مجلس مقصر اصلی فقر در کشور

مجلس مقصر اصلی فقر در کشور

سعید شمس
گروه جامعه: رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: نمایندگان مجلس در حالی دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند که در بودجه ۱۴۰۲ تورم ۶۳ درصدی نقطه به نقطه را نادیده گرفتند و حقوق‌ها را ۲۰ درصد بالا بردند. حالا نمی‌دانیم، دم خروس شان را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.
»در آلمان یک کارگر حداقل ۳۰۰۰ یورو حقوق می‌گیرد که می‌شود ۲۰ برابر حقوق کارگر ایرانی«. این اظهارنظر لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس نشان از حقوق‌های حداقلی جامعه کارگری در ایران است. در این میان گره‌های معیشتی قشر کارگر نیز سال به سال کورتر می‌شود و آن چیزی که هیچ تعادلی میان آنها برقرار نیست تناسب میان دخل و خرج زندگی است.
این مسئله باعث ناامیدی روزافزون حقوق بگیران ایرانی به خصوص طبقه کارگری است که در لایه‌های مختلف این طبقه به صورت ملموس قابل مشاهده است.
حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این رابطه اظهار داشت: وقتی یک نماینده مجلس با استناد به آمار حرفی می‌زند، باید آن را بپذیریم، چون سرچشمه آمار و اطلاعات دقیق و رسمی است.
کارگران عراقی هم نسبت به کارگران ایرانی از وضعیت بهتری برخوردارند
وی در ادامه با مقایسه حقوق کارگران ایرانی با کشور‌های دیگر گفت: کارگران آمریکایی در یک ساعت ۳۶ دلار حقوق می‌گیرند و حتی در ترکیه هم حقوق‌ها چند برابر هستند. در بحرین و حتی همین عراقی که نیازمند کمک‌های ایران است هم کارگران به لحاظ درآمد از شرایط بسیار بهتری نسبت به کارگران ایرانی برخوردار هستند.
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: وزارت کار و سایر مسئولان مرتبط دولتی باید بررسی‌های لازم را انجام دهند تا چرایی شکاف موجود را پیدا کنند چرا که بخش اعظمی از کارگران زیر فقر مطلق هستند. در واقع خط فقر در طول دو سال از ۲۵ به ۳۷ درصد رسیده است که این نشانه‌ای بارز از یک فاجعه محسوب می‌شود. این آمار معنا دارد و نشانگر عدم تطبیق استاندارد‌های معیشتی در ایران با استاندارد‌های جهانی است. صادقی تصریح کرد: امروز اکثریت جامعه کارگری به دهک پایین جامعه سقوط کرده‌اند و دولت اگر برای افزایش حقوق‌ها سیاست‌هایی واقع بینانه و راه حل اساسی پیدا نکند، شرایط بر همین منوال باقی خواهد ماند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید افزایش اشتغال پایدار را به عنوان هدفی مهم جدی بگیرد و همچنین مکانیزم مشخصی برای مهار تورم داشته باشد، گفت: کشور در طول ۶ سال گذشته شاهد گرانی روز افزون بوده که نتیجه اش چیزی جز فقیرتر شدن مردم، به خصوص طبقه کارگر نیست. مشکل این است که دولت، مجلس و ارگان‌های دیگر قدرت تشخیص ندارند و در واقع نمی‌توانند به راهکار لازم برسند. اگر هم این روز‌ها نمایندگان مجلس ابراز نگرانی و ناراحتی می‌کنند، به این دلیل است که در سال منتهی به انتخابات قرار داریم و در فکر جذب رأی برای دوره آتی مجلس هستند.
حقوق یک کارگر ایرانی به ۱۱۸ دلار کاهش یافته است
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، مجلس را مقصر اصلی فقر جامعه و فقیر شدن مردم عنوان کرد و گفت: همین نمایندگان در حالی دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند که در بودجه ۱۴۰۲ تورم ۶۳ درصدی نقطه به نقطه را نادیده گرفتند و حقوق‌ها را ۲۰ درصد بالا بردند. حالا نمی‌دانیم، دم خروس شان را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از رویداد۲۴،حسن صادقی در پایان خاطرنشان کرد: متوسط حقوق یک کارگر ایرانی در سال گذشته ۲۵۴ دلار بود این در حالی است که این رقم امسال به ۱۱۸ دلار کاهش یافته است که مسبب این وضعیت دستگاه‌های رسمی و به ویژه نمایندگان مجلس هستند که به جای تلاش برای کاهش مشکلات معیشتی مردم، فقط به امور پوپولیستی مشغولند و جامعه را هر روز فقیرتر می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


8 + هشت =