مبارزه با فساد از پایتخت شروع شود

مبارزه با فساد از پایتخت شروع شود

یونس اکبری
گروه خبر:نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: بیش از نیمی از ظرفیت اقتصادی کشور در تهران در حال گردش است، اگر مبارزه جدی با فساد در پایتخت تحقق یابد، در کشور برچیده می شود. با وجود گذشت ۱۳سال از فرمان ۸ماده‌ای، هشدارهای رهبر معظم انقلاب طی این مدت با بروز مفاسد اقتصادی بزرگ، پررنگ‌تر شدند و در دیدارهای مختلف با مسئولان اجرایی، قوه قضاییه و قوه مقننه از بی‌توجهی نسبت به این مسئله انتقاد کردند.
همزمان با همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد نیز مقام معظم رهبری با انتقاد از عملکرد سران سه قوه در مبازره عملی با فساد اقدام قاطعی که نتیجه آن برای مردم ملموس باشد را خواستار شده اند.
در گفت و گوی تفصیلی پیش رو با جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی موضوعات راهکارهای مبارزه با فساد، استانی شدن انتخابات و هدفمندی یارانه ها تشریح شده است.
*ارزیابی شما از پیام مقام معظم رهبری به همایشهمایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد چیست؟
بیانات مقام معظم رهبری در این رابطه اتمام حجتی است که باید سه قوا در دستور کار خود قرار دهند مجلس شورای اسلامی نیز برخی مقدمات قانونی که نیازمند مبارزه جدی با مفاسد است، را در دستور کار خود قرار می دهد و خلأهای قانونی مبارزه با موضوع فساد بررسی می شود البته معتقدم مشکل اصلی کشور در مرحله اجرای قوانین مربوطه است.وقتی که فساد لانه کرد دست بردار نیست و مقام بالا دست نمی شناسد، مقام معظم رهبری در اوایل دهه ۸۰ نیز بیان فرموده بودند که مسئولان باید قاطعانه با فساد برخورد کنند و به لزوم توجه جدی مسئولان به فقر، فساد و بیکاری تاکید کرده بودند.
* به نظر شما چرا تاکنون برخورد جدی ای با فاسدان نشده است؟
گاهی افرادی هستند که منافع شخصی خودشان را در اولویت قرار می دهند و این ناشی از ضعف برخورد قاطع با این افراد است که در نتیجه موجب می شود اژدهای چند سر فساد به صورت وحشتناکی توسعه یافته و دربرخی موارد آثاری کارهای این گونه افراد بیشتر از خود فساد خودنمایی می کند.کشور ما کشوری تمرکز گرا است قاعدتاً اگر مبارزه با فساد از مرکزیت کشور شروع شود و با چند نفر از افرادی که با مبالغ نجومی فساد ایجاد می کنند برخورد شود حتما افرادی که زیر دست هستند حساب کار دستشان می آید البته نباید زیاد نگران مجامع عمومی باشیم و همین نگرانی ها باعث ایجاد این دسته از کارها می شود.
برخی افراد به دنبال توفیق جمهوری اسلامی ایران نیستند و فسادهایی چند ۱۰ میلیاردی در برخی از دستگاه هایی اجرایی صورت می گیرد؛ به نفع کشور است که با این افراد برخورد جدی شود.
وظیفه دادستان تهران بسیار بیشتر از سایر دادستان ها در کشور است، بیش از نیمی از ثروت عمومی کشور در تهران گردش دارد و وقتی که بیش از نیمی از ظرفیت اقتصادی کشور در تهران در حال گردش است اگر در این استان با این افراد برخورد شود این فسادها کاهش پیدا می یابد.
* به نظر شما وضعیت فساد در دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی و نحوه مبارزه با آن در این استان چگونه است؟
موضوع فساد یک پدیده عام و روند است و مختص یک سازمان یا یک اداره خاص نبوده و یک حادثه نیست و اینکه میزان چقدر است زیاد مهم نیست مهم این است که دستگاه های اجرایی باید خود را خادم مردم بدانند و ما نسبت به در آمدهای مشمول قانون متقاعد بوده و سیستم در خدمت مردم باشد.
* مجلس چه اقداماتی برای نظارت بیشتر درباره مبارزه با فساد که یکی از وظایف این قوه است، می کند؟
مجلس شورای اسلامی حدود ۱۲ هزار قانون دارد اما وقتی برای رسیدگی به این قوانین ندارد، عملا این قوه، مجلس قانون گذار است تا نظارتی البته تلاش های زیادی شد تا در آیین نامه تغییراتی را ایجاد کنیم و بخشی از فضای قانون گذاری را تبدیل به فضای نظارتی کنیم.تلاش برای افزایش بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی شروع شده و تا به نتیجه برسد احتمال دارد که از مجلس دهم شروع شود.
