آرازآذربايجان گزارش مي دهد

کمبود نیروی متخصص در امر مرمت بناهای تاریخی آذربایجان غربی

کمبود نیروی متخصص در امر مرمت بناهای تاریخی آذربایجان غربی

رقیه قربانی
گروه گزارش: هم اکنون یک هزارو ۳۰۰ محوطه تاریخی وجود دارد که بعد از کاوش جهت حفاظت به مرمتگر نیاز دارد که کمبود کارشناس و مرمتکار متخص در این زمینه احساس می شود که اکنون به دلیل کمبود مرمتگر کارهای حفاظتی توسط معماران انجام می شود.
به گزارش آراز آذربایجان ، رشته تحصیلی مرمت و احیای بناهای تاریخی برای اولین بار است که در منطقه غرب و شمالغرب کشور جهت پوشش محوطه ها و بناهای تاریخی این منطقه در دانشگاه ارومیه تدریس می شود.
مدیر گروه رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه اورمیه در گفتگو با آراز با اشاره به معرفی رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی دانشکده معماری، شهرسازی دانشگاه ارومیه گفت: رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی، رشته ای است که بین باستانشناسی، معماری، شهرسازی، مطالعات تاریخ معماری قراردارد.
وی افزود: دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی این رشته پس از فارغ التحصیلی به یک کارشناس چند بعدی تبدیل می شوند.
مظفر عباس زاده ادامه داد: کارشناسان این رشته در مقاطع بالاتردر حوزه های شهرسازی، مرمت شهری، میراث شهری، معماری، باستانشناسی و یا مباحث مرتبط می توانند ادامه تحصیل دهند.
وی گفت: رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی برای اولین بار بر حسب نیاز در سال ۱۳۹۳بعد از کسب مجوزهای لازم در منطقه غرب و شمال غرب کشور تأسیس شده است.
وی خاطرنشان کرد: منطقه غرب و شمال غرب کشور بیش از ۵۰ درصد بناهای تاریخی ثبت جهانی کشور را در خود جای داده است که می توان به گنبد سلطانیه در زنجان، بازار تاریخی تبریز، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در اردبیل، مجموعه بیستون در کرمانشاه، تخت سلیمان درجنوب آذربایجان غربی و مجموعه کلیساهای ارامنه در شمال استان اشاره کرد.
وی افزود: نیاز است تا برای حفاظت و مرمت از بناهای مذکور در این رشته نیروی مرمتگر کارامد و کارشناس تربیت شود.
مدیر گروه رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه اورمیه ادامه داد: فارغ التحصیلان این رشته به دلیل مهارت هایی که کسب کرده اند می توانند در بخش های خصوصی و دولتی ، در دستگاه های شهر داری، ادارات راه و شهرسازی،‌اوقاف و امور خیریه نیز فعالیت کنند.
وی با اشاره به مشکلات این رشته گفت: مرمت و احیای بناهای تاریخی جزو رشته های تازه تأسیس است و آگاهی عمومی نسبت به آن کم است و به لحاظ امکانات کارگاهی، کارشناسی، هیئت علمی با مشکل مواجه است که امیدواریم با شناخته تر شدن این رشته این مشکلات نیز رفع شود.وی در ادامه به مشکل اساسی این رشته تحصیلی در کل کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل این رشته در تمام دانشگاه هایی که تدریس می شود جذب اعضای هیئت علمی است که در بیشتر دانشگاه هایی که مرمت در آن تدریس می شودذ یک یا دو نفر عضو هیئت علمی متخصص وجود دارد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در گفتگو با آراز با اشاره به آثار و بناهای تاریخی استان گفت: در آذربایجان غربی یک هزارو ۵۲۵ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد که که ۲۵۰مورد آن بتای تاریخی است که باید عملیات اجرایی، آسیب شناسی و مراحل تعیین و مراحل شناخت و طرح احیای آن توسط مرمتگر بصورت اختصاصی و کارشناسانه انجام شود.
مهندس محمد فتحی افزود: یک هزارو ۳۰۰ محوطه تاریخی وجود دارد که بعد از کاوش جهت حفاظت به مرمتگر نیاز دارد که کمبود کارشناس و مرمتکار متخص در این زمینه احساس می شود که اکنون به دلیل کمبود مرمتگر کارهای حفاظتی توسط معماران انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: به دلایل اداری امکان جذب نیرو اندک و محدود است ولی میتوانیم بصورت پروژه ای با دانشجویان و فارغ التحصیلان در حد توانایی و بضاعت مالی درخصوص مرمت و احیای بناهای تاریخی و حفاظت از محوطه های تاریخی همکاری داشته باشیم .
وی با اشاره به تعاملات صورت گرفته بین اداره کل میراث فرهنگی و دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه یادآور شد: با این دانشکده تعاملاتی در قالب تفاهم نامه داریم تا دانشجویان بتوانند از امکانات کتابخانه ای، آرشیوی و اطلاعاتی این اداره استفاده کنند و همچنین در قبول دانشجو با عنوان کارآموز قبل از فارغ التحصیلی با زمینه های کاری این رشته بصورت تجربی و عملی آشنا شوند.
فتحی در پایان گفت: امیدواریم دانشجویان این رشته تعاملات خود را با این اداره کل افزایش دهند تا بتوانیم با شناخت بیشتر دانشجویان از پتانسیل های علمی آنها در آینده به نحو شایسته استفاده کنیم.
رئیس دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه در گفتگو با آراز گفت: دانشکده معماری، شهرسازی و هنر از سال ۱۳۸۳ پایه گذاری شد و پیش از آن در دانشکده فنی از سال ۱۳۸۱با رشته شهرسازی فعالیت خود را آغاز کردسپس به عنوان دانشکده هنر در مدرسه هدایت فعالیت خود را با مقطع کارشناسی دو رشته معماری وشهر سازی گسترش داد.
در سال ۱۳۸۵ به محل جدید خود اول جاده سرو انتقال داده شد و از سال ۱۳۹۳ مقطع کارشناسی رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی و یکسال بعد از آن مقطع کاردانی و سپس کارشناسی رشته نقاشی را در این دانشکده ایجاد کردیم.
ناصر ثبات ثانی با اشاره به امکانات موجود در دانشکده افزود: به لحاظ امکانات کارگاهی در حد بودجه و برحسب نیاز دانشجویان سعی شده است تا امکاناتی از جمله: مواد و مصالح و ابزارهای موردنیاز تأمین شود.وی ادامه داد: به لحاظ امکانات کتابخانه و سایت کامپیوتری این دانشکده تقریبا مجهز و در حال بروز رسانی است و برآنیم تا امکانات و دستگاه های مورد نیاز این رشته را تهیه کنیم از جمله کوره کاشی پزی که بسیار کمیاب است را تهیه کرده ایم.وی خاطرنشان کرد: رشته هایی مانند مرمت و احیای بناهای تاریخی که در سر فصل دروس آنخا بازدید علمی وجود دارد سعی می شود که دانشجویان به این بازدید ها فرستاده شوند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


5 + = دوازده