلیل سوء تدبیری که در بورس اتفاق افتاد که بخش عمده ای از آن به عهده دولت است که به موقع عرضه را اضافه نکرد و وضعیت بازار سرمایه به چنین روزی افتاد. بنابراین وقتی تقاضا بالا می رود و عرضه سهام کم است قیمت حبابی شکل می‌گیرد و در این قیمت حبابی سهامی خریداری شده است که بیشتر بروی آن جوسازی شده است و البته مجلس قطعا به این وضعیت ورود خواهد کرد.
در ادامه محمدرضا میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تأکید کرد: بحث ساماندهی بازار بورس در حال چکش کاری در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بوده و نمایندگان مجلس به شدت نسبت به عملکرد وزارت اقتصاد در حیطه بازار سرمایه و در نتیجه ضرر و زیان مردم گلایه مند هستند.
وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد از ظرفیت‌ها و امکانات قانونی خود برای تثبیت وضعیت بورس استفاده نکرد، تصریح کرد: بازار سرمایه اگر مدیریت شود می تواند نقش مهمی در رونق اقتصاد کشور داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران، در مقطع کوتاهی شاهد سرمایه‌گذاری بالای مردم در بازار بورس و سودآوری نسبتا خوبی بودیم، اما متاسفانه به دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌های این حوزه آشفتگی گریبانگیر بازار سرمایه شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد متحمل ضرر و زیان‌های گزافی شدند، حالا باید دید که بهارستان نشینان چه مطالبه‌ای از سازمان بورس و وزارت اقتصاد خواهند داشت، آیا آنها را به پای میز حساب و کتاب خواهند کشاند تا نهایتا با بهبود شرایط، دوباره روز آفتابی بورس بازها فرا برسد؟

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = سی