بازاریابی تلفنی فارغ از بند قانون
گروه اقتصادی: کسب و کار با توجه به تغییر زمان دچار تغییراتی میشود و میتوان مدعی شد تکنولوژی و امکانات ارتباطی بر شیوه عرضه کالا تاثیرگذار بوده است اما این گونه عرضه کالا همچنان نتوانسته جای خرید حضوری را بگیرد.هرازچندگاهی تماسهایی از این جنس که فردی از پشت خط با عنوان معرفی خدمت یا کالایی آغاز به مکالمه میکند و قصد دارد محصول خود را به هر نحوی به مخاطب خود عرضه کند با افراد مختلف برقرار میشود.ارتباطی که در گرو وجود امکانات ارتباطی متفاوت همچون تلفن همراه و تلفن ثابت توانسته جای فروش و بازاریابی حضوری را تا حدودی نه آنچنان پررنگ به دلیل نوع خرید و تامین کالا در ایران به خود اختصاص دهد.با مرور زمان بازاریابی یا فروش تلفنی در کشور ترویج بیشتری پیدا کرده و این در حالی است که تنوع کالایی نیز افزایش یافته است. در روزهای اولی که فروش تلفنی آغاز شده بود حجم اعظم کالاهای عرضه شده محصولاتی مرتبط با خودرو و کپسولهای آتشنشانی بود.در مکالمههای تلفنی زمانی که خریدار نسبت به عدم معروفیت نام دستگاه واکنش نشان میدهد فروشنده به دنبال آن است تا کالای خود را به شدت خوب و کارا جلوه دهد و در اکثر مواقع ارتباط یک طرفه است و فروشنده به دنبال آن است تا تنها خود با خریدار ارتباط برقرار کند و این به دلیل آن است که فروشنده یا به اصطلاح بازاریاب با فروش هر محصول درصدی به عنوان پورسانت دریافت میکند.مشکل دیگری که این کالاها دارد عدم خدمات پس از فروش قانونی و معتبر است و این موضوع در پی آن است که خریدار هیچ ارتباطی با شرکت ندارد و کالا و هزینه خرید آن توسط پیک بین شرکت و خریدار مبادله میشود.در اکثر مواقع قیمتهایی که از سوی بازاریابها ارائه میشود با قیمت محصول مشابه در بازار بسیار متفاوت بوده و هزینه بسیاری را برای خریدار در بردارد.خانم جوانی که به عنوان بازاریاب با یک شرکت در همکاری است و روزانه با بیش از ۱۵۰ نفر تماس میگیرد گفت: در شرکتی که در حال کار هستم ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت میکنم البته با فروش هر کالایی از میزان سود پورسانتی دریافت میکنم.وی ادامه داد: ساعت کار در این مجموعه از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ است و با هماهنگی بین دیگر همکاران محدوده شماره مشخص میکنیم و کار تماس گرفتن آغاز میشود.او در پاسخ به این سوال مبنی بر این که زمانی که با تمام شمارهها تماس گرفتید روند کار به چه صورتی است، گفت: کالای قابل عرضه تغییر میکند و به دنبال عرضه کالای دیگری خواهیم بود.این خانم جوان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که کالاها چگونه در مجموعه تامین میشود، بیان کرد: اکثر مواقع کالا در مجموعه وجود ندارد و در ابتدا برای آنها مشتری پیدا کرده و بعد از آن برای مشتری که از طریق بازاریابی تلفنی شناسایی شده است کالا تامین میشود.همچنین مرد جوانی که بارها با آن تماسهایی در رابطه با فروش کالا و خدمات تماس برقرار شده است، تاکید کرد: هیچ گاه اعتمادی به کالاهای عرضه شده به صورت تلفنی نداشته و ندارم.وی ادامه داد: تا زمانی که کالایی را از نزدیک مشاهده نکرده، کیفیت و قیمت آن را نسنجم خرید نخواهم کرد.این مرد جوان بیان کرد: قبل از بازاریابیهای تلفنی، تماسهایی از سوی شرکتها مبنی بر این برقرار می شد که شماره تماس شما برنده جایزه ویژه شرکت شده است که یک ست ساعت زنانه و مردانه است. منزل ما دارای دو خط تلفن پشت سر هم بود و با هر دو شماره ما تماس برقرار میشد حال جای سوال است که چگونه دو خط تلفن پشت سرهم در قرعه کشی صاحب جایزه میشد، جایزهای که برای دریافت آن باید مبلغی پرداخت میشد.در این رابطه رئیس اتاق اصناف گفت: در رابطه با فروشهای تلفنی قانون و مصوبهای ذکر نشده است.علی فاضلی ادامه داد: فروشندههای تلفنی صاحب کالا نبوده و تنها نقش یک بازاریاب را ایفا میکنند و در رابطه با فروشهای تلفنی و بازاریابیهای تلفنی قانون خاصی تعریف نشده است.رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: افرادی که کالا را به صورت تلفنی خریداری میکنند باید به فکر عاقبت کار باشند، زیرا کالایی که به صورت تلفنی عرضه میشود فاقد شناسنامه و خدمات پس از فروش قانونی است.
نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۷ ق.ظ