مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی:

متوسط بارش ها در آذربایجان غربی ۳۰ درصد کاهش یافت

متوسط بارش ها در آذربایجان غربی ۳۰ درصد کاهش یافت

آرازآذربایجان،مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: متوسط بارش از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تا دوم اسفند ماه در استان ۱۲۵.۳ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دارد.
مجید رستگاری در خصوص وضعیت بارندگی در استان افزود: متوسط بارش از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تا دوم اسفند ماه در استان ۱۲۵.۳ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: میزان سطح پوشش برفی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و عملیات میدانی انجام شده در دی ماه امسال حاکی از آن است که وسعت پوشش برفی در دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷ درصد و نسبت به بلند مدت مشابه ۳۰ درصد کاهش داشته است و بر همین اساس آب معادل پوشش برفی به علت تراکم پایین ۵۶ درصد نسبت به دی ماه سال قبل کاهش داشته و ۶۳ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش نشان می‌دهد.
رستگاری ادامه داد: با توجه به وقوع خشکسالی درسال‌های اخیر و ادامه آن در سال آبی جاری و به تبع آن کاهش شدید حجم آب ورودی به مخازن و حجم آب ذخیره شده در مخازن و همچنین وضعیت نامناسب ذخایر برفی، در صورت ادامه کاهش بارندگی‌ها درماه‌های آتی و عدم وقوع بارندگی‌های مناسب در فصل بهار، مواجهه با کمبود منابع آبی در تأمین مصارف بخش‌های مختلف در تابستان دور از انتظار نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش حجم ورودی آب به سدهای استان نیز گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا اول اسفند ماه، حجم آب ورودی به سدهای استان در مجموعاً ۲۰۲ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد کمتر است.
رستگاری، با بیان اینکه در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه سدهای مخزنی استان به میزان ۶۲۳ میلیون متر مکعب است، افزود: این مقدار در مدت مشابه پارسال ۷۴۰ میلیون متر مکعب بود که حجم آب موجود در مخازن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است.
وی، در خصوص آب‌های زیرزمینی استان هم اظهارکرد: متوسط تراز سطح آب‌های زیرزمینی آبخوان‌های استان در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل به مقدار ۲۴ سانتیمتر افزایش و نسبت به دی ماه سال گذشته به مقدار ۶۴ سانتیمتر کاهش داشته است، بر همین اساس تغییر مخازن آب‌های زیرزمینی در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۵۱ میلیون متر مکعب افزایش و مقدار ۱۵۰ میلیون متر مکعب نسبت به دی سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = چهل دو