بررسی قیمت وسایل دیجیتال در یک سال گذشته

بررسی  قیمت  وسایل  دیجیتال  در یک  سال گذشته

گروه اقتصادی: پایین، بالا، بالا، باز هم بالاتر و حالا پـاییـن. اشتبـاه نکنیـد ایـن بـازی بـالا بلنـدی نیست، بلکه تحولات بازار دیجیتال در طول یک سال گذشته است. محبوبیت دیجیتال در بازار ما بالاست؛ خیلی بالا، حتی از محبوبیت لیونل مسی در بارسلونا هم بالاتر است ولی در کنار این محبوبیت بالا، سال گذشته نرخ دلار هم بـالا رفـت تـا محبـوبیـت دیجیتـال پـایین بیاید. دقیقاً مثل الاکلنگ.ولـی مسیر سر پایینی بازار ارز در طول چند ماه گذشته بـاعـث شد تا این الاکلنگ کمی ‌برعکس حرکت کند و قیمت‌های پایین، محبوبیت دیجیتال را دوباره بالا ببرد.
‌‌*‌ موبایل:موبایل پس از نوساناتی که قیمتش را خیلی بالا برد حالا نرخ‌هایش پایین آمده است البته نه خیلی، ولی در این روزها قیمت موبایل نسبت به چند ماه پیش خیلی پایین‌تر است.
چـون هـر روز نمـونه‌های جدیدی از موبایل وارد بازار می‌شود مقایسه قیمت آن‌ها با گـذشتـه سخـت اسـت امـا بـا ایـن حـال قیمـت آیفون ۵ و گـالکسـی اس ۳ در شهـریـور مـاه سـال گـذشتـه به ترتیب سه میلیون و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که پس از چهار ماه به خاطر نوسانات دلار گالکسی اس ۳ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. اما سوگلی کمپانی اپل ارزان‌تر شد زیرا شهریور ماه زمان عرضه اولیه آیفون ۵ بود و طبیعی است که گران هم باشد.از همه این حرف‌ها مهم‌تر اینکه اکنون گالکسی اس ۳ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و آیفون ۵ نیز کمتر از دو میلیون تومان است.در مجموع تمامی موبایل‌های موجود در بازار به نسبت مشخصی ارزان شده‌اند، حال از هر کمپانی که باشد.
*تبلت:مـــرداد مـــاه ســال گــذشـتــه هــر فــروشـنــده‌ای از فــروش تبلت‌هایش اظهار رضایت می‌کرد و می‌گفت که افراد زیـادی هـر روز بـرای خرید این تکنولوژی تازه وارد به بـازار می‌روند. ولی در این روزها هر چند قیمت تبلت پایین آمده ولی اصلاً شرایط مانند مرداد ماه سال گذشته نیست.مـرداد ماه سال گذشته قیمت آیـپـد ۳ کمپـانـی اپل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت گالکسی نوت ۱۰٫۱ نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. سپس سه ماه بعد آیپد ۳ یک میلیون تومان گران شد و گالکسی نوت نیز به دو میلیون تومان رسید تا در این روزها تبلت خانواده گـالکسـی بـا اینکـه مدل‌های زیادی بعد از آن آمده، نیز یک میلیون و ۶۰۰ هـزار تـومـان بـاشـد. آیپد ۳ نیز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
* لپ‌تاپ:تـیـم کوک مدیرعامل کمپانی اپل یکی دو هفته پیش در مـراسم معرفی آیپد نسل جدید، لپ‌تاپ‌ها را به سخره گــرفــت ولــی انـصـافـاّ هنـوز هـم ایـن دستگاه دیجیتالی در کشور ما طرفداران زیادی دارد اگرچه قبل از نوسانات سال گـذشـتـه، طـرفـداران به مراتب بیشتری نیز داشت.
امــروز یـک لـپ‌تـاپ بـا مـشـخـصات خوب از برند سونی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در مرداد ماه سال گذشته نیز همین طور بود و اگر می‌خواستید یک لپ‌تاپ مدل GX213Sony Vaio Z بـخـریـد بـایـد دو مـیـلـیـون و ۷۵۰ هـزار تـومان پول می‌دادید ولی در آبان ماه سال گذشته دقیقاً برای هـمـیـن مـدل بـایـد یـک مـیلیون و ۴۰۰ هزار تومان بــیــشــتـــر یــعــنــی بـیــش از چـهــار مـیـلـیــون تــومــان پــول می‌دادید.هــر چـنــد دلار مــانـنــد مــرداد مــاه سـال گـــذشـتـــه ارزان نـیـســـت ولـــی بــه نـظــر مــی‌رســد کـه جـاافتـادگـی تبلـت‌هـا باعث شــده تـا قیمت لپ‌تاپ در بازار ما به شدت پایین بیاید.
‌*‌ دوربین:دوربـیــن‌هـای عـکـاسـی یـکـی از مـحـبـوب‌تـریـن وسـایـل دیجیتـال هـر خـانـه اسـت، بـه طـوری کـه خیلـی‌هـا آن را واجـب مـی‌دانـنـد. اگر به خاطر داشته باشید تا چند وقت پـیــش حـتــی بــا صــد هــزار تـومـان نیـز مـی‌تـوانستیـم یک دوربین خوب بخریم. البته برای یک دوربین خانگی که به قول معروف یک عمر کار کند باید حدود ۲۰۰ هزار تـومـان هـزیـنـه مـی‌کـردیـم کـه وضـعیت در آبان ماه سال گذشته خیلی بد شد.در آن روزهــا قـیـمـت دوربـیـن خـانـگـی حـتـی بـه حـدود ۵۰۰‌هزار تومان نیز رسید اما متأسفانه در این روزها تغییر خاصی در قیمت این وسیله دیجیتال مشاهده نمی‌کنیم. البته دوربین نیز مانند بقیه وسایل دیجیتال ارزان شد ولی نه مثل وسایل دیجیتالی دیگر.
* بالا، پایین:مـشـت نـمـونـه خـروار اسـت. بـه طـور کـلی قیمت بیشتر تجهیزات دیجیتال نسبت به آبان ماه سال گذشته با کاهش خوبی همراه بوده‌اند مثل تلویزیون‌های باریک، کامپیوتر و سـایـر وسـایـل دیـجـیـتالی که بررسی کردیم ولی کمتر وسیله دیجیتالی پیدا می‌شود که قیمت آن حتی به گرد قیمتش در مرداد ماه سال گذشته برسد. یعنی قیمت‌های بـالای دیـجیتالی پایین آمد ولی نه آنقدر پایین …

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 5 =