تمام قوه های نظام جمهوری اسلامی ایران مسئول مبارزه با فساد هستند و هر قوه باید این کار را از مجموعه خود شروع کند و در آخر تمام کننده این کار قوه قضائیه است.
* مجلس چه نظری در رابطه به هدفمندی فعلی یارانه ها، حذف پردرآمد ها و گرانی نان دارد؟
شناسایی پردرآمدها از یارانه به سال ۹۴ محول شده و بر اساس قانون، اجرای آن بر عهده دولت است که این قوه پس از مراودات سیاسی و اجرایی ابتدا از حذف یارانه افرادی که وجود خارجی ندارند یا در داخل کشور نیستند شروع می کند و سپس سراغ افراد مختلف دیگر می رود.
فعلاً روال به همین ترتیب ادامه دارد و نه یارانه ها اضافه می شوند و نه افراد حذف می شوند که البته این کار درست نیست و ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه اصلاً در حال حاضر با گرانی که در مورد بعضی از کالاها به وجود آمده دارای ارزش ریالی نیست. ما باید از تعداد افرادی که یارانه می گیرند کم کنیم تا افرادی که نیاز دارند یارانه بیشتری بگیرند. و این نیازمند یا کار جهادی است و فعلا در شرایط موجود دولت عزمی برای این موضوع ندارد.
واقعیت این است که دولت آرد ۱۲ هزار ریالی را ۴ هزار و ۸۰۰ ریال به نانوایان می داد که این را به ۶ هزار و ۴۰۰ ریال افزایش داده که یک مبلغ هنگفتی برای آرد است البته دولت توان پرداخت را در خود نمی بیند.اگر افزایش قیمت نان با افزایش یارانه افراد کم درآمد همراه باشد این تصمیم معقول تری است البته بحث افزایش قیمت نان باید آخرین مرحله افزایش قرار گیرد زیرا خوراک غالب مردم را تشکیل می دهد.
* نظر شما به عنوان قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد جایگاه پژوهش در کشور چیست؟
در حال حاضر در کشور ما نسبت به سال های قبل روند خوبی در حوزه پژوهش و حوزه علوم و فناوری های مختلف صورت گرفته است.
کره جنوبی دارای بیشترین ظرفیت در حوزه پژوهش است حتی اگر ما بخواهیم هزینه های پژوهشی را دو برابر وضع موجود کنیم امکان جذب نداریم و این امر باید به مرور انجام شود.
پژوهش های خوبی هم در حوزه نجات دریاچه ارومیه صورت گرفته است.
* ارزیابی شما از پژوهش های صورت گرفته درباره نجات دریاچه ارومیه چیست؟
پژوهش های زیادی در این حوزه صورت گرفته است در مورد دریاچه کاری که قرار است انجام دهیم باید انجام شود.
در حال حاضر براساس پژوهش های انجام یافته باید به سمت سامان دادن استفاده از منابع آب پیش رویم البته نه اینکه وارد بحث کشاورزی مردم شویم بلکه باید نوع آبیاری که در مزارع انجام می گیرد اصلاح شده و از توسعه اراضی بیش از مقدار موجود جلوگیری شود در غیر این صورت احیای دریاچه کار مشکلی است.
نا امید به آینده نیستم اما معتقدم باید از مطرح کردن طرح هایی که غیرعملیاتی است و یا به لحاظ اجرایی کردن با معیشت مردم تناقض دارد، پرهیز شود.
واقعیت دریاچه ارومیه و آذربایجان غربی را باید در یک بستر دید و اینگونه نباشد که برای احیای یکی از آنها دیگری از بین رود هر دو باید روند طبیعی خود را طی کند.
* استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به کجا رسید و نظر شما در این رابطه چیست؟
مخالف استانی شدن انتخابات هستم، این روش هیچ مشکلی را حل نمی کند چون به گفته خودشان خواستار این هستند که آدم هایی با ظرفیت بالا به مجلس بیایند اما اگر منصفانه نگاه کنیم افرادی که مشهور هستند فرصت انتخاب شدن بیشتری خواهند داشت و این کار مانع ورود افراد اجتماعی با ظرفیت بالا است.
با استانی شدن انتخابات، نمایندگان از کارهای خرد جدا نمی شوند و این کار امری محال است و اتفاقاً این روش نوعی افزایش کارهای خرد است.
در طرح استانی شدن انتخابات مکانیزیمی که انتخاب می شود مکانیزم اشتباهی است مثلا حداکثر آرائی که یک نفر در استان به دست می آورد باعث کاهش انسجام میان نمایندگان می شود.البته ناگفته نماند که با استانی شدن انتخابات کسانی که دارای ثروت زیادی هستند یا به این مکان ها وابستگی دارند دارای انتخاب زیادی خواهند شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


2 × = چهار